El nou sistema de qualificacions ni forma ni informa

Les notes han de ser enteses per l’alumnat si volem que serveixin d’alguna cosa. Amb el nou sistema de qualificacions (Esfera) es perd més que es guanya.

Òscar Simón
 
 
 

iStock

Aquest és el primer  trimestre en el qual les qualificacions de l’alumnat de secundària s’estan vehiculant mitjançant una base de dades anomenada Esfera. Antigament es deia SAGA. A l’esfera han desaparegut les qualificacions numèriques i han estat substituïdes per 4 nivells d’assoliment. No Assoliment (AN), Assoliment Satisfactori (AS), Assoliment Notable (NA) i Assoliment Excel·lent (AE). Penso que substituir números per lletres no té en principi res de dolent, fins i tot pot ser positiu de cara a l’objectiu que les qualificacions no quedin reduïdes a una foto fixa sobre el que l’alumnat és capaç de demostrar que sap, sinó a convertir-se en una eina pedagògica més.

No obstant això, l’alumnat de 4t d’ESO que vulgui accedir a un Cicle Formatiu de Grau Mitjà necessitarà una nota numèrica de dos decimals que forçosament s’haurà d’introduir a final de curs, per tant els números no es veuran als butlletins però estaran allà. Per tant, els butlletins no donaran la informació necessària per l’alumnat i les famílies (a aquest punt hi tornarem més endavant).

Pèrdua de matisos als butlletins

Per altra banda, l’aspecte més important, si ens creiem que les qualificacions han de servir per ajudar a l’alumnat a millorar, és la pèrdua de matisos als butlletins. En primer lloc, dintre del nivell No Assoliment, entren tant els alumnes que han obtingut resultats molt i molt baixos com també aquell alumnat que està a punt d’arribar a un assoliment satisfactori. El que fins fa poc eren notes inferiors a 2 i notes entre 3,5 i 4,5, respectivament. Ni l’alumnat ni les famílies veuran reflectit al butlletí si hi ha una dificultat molt gran o bé s’està en el bon camí  i  queda treballar una mica més i millor. Algú podrà dir que es pot posar un comentari que ho especifiqui; caldria respondre’ls perquè primer emmascarem una situació per després haver-la d’especificar.

El mateix passa amb l’eliminació de la nota coneguda com a ; és a dir, el sistema actual qualifica de la mateixa manera l’alumnat que ha assolit el que pertoca pels pèls com aquell que ho ha fet bé però encara no ho ha fet de manera notable. Des del meu punt de vista això és clarament desmotivador. Tant per aquella part de l’alumnat que en la terminologia anterior tenia un suficient però veia proper el com per aquell que fent-ho bé albiraven el notable. Ara totes estan en terra de ningú, i a més les famílies han de trucar als centres o reunir-se amb les tutores per saber si l’Assoliment Satisfactori (AS) és un suficient o un bé alt. En resum, el butlletí actual perd potència informativa per a les famílies i no explicita clarament a l’alumnat fins a quin punt d’assoliment l’ha portat el seu esforç.

Sistema fet des de dalt: “Burocratada”

Per si no fos prou, aquest sistema no ha estat objecte de discussió ni als claustres, ni amb les estudiants ni tampoc amb les famílies. Coma docent vull fer èmfasi en la nova burocratada que hem patit. Pràcticament l’única prerrogativa que els quedava als claustres de professorat, la discussió pedagògica, ha estat negligida, furtada, escamotejada (que cada persona es quedi amb el que més li agradi). En els darrers anys no hem tingut cap claustre amb un document de treball presentat pel Departament per variar el sistema d’avaluació i subjecte a discussió. Les companyes més veteranes em diuen que pràcticament sempre s’ha fet igual, que no es consulta res a les docents. Avui a molts polítics amb capacitat de decisió que s’omplen la boca de democràcia i d’escoltar la gent, objectius amb els quals estic totalment d’acord, se’ls ha oblidat, ves per on, consultar les docents sobre com millorar el sistema de qualificacions.

Òscar Simón
About Òscar Simón

Professor interí membre de la USTEC i de l'assemblea groga. Contact: Twitter | More Posts

3 Comentaris on El nou sistema de qualificacions ni forma ni informa

  1. Marti Jorba Giro // 20/12/2018 a les 8:20 // Respon

    A Primària fa dos cursos que es fa servir aquest sistema de qualificacions, i això que dius ja ho haviem dit. Ni els sindicats han mogut un dit -USTEC inclosa- ni la administració han dit o fet res. Benvinguts al món de l’assoliment, o no assoliment, conpanys de Secundària, i aneu preparant el Word per fer els comentaris… abans no torni l’Insu, Sufi, el Bé, el Notable i l’Excel una altra vegada…

  2. Doncs jo ho he vist justament com una manera de donar una oportunitat per parlar-ne. M’interessa mes que m’expliquin com progressa el meu fill, quins entrebancs ha de superar I com li ensenyaran a fer-ho

  3. No sé com he anat a parar aquí després de tant de temps de la publicació d’aquest post però m’ha cridat l’atenció.
    Comentes que és bo que la nota de l’alumne no quedin reduïdes a una foto fixa sobre el que l’alumnat és capaç de demostrar que sap, però tanmateix després el vols reduir a si està al bé o al suficient o al insuficient per sota i molt per sota.
    També veig un discurs molt centrat en qualificar i deixes de banda el que és molt més important que la nota: és el fet d’avaluar, de regular l’aprenentatge, donar un bon feedback (el comentari que dius que serveix per especificar ben bé la nota).
    Com a docent que sóc, no m’agradaria que em representessis com a manera de pensar. Tenim visions molt diferents i crec que no estàs valorant el fet que aquest canvi en el sistema d’avaluació, permet regular molt millor l’aprenentatge.
    Sort!

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*