La comunitat educativa tampoc vol adaptar els llibres a la llei Wert i demana una oposició total als nous currículums

Les famílies, alumnes, sindicats i moviments de renovació pedagògica celebren el "primer pas" de Rigau cap a la insubmissió, però demanen que s'oposi clarament al currículum que estableix la LOMCE més enllà de mantenir els llibres..

Pau Rodríguez
 
 
 

Manifestació durant a darrera vaga del sector educatiu a Barcelona. / Carmen Secanella.

Manifestació durant a darrera vaga del sector educatiu a Barcelona. / Carmen Secanella.

La decisió de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, de no adaptar els llibres de text al que marca la llei Wert no només ha sorprès a les editorials, sinó també als diferents actors de la comunitat educativa. Agrupacions de famílies, sindicats, estudiants i moviments de renovació pedagògica -organitzats a l’entorn del MUCE (marc unitari de la comunitat educativa) fa temps que treballen dissenyant un possible escenari d’insubmissió, i la no adaptació dels llibres a la nova normativa és un dels principals acords a què havien arribat per combatre la LOMCE. Així que celebren la decisió de la consellera, però no prou contents amb això pressionen la Generalitat perquè es comprometi clarament a que el currículum de la nova normativa no s’aplicarà a les aules catalanes.

“És un primer pas”, valora Jaume Aguilar, president de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, davant la proposta de la conselleria. “Hem d’evitar que es modifiqui un marc curricular que protegeix el treball per competències, davant el marc de la Lomce”, que segons Aguilar retorna l’educació a la mera memorització de continguts.

Els nous currículums, encara en esborrany i pendents d’aprovació, preocupen a la comunitat educativa també pel rerefons ideològic i pel seu caràcter centralitzador. “Només el fet inèdit de que els currículums tinguin 1.000 pàgines ja dona una idea de la voluntat interventora i controladora del ministeri”, argumenta Montse Ros, secretaria de la federació d’Educació de CCOO. “No cal que tots els nens i nens espanyols sàpiguen el mateix; hi ha d’haver una base d’igualtat, però es poden diversificar els coneixements, els sabers i les habilitats”, una objectiu que s’assoleix mitjançant el treball per competències, opina Ros.

Un dels arguments de Rigau per mantenir els actuals llibres de text és precisament que ja garanteixen “la implantació de les competències bàsiques” que es fixa el departament d’Ensenyament. A més, expressa que el desacord amb els continguts proposats pel ministeri és important sobretot en relació a l’assignatura de Ciències Socials. Pel que fa a la resta, considera que el contingut no es massa diferent i que, per tant, els llibres es poden mantenir, sobretot tenint en compte que per al proper curs 2014-2015 la llei tan sols es començarà a aplicar a primer, tercer i cinquè de primària -a més de la FP bàsica-. El desplegament progressiu de la Lomce farà que la norma no estigui implantada a tots els nivells fins el curs 2016-2017.

Cal recordar que el Govern català ha recorregut al Tribunal Constitucional la llei Wert en considerar que envaeix competències de la Generalitat, pel que fa a la llengua vehicular a les aules, a la preparació de les revàlides que la LOMCE fixa a final de la ESO i del batxillerat, i a l’esmentada elaboració del currículum.

Evitar elevades despeses a les famílies

Per la seva banda, la Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) també veu positiu el gest de Rigau de frenar la renovació de llibres perquè així les famílies s’estalviaran els fins a 300 euros que pot costar el material per un curs. Evitar aquesta despesa ha estat, de fet, un dels motius de la decisió presa per Ensenyament, segons va dir ahir Rigau, però en aquest cas la federació de famílies ja no hi està d’acord. “Si la consellera es preocupés per alleugerir la situació de les família ja fa temps que hauria solucionat el problema de les beques menjador”, declara Àlex Castillo, president de Fapac, “o hauria retornat el finançament que va retirar fa quatre anys a les AMPA pels serveis que presten”.

En una líni similar Oriol Martín, representant del sindicats d’estudiants AJEC considera “valuós” qualsevol pas “que dificulti l’aplicació curricular i els plans docents de la LOMCE”, però demana protecció per als alumnes, que malgrat tot hauran d’aprovar unes revàlides fixades pel ministeri d’Educació per obtenir els títols de l’ESO i el batxillerat. “El que queda per tancar el cercle i que no corrin perill els estudiants és el boicot a les revàlides”, expressa Martín.

Socialització d’uns llibres qüestionats

La solució per evitar que totes les famílies hagin de comprar els lots de llibres de text ja fa temps que passa la socialització i reutilització del materia. Sobretot arran de la crisi i amb la retallada de beques per al material escolar, molts centres compten amb xarxes de reciclatge perquè els alumnes puguin aprofitar llibres ja utilitzats.

Però alguns van més enllà i qüestionen la importància que es dóna actualment als llibres de text, en una època en què la internet s’ha convertit en la principal font d’informació per als infants i joves. Els llibres de text com a canal principal de transmissió de coneixements, doncs, estan “superats”, opina Aguilar (FMRP), que considera que cada cop més han d’adoptar un rol de materials de consulta en funció de la matèria i de les necessitats del professorat. També ho veu així Ros (CCOO), que davant l’allau de continguts a la xarxa veu l’escola més com l’espai de “tractament, comprensió, discerniment i cribatge” de la informació que no pas de la pròpia transmissió.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*