“Súpers, em sentiu?”, el Club Super3 celebra 25 anys de televisió pensada per a infants

El Club Super3 celebra els seus 25 anys. Durant tot aquest temps el club ha passat per diverses etapes i evolucionat amb els infants catalans. En aquest article en fem un repàs.

Anna Albareda
 
 
 

Petri, Noti i Nets Inici Club Super3

Noti, Petri i Nets, els primers protagonistes del Club Super3. / TV3

“Súpers, em sentiu?”. Aquesta va ser la frase que va donar el tret de sortida al Club Super3 l’11 de febrer de 1991. La idea es va importar des de Nova York quan una persona de l’equip de la Televisió de Catalunya va veure per la televisió americana un programa infantil participatiu, on els nens tenien un carnet que els donava certs avantatges. El concepte va agradar a tot l’equip i es va convertir aviat en el projecte que ja fa 25 anys que acompanya a tots els súpers quan surten de l’escola o els matins de cap de setmana.

Al llarg d’aquest quart de segle el Club Super3 ha canviat els paràmetres que abans regien la programació infantil, sobretot pel que fa a la participació i interacció dels nens i nenes. El seu gran encert ha estat el carnet de súpers que permet gaudir d’activitats fora de l’àmbit escolar o televisiu, com fer activitats esportives, veure espectacles o visitar edificis emblemàtics. Segons explica Ramon Peris, membre de l’equip de la Festa dels Súpers i l’encarregat d’adoptar el paper de l’emblemàtic Petri, l’èxit del programa també es deu “al sentiment associatiu que hi ha a Catalunya”. “Hi ha un teixit social i una compromís solidari molt fort, tenim ateneus, esplais, centres culturals… i tot això fa que el sentiment de pertinença d’algun lloc sigui sòlid”, constata.

“Apaga la tele i surt!”

Dins l’equip del Súper3 també hi havia –i hi ha– pedagogs i d’altres professionals de la infància. Peris explica que, als inicis volien “fer un programa on els petits experimentessin coses, no limitar-nos a ser conductivistes”. “De fet –prossegueix– els hi deiem ‘Apaga la tele i surt!’ i això, amb el suport de les sèries que s’hi emetien, va fer que molts nens admiressin el programa. Des del primer moment hi va haver una demanda increíble”, reconeix. I la demanda es manté. Actualment hi ha 500.000 socis en actiu i quasi un milió i mig de súpers que tenen el seu número dins del club.

Des de l’inici, el fil conductor del programa l’han dut alguns personatges principals que han empès el projecte: el Petri, la Nets, la Noti Press, el Megazero o el Tomàtic van ser els primers. I des de l’any 2002, quan el programa aposta per ampliar la seva audiència, incorpora nous personatges per acostar-se a edats pre-adolescents. Des de llavors per la pantalla hi han passat protagonistes com la Ruïnosa, la Bibiana, el Jordi, el Lèmak; o el Fluski, l’Àlex, la Lila, la Pati, el senyor Pla, o el Desmond. Amb això el caràcter del club també ha canviat. “Com passa a tots els programes i a totes les sèries, sempre hi haurà canvis”, exposa Peris. “Ara, per exemple, la Lila té 18 anys i va entrar a formar part del programa quan en tenia 7. Tothom té un cicle natural i amb el temps l’actitud de la casa ha de canviar”, afegeix.

La Festa dels Súpers, esdeveniment únic

Davant l’increment de socis, el Club ha ampliat les seves activitats al llarg dels anys. El Super3 ha publicat diversos discos amb cançons pròpies, moltes de les quals han sonat a la Festa dels Súpers, una celebració gratuïta nascuda l’any 1996 i que cada any reuneix a més de tres-centes mil persones en dos dies a les instal·lacions de l’Anella Olímpica de Montjuïc, a Barcelona. La Festa dels Súpers reuneix tots els programes i personatges del canal i s’ha convertit en un esdeveniment pràcticament únic al món; una festa de grans magnituds dirigida a un públic infantil.

El Club Super3 ha tingut moments estelars. “Des de la festa dels súpers, moment on ens trobem tots, fins a visites a les escoles o els hospitals. Un altre moment molt important va ser quan vam enviar 5 camions plens de llibretes a Bòsnia, quan el país estava en guerra”, diu Peris.

El format del programa es va intentar copiar i extrapolar a d’altres indrets però segons Ramon Peris, “al final no van tenir èxit”. “Perquè un programa com el Super3 sobrevisqui, cal que la societat tingui arrelat el sentiment associatiu”, subratlla.

L’arribada d’Internet també ha estat un canvi rellevant pel club, que així i tot vol mantenir la seva essència de fer que els infants experimentin, coneguin,  a través de missatges amb un rerefons educatiu. Entre els valors del Super3 hi ha el foment d’hàbits saludables, com fer esport o menjar bé, el respecte a la natura, el foment de la lectura, la seguretat viària, l’interès per la música, el respecte a la diversitat o els bons usos d’internet, entre molts d’altres. La primera generació del Club va créixer amb aquests valors i avui alguns d’ells ja són pares que han apuntat els seus fills al club.