Els moviments educatius de les Illes conflueixen per segellar un pacte per l’educació

Les plataformes educatives de Menorca, Mallorca i les Pitiüses posaran en comú aquest divendres les propostes en què porten treballant des de fa anys amb la intenció de construir un pacte per l'educació a les Illes.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Reunió d'entitats del Cercle per l'Educació. /ADESMA

Reunió d’entitats del Cercle per l’Educació. /ADESMA

Els diferents moviments educatius de base sorgits a les Illes Balears es reuneixen aquest divendres a Palma de Mallorca per posar en comú les propostes educatives que porten dissenyant durant anys. El seu objectiu és establir les bases d’un pacte per l’educació que doti d’estabilitat el sistema educatiu i en millori les mancances que actualment pateix, segons les entitats.

Plataformes com Cercle Educatiu per Mallorca, Menorca Edu21 o Pitiüses per l’Acord Educatiu, que aglutinen docents, famílies i col·lectius socials vinculats al món educatiu, es trobaran també amb l’Assemblea de Docents o la Plataforma Crida en la que serà la primera reunió per definir el pacte per l’educació, un objectiu amb el qual estan tots d’acord tal com ja van deixar clar en la declaració de Ses Salines. En aquell primer document conjunt expressaven la seva convicció de que un pacte d’aquestes característiques garantiria l’estabilitat i la qualitat dels sistema educatiu “més enllà de la conjuntura política“.

Malgrat que el vent no bufa a favor de la comunitat educativa a les Illes Balears, després de dos anys de mobilitzacions inèdites per aturar les polítiques educatives del Govern del PP, en els darrers mesos les plataformes Menorca Edu21 i Cercle Educatiu per Mallorca han aconseguit consensuar el Pacte per l’Educació i el Pacte Social i Polític per l’Educació, respectivament. El primer, a Menorca, es va presentar a finals d’estiu en un acte molt emotiu. El segon s’ha presentat aquest dilluns. I com ja sabien, tenen molts elements en comú.

Entre les seves principals propostes, hi ha les d’apostar per una major autonomia dels centres educatius, desenvolupar un model integral de llengües -català, castellà i angles- en funció de les necessitats de l’entorn, facilitar la participació de les famílies als centres, avançar cap a una escola més inclusiva, millorar la qualitat del professorat o establir una major avaluació dels agents educatius.

Per tenir una idea de la transversalitat de la iniciativa, només el Cercle Educatiu de Mallorca ja aglutina les principals associacions de pares i mares, de directors de centres, d’inspectors, la Universitat de les Illes Balears, diversos col·legis professionals, entitats socials i representants de l’escola concertada. L’acte d’aquest divendres el moderarà Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.