El Consorci d’Educació de Barcelona reivindica el seu “compromís ferm” amb la inclusió a les escoles

Ho fa en una carta enviada a El Diari de l'Educació arran de la publicació d'un article sobre casos en què les famílies eren convidades a dur els fills a escoles especials

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

El Consorci d’Educació de Barcelona, l’Administració que gestiona les escoles i instituts de la capital catalana, reivindica el seu “compromís ferm i indiscutible” amb la inclusió als seus centres dels alumnes amb necessitats educatives especials. Ho fa en una carta enviada a El Diari de l’Educació arran de la publicació d’un article sobre casos en què les famílies eren convidades a dur els fills a escoles especials. “Tots els alumnes amb necessitats educatives específiques són valorats individualment perquè cada cas requereix un abordatge individualitzat”, exposa el Consorci en aquesta missiva, que reproduïm a continuació íntegrament.

Benvolguts,

Divendres passat publicàveu un article signat per Víctor Saura on es relataven les circumstàncies personals de tres alumnes de les escoles Fluvià, Vila Olímpica i Sant Medir de Barcelona. Tres escoles que fa anys que treballen en l’educació inclusiva.

Al text s’afirma que aquests infants han estat convidats a deixar l’escolarització ordinària per anar a un centre d’educació especial com a conseqüència de les seves discapacitats.

Sense cap ànim d’entrar en polèmica, creiem que és necessari fer algunes puntualitzacions al respecte de la inclusió i del compromís ferm i indiscutible del Consorci d’Educació de Barcelona i per tant de totes les escoles públiques i concertades de la ciutat.

Tots els alumnes amb necessitats educatives específiques són valorats individualment perquè cada cas requereix un abordatge individualitzat. Ens els darrers anys han estat milers els infants als quals s’ha recomanat l’educació inclusiva perquè, pensant en el seu benestar emocional i en l’assoliment de competències, era el més efectiu. La prioritat absoluta que mou els centres i els Equips d’Assessorament Pedagògic (EAP) no és en cap cas excloure o expulsar, sinó donar la millor resposta educativa a l’alumne dins del sistema. Certament, hi ha alguns casos en què els professionals valoren que la millor resposta es pot donar des de centres específics o en modalitat compartida amb l’escola ordinària. El més òptim pels infants és que la decisió en cada cas sigui el màxim consensuada amb la família.

Com bé s’explica a l’article aviat disposarem d’un decret del Govern en què hi hem participat molts actors que ens ha d’ajudar a avançar cap a un sistema més inclusiu.

Abans d’acabar no volem deixar d’agrair i reconèixer la feina de centenars de mestres, professors i professionals dels EAP, la seva implicació en la recerca de la millor solució a situacions complicades i que la seva mirada sempre es situï en la perspectiva del que és millor per l’alumne.