El Ministeri obre la modificació de la Lomce a la participació pública

El Ministeri d'Educació prefereix no esperar a tenir una llei orgànica completa, de manera que s'aprovarà primer aquesta modificació del text vigent. El termini per enviar al•legacions es tanca el proper dia 10.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

La ministra Isabel Celáa | Foto: Teresa Rodríguez

L’objectiu inicial, signat per tota l’oposició en ple, era el de derogar la Lomce quan la majoria parlamentària així ho permetés. La majoria parlamentària va aconseguir tirar endavant una moció de censura que va portar l’Executiu de Mariano Rajoy a l’oposició. Però la derogació de la llei Wert no s’ha posat sobre la taula. Els terminis de la legislatura i la dificultat en la negociació han deixat la redacció d’una nova llei educativa en el calaix dels projectes futurs.

Això sí, el Ministeri ja va plantejar que faria les modificacions necessàries per revertir alguns dels efectes més perniciosos de la Lomce en el sistema educatiu. Abans de Nadal vol tenir enllestit aquest text, tal com expressava la ministra Isabel Celáa en una entrevista a El Diario de la Educación. I és això el que ara mateix s’està discutint, i pel que es demana la participació d’aquells qui hi estiguin interessats.

Què cal modificar

El Ministeri d’Educació i Formació Professional, en la justificació de la necessitat d’aquest canvi legislatiu, enumera els assumptes que volen modificar pel fet de ser “especialment onerosos”. A més, assegura, es posarà l’accent en aquells temes en els quals ja hi ha consens (després d’escoltar les diferents intervencions de la Comissió del Pacte organitzada per Íñigo Méndez de Vigo, exministre d’Educació) i tindran molt presents els objectius i fites marcades des de l’OCDE i la UE.

Entre els principals objectius destaca la millora de l’equitat del sistema educatiu perquè tota la població pugui gaudir del dret a l’educació. Així mateix, es farà una modificació de l’estructura del currículum per adequar-la a la inclusió i desenvolupament de les competències bàsiques. En relació al currículum, es pretén que la matèria de Religió deixi de tenir pes en la nota de l’alumnat i no obligui als qui no la vulguin cursar a haver de matricular-se en una assignatura mirall.

Un altre objectiu és que l’avaluació ha de deixar de servir per a jerarquitzar als centres. Serà una avaluació centrada en el diagnòstic de la situació i per al plantejament de les millores necessàries. També es vol equilibrar la balança dins les escoles i instituts, fent que els consells escolars tornin a tenir el pes que van perdre, de manera que les direccions dels centres deixaran de tenir la capacitat de maniobra guanyada amb la Lomce.

El Ministeri pretén, així mateix, millorar la transparència en la rendició de comptes que han de fer tots els centres en virtut de la seva autonomia escolar; es millorarà l’admissió d’alumnes mitjançant l’eliminació dels elements discriminatoris derivats de l’especialització dels centres.

Finalment, el futur text legal pretén recuperar la capacitat de les administracions per a la programació dels ensenyaments i perquè es doni suport a la coeducació i, a més, es pretén regular les competències de l’Estat i les comunitats autònomes per fomentar la lleialtat i la col·laboració entre administracions.

El termini per enviar opinions sobre aquesta reforma acaba el 10 de novembre. Aquells que hi estiguin interessats poden escriure a l’adreça de correu electrònic: consulta.seefp@mecd.es

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*