El món local reivindica el seu paper en la transformació educativa

El programa d'innovació Escola Nova 21 treballarà amb 456 centres educatius gràcies a una aliança amb la Diputació de Barcelona, que ajudarà a crear xarxes de 10 centres cadascuna per fomentar la col·laboració a nivell local

Pau Rodríguez
 
 
 

Escola de Rellinars, una de les que participen a Escola Nova 21. (Foto: Enric Català)

Escola de Rellinars, una de les que participen a Escola Nova 21. (Foto: Enric Català)

El món local demana pas dins el moviment de transformació educativa emprès per cada cop més escoles i instituts catalans. De les escoles bressol a les de música, dels programes d’abandonament escolar als de suport a les famílies, els municipis fa anys que presten serveis educatius clau per a què el sistema funcioni. És per això que consideren que no poden ser aliens als processos d’innovació dels centres.

Amb aquesta tesi de fons ha presentat la Diputació de Barcelona la seva col·laboració amb el programa d’innovació educativa Escola Nova 21, una aliança que ha de facilitar, a través de xarxes territorials, que aquesta iniciativa pugui arribar als 456 centres educatius que s’hi han apuntat, 250 més dels previstos inicialment. L’anunci arriba, a més, un dia abans que la mateixa Diputació reuneixi més de 300 tècnics municipals de la província per debatre precisament sobre la innovació educativa des del punt de vista local, en la jornada Fòrum Local Educació: Innovació, escola i municipis.

Rafael Homet, Mercè Conesa i Eduard Vallory, a la presentació de l'acord.

Rafael Homet, Mercè Conesa i Eduard Vallory, a la presentació de l’acord.

Mercè Conesa, presidenta de la Diputació de Barcelona, ha apel·lat a la trajectòria de la institució –una Mancomunitat que fa 100 anys va impulsar des de les escoles d’estiu de mestres fins a la creació de la primera escola Montessori– per anunciar el seu suport al “canvi de paradigma” que està vivint el sistema escolar actualment. La participació d’aquesta administració consistirà en posar els recursos perquè Escola Nova 21 pugui crear xarxes locals de centres –en grups de 10– perquè entre ells comparteixin experiències i recursos, de forma presencial i a través de plataformes digitals.

“Hem de poder donar instruments a les escoles perquè estiguin en permanent actualització”, ha assegurat Eduard Vallory, convençut que aquestes xarxes territorials haurien d’assolir prou autonomia com perquè, un cop acabi el programa d’innovació –que està previst que duri tres anys–, puguin seguir servint d’espais de reflexió pedagògica. Entre els instruments citats per Vallory hi hauria eines “d’autodiagnosi” i indicadors d’avaluació perquè els centres puguin saber d’on parteixen i com avancen.

A la roda de premsa hi ha participat també el diputat d’educació de la Diputació, Rafael Homet, que ha explicat que estan en converses amb la resta de diputacions catalanes per poder estendre aquest model a la resta del territori. Per ara la província de Barcelona aglutina el 78% de centres que han sol·licitat participar a Escola Nova 21.

Més de 300 tècnics municipals debaten sobre educació

L’aliança es farà pal·lesa també amb la participació dels impulsors d’Escola Nova 21 en el XXIV Fòrum Local d’Educació: Innovació, escola i municipis, una jornada organitzada per la Diputació de Barcelona per reflexionar al voltant del paper d’ajuntaments, regidors, tècnics municipals i consells comarcals en la transformació educativa dels centres cap a models més centrats en les necessitats i interessos de l’alumne. Hi explicaran les seves experiències iniciatives amb una llarga trajectòria en el suport a la innovació d’escoles i instituts com la Xarxa d’instituts innovadors de l’ICE de la UAB, el Projecte Tàndem o l’Àrea d’Innovació, Programes i Formació del Consorci d’Educació de Barcelona.