‘Els tres pistons’, un projecte integrador en el qual res ni ningú desafina

El CEIP S’Alzinar i l’Escola Municipal de Música de Capdepera, a Mallorca, han dut a terme aquest curs un projecte de música comunitària amb l’objectiu de treballar la inclusió social i potenciar una transformació emocional entre l’alumnat.

Montserrat Nadal
 
 

Projecte ‘Els tres pistons’ al CEIP S’Alzinar

Nombrosos estudis demostren que la música afavoreix els estudiants en capacitats com la concentració i l’atenció, i fins i tot els ajuda en el desenvolupament de no poques habilitats socials des d’edats primerenques. Si és cert que la música estimula i afavoreix el desenvolupament d’aptituds tan positives, per quin motiu no disposa d’un major pes lectiu a les aules? Costa d’entendre que, amb cada nova Llei d’Educació, compti amb menys pes i importància en tots els nivells educatius del sistema escolar de l’Estat, amb contínues retallades dins dels horaris lectius.

Al CEIP S’Alzinar de Capdepera (Mallorca) saben molt bé que la música és un dels més grans tresors de què disposem com a docents i de tots els beneficis que aporta als alumnes, i per aquest motiu han engegat aquest curs escolar el projecte Els tres pistons. Es tracta d’una iniciativa de l’Escola Municipal de Música de Capdepera que s’està desenvolupant en aquest centre d’infantil i primària del Llevant de Mallorca en una sessió setmanal de música col·lectiva dins l’horari lectiu dels alumnes de 3r de primària del centre, i que pretén treballar la inclusió social mitjançant els instruments de vent-metall, a més de potenciar una transformació emocional i educativa.

Víctor Ferragut, mestre de l’Escola Municipal de Música de Capdepera, ens explica els orígens d’aquesta iniciativa tan engrescadora: “A final del curs passat, la direcció de l’Escola Municipal de Música de Capdepera va plantejar a la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Capdepera la possibilitat de posar en marxa un projecte comunitari, amb el principal objectiu de democratitzar l’accés a la pràctica artística i contribuir a la cohesió social del municipi”.

Dels dos centres públics que hi ha al municipi de Capdepera, va ser finalment el CEIP S’Alzinar qui va decidir tirar endavant el projecte. Però hi havia una dificultat important a superar, el seu finançament. Ferragut explica com es va esvair aquest entrebanc:  “El més difícil era la inversió inicial, ja que cada alumne necessitava tenir el seu instrument per poder participar de la sessió. L’AMPA del CEIP S’Alzinar va fer front a una part de la compra de l’instrumental i l’Ajuntament de Capdepera a la resta, amb l’adquisició d’un total de 25 instruments”.

L’edat sensorial

Amb el material a punt, només calia posar-se mans a l’obra i que la música fes el seu camí. I perquè aquesta proposta s’ha dut a terme a tercer de primària? Segons Magdalena Siquier, cap d’estudis del centre, perquè “aquesta és l’edat en la qual sensorialment ja han assolit els coneixements i són més receptius a qüestions com el ritme o la veu”. Quan li plantegem quina ha estat la resposta de les famílies, ens comenta amb molta satisfacció que, un cop les mares i els pares van haver vist la jornada de portes obertes del passat 1 d’abril, “estaven encantats amb l’experiència, els progressos dels seus fills amb els instruments i els beneficis que els suposava a nivell personal; i ens demanaven si seguirien el curs que ve”.

I quins han estat aquests beneficis que el projecte Els tres pistons ha aportat als alumnes de tercer del CEIP S’Alzinar de Capdepera? La mestra de música, Maria Martí, ens ho explica: “Ha estat una experiència que els va engrescar des del primer moment i a la qual s’hi apuntaren amb moltes ganes de seguida, fins i tot aquells alumnes més conflictius o amb una certa actitud de rebuig a l’escola. L’impacte en positiu ha estat molt important des del minut zero”.

“Com que es tracta d’un projecte cooperatiu, ells mateixos van fer un contracte de normes que va signar cada un; amb un sistema d’autoregulació i d’autoavaluació que consisteix en uns cartells amb gomets en què valoren la tasca diària de les companyes i companys de l’aula. En aquest sentit, el seu grau de responsabilitat i de cooperació amb la resta del grup és màxim”, afegeix Maria Martí.

Confiança, coordinació, concentració, constància…       

En relació al bon “impacte” del projecte en els infants, els tres docents coincideixen que s’ha aconseguit una millora en aspectes com “l’increment de la seva confiança, una major sensibilitat auditiva i tàctil, un augment de la coordinació corporal, el desenvolupament de la memòria, una millora de la concentració, així com un foment de la constància i la disciplina”.

Quan  hem preguntat als tres docents quines han estat les aportacions que els ha atorgat aquest projecte durant els mesos que du en marxa, Maria Martí, la mestra de música, ens ha contestat que “el millor és l’enriquiment personal, així com les dinàmiques i les estratègies que ens ha permès posar en marxa, amb una millora molt gran de l’aprenentatge dels infants i de la reducció dels conflictes a l’aula”.

Magdalena Siquier, per la seva banda, esmenta el “gran repte” que va suposar el seu nomenament extraordinari com a membre de l’equip directiu fa un any: “Teníem ganes de canviar les coses, de passar les fronteres, i afrontàvem la nova etapa amb molta il·lusió. Els resultats del projecte Els tres pistons posa de manifest que el somni s’ha fet realitat i que la música té el lloc que li pertoca dins el procés d’aprenentatge dels nostres alumnes”.

Finalment, el Víctor Ferragut subratlla que l’experiència de S’Alzinar li aporta “energia, diversitat i un gran enriquiment personal; alhora que em permet una major flexibilitat en relació amb els projectes de l’Escola Municipal de Música”. No hi ha cap dubte que tots tres desitgen i confien a donar continuïtat a una proposta tan engrescadora i positiva per al conjunt de la comunitat educativa del municipi de Capdepera.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*