Els centres de l’Escola Pia avancen cap a un model amb menys pes de les assignatures

El projecte SUMMEM es proposa que tots els seus 20.000 alumnes de cara al 2019 dediquin almenys un 25% del seu horari escolar a treballar la "interdisciplinarietat"

Pau Rodríguez
 
 
 

L'Escola Pia de Catalunya treballarà per projectes en almenys un 25% del seu horari.

L’Escola Pia de Catalunya treballarà per projectes en almenys un 25% del seu horari.

Les assignatures perden cada cop més protagonisme en l’organització dels centres educatius. L’Escola Pia de Catalunya ha presentat aquest dimarts el projecte SUMMEM, segons el qual tots els alumnes d’aquesta institució escolar concertada treballaran per projectes que trenquin amb l’organització tradicional per disciplines almenys en un 25% de les hores. Per què fragmentar l’horari en diferents matèries si, segons constata la recerca, els aprenentatges són més profunds quan es connecten diferents branques del saber?

Aquesta és una pregunta que sobrevola els sistemes educatius de la majoria de països, i que a Catalunya molts centres estan començant a resoldre pel seu compte amb metodologies com el treball per projectes l’aprenentge serveiEn aquest sentit, l’Escola Pia no són els primers en començar a dir adéu a les assignatures, però la seva aposta és significativa perquè aglutinen fins a 20.000 infants i joves de tota Catalunya en 20 centres.

El projecte SUMMEM, presentat aquest dimarts al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i ja en marxa en 6 escoles pilot, es proposa consolidar la “interdisciplinarietat” en tots els centres de l’Escola Pia. Això vol dir que d’aquí al 2019 -la implantació és progressiva-, almenys en el 25% de les classes -el 50% en el cas d’Infantil-, es treballaran activitats i projectes més actius i lligats al que inquieti els alumnes.

L’objectiu, segons exposa Pere Vilaseca, cap de l’area de projecte educatiu de la institució, no és aplicar cap metodologia concreta, sinó avançar cap a “aprenentatges contextualitzats, que parteixin de coses pràctiques i reals per a l’alumne i que no serveixin només per aprovar exàmens”. El mínim comú denominador del projecte és la “interdisciplinarietat”, que es pot concretar, detalla Vilaseca, a través de quatre “metodologies actives”: el treball per projectes, l’aprenentatge i servei, aprenentatge basat en problemes i recerca. L’altre punt en comú és que tots aquests projectes hauran de concloure amb exposicions orals per perfeccionar les competències comunicatives.

També es compromet el projecte de SUMMEM a donar protagonisme al treball cooperatiu. “Els alumnes han de treballar en equip entenent que la cooperació és en si mateix un contingut de l’aprenentatge”, apunta Vilaseca, que constata com el treball en grup és una competència que preocupa cada cop més a les famílies. “Abans els preocupava la informàtica, després va ser l’anglès, i ara hi ha certa preocupació pel que són les habilitats socials i emocionals, perquè els pares i mares d’adonen que són importants al seu lloc de treball”, resumeix.

El projecte engloba des d’Infantil fins a l’ESO, el Batxillerat i la Formació Professional. Això sí, des de l’Escola Pia matisen que a Segon de Batxillerat no seran tan estrictes en aquesta transformació, atès que prefereixen donar prioritat a les assignatures per la proximitat de l’anomenada Selectivitat.

La transformació s’ha gestat des de l’Assemblea, l’òrgan de l’Escola Pia per fomentar la participació de docents, famílies, equips directius i alumnes que es reuneix cada quatre anys. Segons detallen, l’any 2011 l’Assemblea va encomanar a una comissió l’inici d’un procés de renovació pedagògica de la institució, i quatre anys després, el 2015, el mateix organisme ha donat llum verda implantar SUMMEM per al proper quadrienni.

El treball per projectes, doncs, és cada cop més present en molts centres educatius de Catalunya. Sense anar més lluny, la setmana passada l’Associació de Mestres Rosa Sensat va congregar a Barcelona quasi 200 professors de Secundària per discutir sobre les possibilitats del treball per projectes a l’ESO.