Xarxes per al Canvi: treballant per una transformació de fons i de forma sostenible

Conversem amb la Marta Comas, directora de l’àrea d’innovació, programes i formació del Consorci de l’Educació; la Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat; i la Marina Gay, directora de xarxes del programa Escola Nova 21, per conèixer de prop els èxits del projecte Xarxes per al Canvi.

Carla Genís
 
 

Imatge: Camila Arigón

El repte d’actualitzar el sistema educatiu és tan gran que només amb la suma d’esforços de tots els agents implicats pot ser possible. Amb aquesta missió, el Consorci d’Educació de Barcelona, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, Escola Nova 21 i l’ICE UAB es van unir, ara fa un any i mig, per crear Xarxes per al Canvi, una iniciativa que vol impulsar la transformació dels centres educatius barcelonins posant al mateix nivell l’equitat i la qualitat educatives amb l’objectiu de garantir-les per a tots i cada un dels infants i joves de la ciutat de Barcelona, sempre treballant des de la visió d’escola inclusiva.

A l’equador del programa Xarxes per al Canvi, les entitats fundadores del projecte s’asseuen per conversar sobre què ha significat un projecte d’aquestes magnituds per a les escoles d’avui. Com subratlla Francina Martí, presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, és un projecte que fonamentalment ha ajudat a unir els mestres i les escoles que parteixen de projectes educatius diferents: «Xarxes per al Canvi ha permès que escoles públiques i concertades del mateix barri es poguessin asseure l’una al costat de l’altra i coneguessin què és el que es feia als centres veïns».

Un treball que –segons apunta la directora de l’àrea d’innovació, programes i formació del Consorci de l’Educació, Marta Comas– d’entrada podia comportar el perill de crear un cert rebuig, ja que situava cara a cara les metodologies més tradicionals enfront dels projectes d’innovació pedagògica de creació recent.

Foto: Camila Arigón

Però «la veritat és que ha acabat sent una experiència enriquidora perquè ha permès tirar per terra molts dels prejudicis existents entre centres i conèixer la riquesa de treballar en equip», ha puntualitzat Comas. Aquest treball conjunt és el que segons Marina Gay, directora de xarxes del programa Escola Nova 21, també ha estat beneficiós per trencar amb les diferències entre etapes escolars, i molt especialment en virtut de l’educació infantil, ja que com a «etapa és la que necessita fer un treball més competencial, obert a treballar de forma més globalitzada i tenint en compte aspectes d’actitud i de valor, uns objectius innovadors que just són els que busquen els centres d’educació primària i secundària».

Precisament un dels èxits que es destaca des del Consorci de l’Educació de Barcelona és l’aportació d’aquesta «mirada sistemàtica». En aquest sentit, la presidenta de Rosa Sensat, Francina Martí, argumenta que, tot i ser un projecte en xarxa que no ha nascut des dels centres, és una estructura que s’ha adaptat «a les necessitats educatives sorgides dins de les mateixes aules» i que «els centres se l’han fet seu».

És així com un dels punts forts d’aquest projecte és que «no és un projecte més, encotillat en les directrius de l’Administració», tal com assenyala Marina Gay, sinó que, com afegeix Francina Martí, «és un treball que es crea a mesura que hi avancem, conjuntament amb tots els centres educatius».

Per tant, també és vital que el treball en xarxa no quedi limitat a la jerarquia directiva dels centres. Com explica Marta Comas, «és important que cada centre tingui un equip impulsor de treball, i que aquest alhora estigui format per mestres de tots els nivells de l’escola i no quedi reservat al poder i la jerarquia dels claustres». En aquest sentit, «la transferència de coneixement és una de les peces necessàries de l’engranatge perquè un projecte com Xarxes per al Canvi tingui sentit avui».

La formació, una peça clau de Xarxes per al Canvi

A banda de l’intercanvi de coneixement entre escoles, i entre mestres d’un mateix centre, és indispensable no deixar de banda la formació del professorat: «Per definir el camí cap a aquest horitzó comú, la formació continuada és una de les peces clau perquè el treball en xarxa sigui un èxit», assegura la presidenta de Rosa Sensat.

Per això, enguany la 53a Escola d’Estiu Rosa Sensat no ha volgut perdre l’oportunitat d’aportar el seu granet de sorra, i seguint amb la dinàmica de l’edició de l’Escola d’Estiu 2017, des de les quatre entitats fundadores del programa s’ha treballat conjuntament per dissenyar una nova formació: «Seguim de viatge! Compartim l’horitzó, transformem l’educació», un espai per a tots els mestres i professors amb ganes de reflexionar sobre la renovació educativa des de la mirada de l’aula, però també des de la mirada del centre i des del sistema mateix. I on, com subratlla Francina Martí, cal afegir que és «una formació oberta a tots els mestres i professors, i no queda únicament reservada al professorat que participa a les trobades de Xarxes per al Canvi». En definitiva, «democratitzem aquesta entrada de persones en el treball en xarxa», afirma Marina Gay.

Com a principals novetats, des del Consorci de l’Educació de Barcelona es posa en valor la participació de persones noves en el rol de formadors, que han ajudat a fomentar el treball grupal. «Han aconseguit generar una formació coordinada i programada entre els mateixos formadors, allunyada de guions preestablerts». Complementant aquesta idea, la presidenta de Rosa Sensat ha puntualitzat que precisament aquest era el repte, «que cada mestre, cada professor, se sentís responsable de la seva formació, i en aquest aspecte podem dir que ha estat tot un èxit».

Des d’Escola Nova 21 també ressalten un nou aspecte: val la pena apuntar que és una formació on s’ha donat valor al concepte de centre. I és que, a diferència de l’edició anterior, en aquesta ocasió moltes de les persones que han acudit a la formació han vingut acompanyades de dos o tres mestres del seu mateix centre, cosa que ha permès que «poguessin treballar de forma individual», però també «en clau de centre, traduint-ho a les necessitats de l’escola de la qual formen part».

Reptes de futur

Com bé apunta Marina Gay, «fins ara hem fet front a dos grans reptes». Un és el referent al treball en xarxa, que s’ha fet de forma sistemàtica, donant valor al treball conjunt i en equip: «Si vols aprendre i millorar com a centre i com a professorat, necessites intercanviar amb altres, igual que fan els infants entre ells, i precisament la xarxa ens ha aportat a tots aquest espai, a nosaltres com a entitats, però també entre els centres educatius i entre els mestres i professors», destaca Francina Martí, presidenta de Rosa Sensat. «I després –segueix argumentant Marina Gay– hi ha aquest segon repte aconseguit d’haver transformat la manera com es produeix aquest treball en xarxa, en el sentit que les trobades i les formacions no són un espai on un va allà i se li diu el que ha de fer, sinó que a partir del debat que en sorgeix és quan s’obté el coneixement global».

Tot i així, tal com apunta Francina Martí, «l’experiència del programa de Xarxes per al Canvi ens ha demostrat que aquest treball no es pot quedar en un simple projecte executat». Des del Consorci de l’Educació de Barcelona, l’Associació de Mestres Rosa Sensat i Escola Nova 21 coincideixen a assegurar que el veritable repte que hi ha al davant és el de seguir treballant per una transformació de fons i de forma sostenible.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*