Immersió lingüística, on és el problema?

Darrera de l'intent del Govern de l'Estat de liquidar el model d'immersió no hi ha cap raó educativa, l'única explicació és política.

Daniel Checa
 
 
 

Des que es va aplicar per primer cop, el curs 1983-84, a dinou escoles de santa Coloma de Gramenet, i amb una població majoritàriament castellanoparlant, fins ara, la immersió lingüística a Catalunya ha demostrat amb escreix ser un model contrastat d’èxit a la nostra societat. De fet, els nostres alumnes acaben l’escolarització amb un nivell de castellà superior al dels alumnes d’algunes comunitats autònomes. Podem afirmar, doncs, que l’alumne coneix perfectament el català, el castellà i que el seu nivell d’anglès és acceptable en acabar la seva etapa escolar.

El sistema d’immersió lingüística ha tingut des del seu inici el suport molt majoritari del Parlament de Catalunya, així com de tota la nostra societat. Per tant, on és el problema?

Si volem trobar una explicació al fet que des del Govern de l’Estat s’intenti liquidar el model d’immersió lingüística, ens hem d’allunyar d’una explicació educativa per entrar en una qüestió política. Recordem allò de “españolizar a los niños catalanes”, frase desafortunada de l’exministre Wert, però que reflecteix molt bé l’esperit unificador d’un govern que, lluny de cohesionar els diferents pobles que formen l’Estat espanyol, està fent polítiques centralitzadores que provoquen desafecció en el ciutadà.

Des de la Federació d’Ensenyament de la USOC pensem que aprofitar l’article 155 per, mitjançant la incorporació d’una nova casella a la preinscripció, fer que les famílies puguin escolaritzar els seus fills en castellà, és clarament un intent de segregació per motiu lingüístic que faria crear ciutadans de primera i de segona, és a dir, generar un problema on no hi és; fet gens desitjable en una societat avançada.

Ara el Tribunal Constitucional anul·la els articles de la LOMCE que obligava que el castellà fos vehicular a la nostra escola. Ens alegrem de la sentència, que recull clarament que no pot haver cap intromissió a les competències en educació que tenim a Catalunya. Esperem que això faci que el Govern espanyol deixi enrere la temptació d’utilitzar cap article per liquidar la immersió lingüística, ja que és el Parlament de Catalunya qui, en tot cas, ha de tenir aquesta potestat.

Estem al costat dels nostres docents, que fan la seva feina amb estima i passió i els encoratgem a seguir amb la mateixa determinació que fins ara, no veient-se afectats per interferències interessades des de la política.

Daniel Checa
About Daniel Checa

Mestre i secretari de comunicació de la Federació d'Ensenyament d'USOC Contact: Twitter | More Posts

1 Comment on Immersió lingüística, on és el problema?

  1. Arthurminimoy // 11/10/2018 a les 14:21 // Respon

    Me pregunto si también estarás al costado de los padres que quieren decidir lo que no les dejan y lo que les garantizan sentencias que no se cumplen.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*