Què té Escola Nova 21 que no tingui Rosa Sensat?

És hora de preguntar-nos per què el programa Escola Nova 21 ha cridat l’atenció i ha generat interès entre tants mestres; de preguntar-nos també què es pot fer des de Rosa Sensat per mostrar i demostrar a tots aquests mestres que l’associació és un instrument vàlid per a la renovació pedagògica, per a la formació permanent del professorat i per a la transformació social.

Xavier Besalú
 
 

Escola Nova 21 és un programa, constituït per una aliança de 26 centres educatius i promogut pel Centre UNESCO de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, l’Obra Social La Caixa i la Universitat Oberta de Catalunya. Rosa Sensat és una associació de mestres, que es presenta com un moviment de renovació pedagògica i té més de 1.100 socis.

Escola Nova 21 té joventut i novetat: s’ha presentat en públic aquest 2016 i ho ha fet en un acte públic molt concorregut i amb una estratègia de comunicació molt ben preparada i aconseguida. Rosa Sensat, en canvi, té sobretot experiència (són més de 50 anys de vida) i un cert pedigrí, com a símbol que ha estat i és encara de la renovació pedagògica a casa nostra.

Escola Nova 21, a part de quatre promotors de pes, ha comptat en la seva presentació amb l’aval del govern del país, representat pel seu vicepresident, Oriol Junqueras, i per la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, i del Parlament, representat per la seva presidenta, Carme Forcadell. Rosa Sensat va néixer pràcticament en la clandestinitat, amb el suport econòmic d’algunes entitats i personalitats que volien fer país, i en l’actualitat rep ajudes del Departament d’Ensenyament, de la Diputació de Barcelona i de l’Ajuntament de Barcelona.

Escola Nova 21 ofereix als seus 26 centres inicials i als 200 que seran seleccionats abans d’acabar l’any diverses activitats formatives (diferenciant les que s’adreçaran als equips directius de les que s’adreçaran a tot el professorat), intercanviar experiències i coneixement, i un pla de recerca sistemàtica per tal d’avaluar el procés i generar coneixement que pugui ser transferit. Rosa Sensat ofereix una biblioteca especialitzada en educació, la possibilitat de formar grups de treball (l’any passat en funcionaven 17), diverses activitats de formació (cursos, jornades, formació en centres), l’Escola d’Estiu, tota una línia de publicacions (més de 200 llibres en catàleg) i revistes (les diverses Infàncies i Perspectiva Escolar), reflexió i debat pedagògic i alguns projectes singulars, com per exemple el CAÀREM (Centre d’Activitats i d’Àmbit de Reflexió per l’Educació Matemàtica).

Escola Nova 21 es presenta com un programa estrictament pedagògic, ideològicament neutral. Rosa Sensat, en canvi, afirma que l’educació no pot ser neutral. Per això fa una aposta decidida per l’escola pública, per l’escola democràtica, per l’escola inclusiva i plural, i per una escola de qualitat per a tothom. Mentre que el programa inicial d’Escola Nova 21 no fa cap referència al model social que propugna (més aviat sembla apostar per una adaptació als nous temps), Rosa Sensat ha parlat sempre de l’educació com a instrument de transformació social i de correcció progressiva de les desigualtats socioeconòmiques i culturals d’origen.

No és estrany, en aquest sentit, que el director d’Escola Nova 21, Eduard Vallory, hagi estat cap de gabinet del fins fa poc conseller d’Universitats Andreu Mas-Colell (el màxim responsable d’un model universitari caracteritzat per la precarització del seu professorat, l’encariment de les matrícules dels estudiants i el menysteniment de la docència) i designat responsable d’un pla de millora del desenvolupament professional dels mestres (al marge de les diferents facultats d’educació del país). Com no és estrany que Marta Mata, una de les fundadores de Rosa Sensat, i probablement la seva figura més emblemàtica, a més de mestra d’escola i autora de diversos materials didàctics, hagi estat diputada, senadora i regidora de l’Ajuntament de Barcelona pel Partit Socialista, i membre i presidenta del Consell Escolar de l’Estat.

Escola Nova 21 propugna el que anomena una escola avançada, que es caracteritza per una crítica al model d’escola transmissora per centrar-se en l’aprenentatge dels alumnes, en el treball per competències, en una organització flexible i en uns mecanismes d’avaluació rigorosos que serveixin per orientar adequadament aquest aprenentatge, amb l’objectiu d’identificar el mètode de canvi educatiu. Rosa Sensat, des dels seus orígens, ha volgut recuperar la tradició d’escola activa, d’escola arrelada en el medi, d’escola ben fonamentada científicament, que es va iniciar a Catalunya a començaments del segle XX gràcies a la iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona, de la Mancomunitat de Catalunya i de molts mestres públics de comarques, una iniciativa que va rebre un impuls molt important durant la Segona República i que va quedar estroncada de soca-rel l’any 1939. Per això ha fet sempre bandera de la millor tradició pedagògica, la de la doctora Montessori, Decroly, Dewey, Freinet, Malaguzzi, el Moviment de Cooperació Educativa italià…

Dit tot això, és hora de preguntar-nos per què el programa Escola Nova 21 ha cridat l’atenció i ha generat interès entre tants mestres; de preguntar-nos també què podem fer des de Rosa Sensat per mostrar i demostrar a tots aquests mestres que l’associació és encara un instrument vàlid per a la renovació pedagògica, per a la formació permanent del professorat i per a la transformació social.

  • David Altimir

    Molt interessant l’aportació de Xavier Besalú al debat d’@escolanova21

  • Montse Casas Bul

    Jo més que identificar pq un ha pres volada amb un no res i l’altre no, aniria a sumar les potencialitats d’un i l’altra amb tots els altres actors del nostre país que treballen per la renovació i la innovació, per fer un front de país per l’educació.

  • Manel Sayrach

    L’aportació de Rosa Sensat al món educatiu ha estat fonamental i és un dels referents en aquests aspectes al nostre país, així ho certifiquen els més de 50 anys de vida de l’entitat… Escola Nova 21 tot just ha iniciat el seu camí, i per tant les comparacions, simplement, ara per ara, no haurien de tenir gaire importància més enllà de la curiositat. Rosa Sensat en aquest moment, i fent un símil esportiu, és una campiona de primer nivell i EN21 tot just una aspirant… Un aspirant que sens dubte però, ha atret molt l’atenció del sector, i no tant per una bona campanya mediàtica, sinó sobretot per què la qüestió interessa a un gran nombre de centres. Aquests darrers mesos he vist i llegit cert desconcert, reticències o inclús crítiques directes al projecte EN21. Penso, com al comentari que fa la Montse Casas, que ara és l’hora d’unir esforços i reeditar una vegada més la capacitat que tenim com a país de ser pioners en processos de renovació pedagògica, l’educació d’avui dels nostres infants i joves bé so val!

  • ludus_org_es

    És cert: Escola Nova 21 és una iniciativa molt interessant, però la “neutralitat ideològica” té els seus perills. Hauríem d’estar més alerta, perquè sembla que de nou és l’economia la que està dictant cap a on ha de canviar l’educació.
    Ara es busca “un estudiante dócil y manipulable, por ello las primeras víctimas son las materias que ayudan a reflexionar sobre la realidad social, que el empresariado no quiere que se sigan impartiendo: filosofía, historia, sociología. Según la lógica de las competencias los contenidos de esos cursos son “saberes muertos”, sin utilidad para la vida práctica. Para la “vida práctica”, según esa pedagogía de los opresores, interesa más que el estudiante sepa inglés y manejar una computadora que rudimentos de lógica o la historia de su país.” http://2014.kaosenlared.net/colaboradores/61087-panam%C3%A1-la-pedagog%C3%ADa-del-opresor-educaci%C3%B3n-por-competencias

  • Ani Puig Rafart

    Hola, gràcies per aquest article. He de dir que no conec en profunditat aquestes dues estructures. He dedicat la meva vida professional i el meu anhel transformador a l’educació en el lleure, l’animació sociocultural i la dinamització social i arrel del naixement de la meva filla la meva concepció de l’educació i del lleure s’ha trasformat. Formo part d’una cooperativa de pares, mares i mestres que en l’anhel d’acompanyar els infants en una educació viva i respectuosa amb els procesos de vida han creat una escola (infantil priemr cicle, infantil segon cicle i primària, reconeguda des de fa 2 anys pel departament d’ensenyament. La nostra voluntat primera era esdevenir escola pública; al no ser possible ens hem establert com escola privada (altrament dit, autogestionada).

    “La meva reflexió és en referencia al següent parragraf d’aquest article: Escola Nova 21 es presenta com un programa estrictament pedagògic, ideològicament neutral. Rosa Sensat,
    en canvi, afirma que l’educació no pot ser neutral. Per això fa una
    aposta decidida per l’escola pública, per l’escola democràtica, per
    l’escola inclusiva i plural, i per una escola de qualitat per a tothom.
    Mentre que el programa inicial d’Escola Nova 21 no fa cap referència al model social que propugna (més aviat sembla apostar per una adaptació als nous temps), Rosa Sensat
    ha parlat sempre de l’educació com a instrument de transformació social
    i de correcció progressiva de les desigualtats socioeconòmiques i
    culturals d’origen.”

    Quan es parla d’escola privada es pensa en les escoles religioses, o d’idiomes o d’una línea pedagogica concreta. no es pensa en els projectes de families com nosaltres que , construïnt comunitat, creem altres espais de vida per els nostres fills i obrim camins cap a altres maneres de fer. No tothom se la pot pagar, penseu. És cert, però tampoc no tothom es pot pagar el gimnas, ni tohom pot pagar l’escola de música, o l’acadèmia d’anglés, les vacances…jo fa anys que no vaig de vacances enlloc, faig créixer un projecte.

    No sé si m’he liat. Magradaria una mica més de reflexió sobre lo public i lo privat.

    Gràcies

  • Toni Argent

    Bona tarda, molt bon article. Sóc professor de secundària i emprenedor. Durant 3 anys vaig coordinar el PROJECTE EDUCATIU MILLOREM. Els sona? No? Segur que si hagués tingut el suport i gent important al darrera que li haguessin donat suport el coneixeríeu. Hi ha molts docents i persones que tiren endavant innovadors projectes educatius però com que no venen del Departament d’Ensenyament o d’alguna Fundació “important” no se’ls fa pràcticament ni cas. M’alegro que apareguin nous projectes com pot ser “Escola Nova 21” però tant de bo es donés suport als altres. Encara recordo el dia que m’havia de reunir amb la ex-consellera Rigau per explicar-li la gran feinada feta però no es va presentar ja que li va sorgir una reunió “important”. Curiosament, hi va assistir l’actual Consellera.

  • Josep Marcó

    Acabarem venent preferents educatives, s,esta experimentant amb generacions sense cap mena de metodologia tot buscant l,inexistent, la perfecció. Això no vol dir que els vells mètodes.siguin perfectes ni molt menys, però aquests nous cauen per el seu propi pes.

  • Manel Valles Rodriguez

    uhmmmm… les ideologies neutrals en un món que no ho és, no em fan gota de gràcia i a més, l’Obra Social de Mordor també i esta pel mig. Esperem no sigui aquest un mecanisme més de promoure certa uniformitat en les estructures del pensament i crear individus politicament correctes o neutrals, quan precisament, la realitat demana a crits que deixem de ser-ho. Ja veurem.