Una gimcana empeny milers d’estudiants a descobrir diverses ciutats a través del mòbil

Més de mil alumnes de Tercer i Quart d'ESO han descobert els racons del patrimoni barceloní a través d'una macrogimcana per a la qual és imprescindible el bon ús del dispositiu mòbil, amb el qual s'orienten per la ciutat

Sònia Calvó
 
 
 

A una mà, un mapa de Barcelona; a l’altra, el mòbil personal, i a l’esquena, una motxilla groga que els identificava com a participants de la Barcelonada. Més de mil alumnes de Tercer i Quart d’ESO han descobert els racons del patrimoni barceloní a través d’una macrogimcana que requeria el bon ús del dispositiu mòbil, amb el qual s’orientaven per la ciutat i, a través d’aplicacions de realitat virtual, superaven proves en cada punt del recorregut.

“Fer una foto, un manequin challenge, recitar una poesia… Tot sempre relacionat amb el punt que estan visitant”, explica Ramon Barlam, professor de l’institut Cal Gravat de Manresa i un dels impulsors d’aquesta activitat, organitzada pel col·lectiu de docents Lacenet.org, que recluta cada any més instituts. En aquesta edició eren més de 6.000 alumnes els que recorrien, a més de la capital catalana, ciutats com València, Castelló, Tarragona o Igualada.

La gimcana consta de cinc punts per a cada equip, cinc espais emblemàtics de la ciutat com el MNAC, la Casa Batlló, el Park Güell, el Temple d’August… “Amb una aplicació de realitat virtual hem d’obrir un codi QR que tenim en una targeta, i així ens diu la prova que hem de fer”, explica l’estudiant manresana Ariadna Fontaner. “A nosaltres ens demanava com es deia en llatí el Temple d’August i de qui era obra”, comenta.

Per superar la prova, en molts casos es convidava els alumnes a penjar la solució a xarxes socials com Instagram o Twitter amb l’etiqueta . “Un dels objectius de l’activitat és que els alumnes aprenguin a moures per la ciutat”, exposa Barlam. L’altre, que reforcin les seves competències digitals en context diferent al que els és habitual.