Educació posa en marxa un procés participatiu sobre el temps del migdia

El Departament afirma que vol definir com ha de ser l’espai de menjador escolar a través del màxim consens. El procés començarà el mes de maig i s’hi podrà participar a través de sessions presencials arreu del territori, sessions autogestionades i online. Al juliol es presentaran els resultats de les primeres aportacions, i a la tardor les conclusions finals.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

El conseller Bargalló, en un menjador escolar durant una visita a un centre de El Catllar (Tarragona) | Foto: Educació

 

La Generalitat posarà en marxa el proper mes de maig un procés participatiu de l’espai de menjador escolar, Construïm junts l’espai de migdia, amb l’objectiu de definir com ha de ser l’espai de migdia en els centres educatius a través del màxim consens entre tots els agents implicats. Actualment uns 400.000 alumnes catalans mengen diàriament als aproximadament 2.000 menjadors escolars que hi ha a Catalunya. Segons informa el Departament d’Educació en un comunicat, el director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Ramon Simon, i la sub-directora general de Qualitat Democràtica, Laura Suñé, han ofert aquest matí una sessió informativa sobre el debat a la seu del Departament d’Educació.

El debat, que girarà entorn a tres eixos temàtics proposats, que són l’espai de migdia en el projecte educatiu de centre, l’alimentació i la qualitat del servei, s’estructura en dues fases. La primera, que anirà de maig a juliol, està adreçada a tota la ciutadania, especialment a les persones, associacions i entitats vinculades al sector. S’hi podrà participar a través de sessions presencials arreu del territori, sessions autogestionades i de manera online a través del portal.

Pel que fa a la segona fase, que anirà de setembre a octubre, s’hi sumaran els infants i joves dels centres educatius i dels òrgans participatius formats per infants. Es fa amb posterioritat perquè el calendari del procés participatiu s’ha adequat al del curs escolar i d’aquesta manera per facilitar-ne la seva participació. S’hi podrà participar mitjançant sessions autogestionades i de manera online a través del portal. Les aportacions on-line es podran fer al llarg de tot el procés.

Eixos temàtics del debat

En relació al primer eix, l’espai de migdia en el projecte educatiu de centre, es vol abordar l’espai de migdia com a espai d’aprenentatge i de desenvolupament integral dels infants, joves i la resta d’agents que participen directa o indirectament d’aquest temps educatiu. Es parteix de la base que el temps de migdia és un temps educatiu i d’aprenentatge vinculat directament amb el projecte educatiu del centre. Per tant, el temps de migdia ha de ser també un espai d’aprenentatge i d’interacció social entre els infants i joves, així com també entre les persones que dinamitzen aquest temps i els agents que hi participen de diverses maneres.

A través del segon eix, l’alimentació a l’espai de migdia, es volen plantejar quines garanties alimentàries han de complir els menjadors escolars i com es pot garantir un àpat diari de qualitat, així com també valorar la procedència i tipologia d’aliments que es preveuen prioritzar als menjadors escolars d’acord amb les recomanacions de l’Agència de Salut Pública de Catalunya. També és l’eix en el qual es tractarà sobre quin tipus de producte es vol al menjador, de quina procedència i quin tipus d’alimentació es proposa als centres educatius.

Finalment, el tercer eix, sobre la qualitat del servei de l’espai migdia, el Departament d’Educació parteix de què el servei de menjador escolar ha d’estar connectat amb la visió educativa. Per això, l’eix del servei contempla la qualitat del propi servei i de les diverses activitats de temps de migdia, inclosos els menjadors escolars. Per qualitat s’hi engloba tot allò que fa referència a les tasques dels professionals i de les persones implicades en el servei dels menjadors escolars i del temps de migdia, així com també tot allò que fa referència a l’espai físic –com ha de ser, en quines condicions-.

Conclusions al debat

Pel que fa a les aportacions que realitzin els diferents agents implicats, al juliol es presentaran els resultats de les primeres aportacions al debat, coincidint amb la finalització de la primera fase, que inclourà les aportacions de les persones, associacions i entitats vinculades al sector. A la tardor, un cop finalitzada la segona fase del debat, es donaran a conèixer les conclusions finals, que contindran també les aportacions dels infants i joves.

Més informació del debat i de com participar-hi al següent enllaç: https://participa.gencat.cat/processes/menjadors-escolars

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*