Institut a Temps Complet, la beca menjador amb extraescolars de postres

El Consorci d’Educació de Barcelona fa tres anys que impulsa un programa que permet que alumnes de secundària de famílies sense recursos no només es quedin a dinar a l’institut, sinó que s’apuntin a activitats extraescolars per la tarda.

Víctor Saura
 
 
 

Alumnes de l’Institut Vall d’Hebron | Foto: CEB

En diuen “beques-ITC” (Institut a Temps Complet) i van uns quants passos més enllà de la beca menjador. Per ser-ne beneficiari cal tenir una beca menjador del 100% i ser alumne d’un dels instituts d’alta complexitat situats a Barcelona que formen part del programa. Actualment són disset, els quals ofereixen ESO, batxillerat, cicles formatius o programes de formació i inserció (PFI). Fa uns anys aquests alumnes no es quedaven a dinar. Després dinaven i marxaven a casa o allà on fos. Ara dinen i quatre dies per setmana fan activitats extraescolars. Cada centre i cada grup d’alumnes decideix quines.

“El primer any vam fer les extraescolars que ja oferia el mateix institut, organitzades generalment per l’AMPA. Però a partir de l’any passat vam començar a fer activitats diverses, amb altres agents de l’entorn”, explica Ariadna Garcia, integradora social de l’Institut Vall d’Hebron, un dels que forma part del programa. Aquests alumnes, aclareix, “no tenen cultura de fer extraescolars perquè normalment han de cuidar dels germans petits o s’estan al parc sense fer res”.

Ara els 56 alumnes de l’Institut Vall d’Hebron amb beca ITC fan activitats esportives, escacs, hip-hop, teatre, hort, música (amb l’orquestra Integrasons), vídeo, o visites pel barri amb la col·laboració dels educadors socials. Altres centres tenen altres propostes. “Cadascú té el seu propi itinerari de tarda”, diu Garcia.

En aquest institut l’horari lectiu acaba a les 14.30h. A aquesta hora van a dinar al bar (el menjador fa anys que va desaparèixer, i per això van haver d’habilitar el bar amb un servei de càtering), i aproximadament a les 16h comencen les activitats fins a les 18.30h.

Vinculació al centre i matrícula viva

Segons Maribel Jiménez, referent d’Horta-Guinardó del Consorci, “una de les coses més interessants és que això ajuda els més petits a vincular-se al seu centre de secundària, i també que tot això passa en un entorn ordinari, que és una escola i no un centre obert o un casal”.

Per Jiménez, la clau d’aquest programa és que el claustre l’incorpori al seu projecte educatiu de centre i que l’AMPA s’hi impliqui, com ha fet la de l’Institut Vall d’Hebron, ja que una part del cost d’aquestes extraescolars l’assumeix l’associació de famílies. També hi ha docents de l’institut que s’han implicat amb les extraescolars dels becats ITC.

Foto: CEB

Per primer cop aquest any el Consorci va reservar una partida al principi de l’exercici per poder oferta la beca ITC al llarg de tot l’any i no només durant l’inici de curs, ja que els alumnes de matrícula viva són especialment candidats a aquesta mena de beques, i en anys anteriors s’havien trobat que no hi podien optar perquè ja estava tancat el termini.

El curs 2016-17 hi va haver 558 alumnes beneficiaris de beca ITC, pertanyents a 13 instituts, que en total van consumir 46.355 menús. El curs 2017-18 la xifra es va elevar a 962 alumnes de 15 instituts, amb 77.431 menús consumits. Les dades d’aquest curs encara no estan tancades. El curs es va iniciar amb 744 becats però a principis d’any ja passaven dels 900. La inversió total del programa s’aproxima al milió d’euros.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*