‘La seducción’

Els rituals de l’escola es van trencant mentre augmenta la pressió que exerceix la presència masculina, inquietant i desitjable alhora

Jaume Cela
 
 

Sofia Coppola acostuma a mostrar universos femenins. Va fer-ho a Las vírgenes suicidas, a Maria Antonieta, a The bling ring i ara a aquesta nova adaptació del llibre The Beguiled, de Thomas Cullinan que ja va ser portat al cinema per Don Siegel fa uns quants anys.

Ens trobem a la Guerra de Secessió. L’espai és un internat femení governat per una dona de mitjana edat a qui dóna vida Nicole Kidman. En aquest món femení hi ha noies d’edats diferents, cosa que enriqueix les reaccions que tenen quan una nena que busca bolets es troba  amb un caporal enemic ferit que porta a l’internat i del que en tenen cura totes. Aquest caporal està interpretat per Colin Farell que exerceix de seductor, però en  una història que dominen les mirades femenines.

Els rituals de l’escola –pregar, cosir, escriure, llegir, horaris, vestits, moviments, maneres de conversar…– es van trencant mentre augmenta la pressió que exerceix la presència masculina, inquietant i desitjable alhora. Aquella mena de refugi lluny dels mals del món comença a esquerdar-se. La gelosia de les noies –tot el que passa al sopar que celebren està filmat de manera magistral i pot ser un resum de bona part del que viuen interiorment- i les primeres mossegades de la sexualitat comencen a posar en crisi l’oasi on viuen i el grup, tot i estar apartat del front bèl·lic, participarà del deteriorament  moral que sempre comporta un món en guerra.

Paisatges idíl·lics que marquen el pas del temps –Coppola sap molt bé com transmetre la sensació de bellesa que conté cada imatge i cada seqüència-, una música i una fotografia molt eficients al costat d’unes magnífiques interpretacions fan d’aquesta pel·lícula de Sofia Coppola un plat que  no podem deixar de tastar.