La universitat assaja mètodes de verificació dels estudiants per l’avaluació a distància

La UOC encapçala una pla pilot per l'avaluació dels alumnes en línia que incorpora el reconeixement facial, el reconeixement de la veu, la identificació de l'estil mecanogràfic i la detecció del plagi.

Anna Albareda
 
 
 

Alumnes treballant amb ordinadors / CC by-sa maebmij (Flickr)

Alumnes treballant amb ordinadors / CC by-sa maebmij (Flickr)

Un dels molts reptes que afronten les universitats amb estudis a distància és l’avaluació dels seus estudiants. Centres d’estudis superiors espanyols online com la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) o la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED), amb més de 20 anys de trajectòria, avaluen tasques dels seus alumnes a distància, però segueixen fent alguns exàmens presencials. Per resoldre aquest escull, ara la UOC encapçala un projecte pilot finançat per la Comissió Europea que assaja un mètode d’avaluació a distància que permeti verificar la identitat dels estudiants a través del reconeixement facial o dels patrons del teclat.

El projecte, que rep el nom de TeSLA (Adaptive Trust-based e-assessment System for Learning), s’iniciarà al setembre en 18 universitats europees –algunes en línea i d’altres presencials– i tindrà tres anys de durada. Finançat per la Comissió Europea, compta amb una inversió de 7 milions d’euros.

El consorci TeSLA està format per divuit organitzacions expertes, entre les quals hi ha vuit universitats, tres agències de qualitat, quatre centres de recerca i tres empreses tecnològiques de dotze països. La idea del projecte es basa en la necessitat d’adaptació del sistema educatiu superior a les noves tecnologies, segons els seus impulsors. “Avui en dia la majoria de centres apliquen els mètodes d’avaluació tradicionals i aquest nou projecte vol aplicar el canvi i l’avenç per posar al mateix graó la tecnologia i l’educació”, exposava Marta Aymerich, vicerectora de Planificació Estratègica i Recerca de la UOC, durant la presentació d’aquest nou mètode avaluatiu.

El nou sistema verificarà virtualment la identitat de l’estudiant en tot el procés d’avaluació online i serà vàlid tant per les unversitats tradicionals com les que ja treballen amb sistemes en línia. Xavier Baró, membre de l’equip TeSLA, ha detallat  que per aplicar l’avaluació online s’han establert quatre paràmetres: reconeixement facial de l’alumne, reconeixement de la veu, identificació dels patrons del teclat i control de plagi. A partir d’aquests quatre procediments es podrà identificar qui hi ha davant la pantalla segons els punts facials i la freqüència de veu de l’alumne, es detectarà el ritme i model d’escriptura de l’alumne –per evitar que se suplantin els estudiants– i buscarà similituds d’altres documents per reconèixer possibles còpies d’altres textes.

Anna Elena Guerrero, coordinadora del projecte TeSLA, ha comentat que “l’objectiu no és només evitar la picaresca de l’alumnat sinó facilitar els mètodes d’aprenentatge i els procediments d’exàmen dels alumnes amb dificultats per desplaçar-se des d’arreu del món per estudiar una temàtica concreta”. A més, defensa, “reforçarà el prestigi del títol obtingut per l’alumnat que estudia online“.

Aquest mètode és similar al que han instaurat altres plataformes d’educació en línia com Coursera, la el gegant dels cursos de formació massius i gratuïts MOOC (Massive Online Open Courses). Coursera ja fa servir el reconeixement facial o la mecanografia per comprovar la identitat dels seus estudiants.

Dues versions: gratuïta i comercial

Està previst que hi hagi dues versions del projecte: la gratuïta i la comercial. Per a ESO i Batxillerat, els centres podràn obtenir la versió sense cap cost; la versió comercial servirà per difondre-la a universitats. En qualsevol cas, el sistema d’avaluació dels alumnes serà el mateix i els materials s’adaptaran als diversos nivells educatius. Els docents, afegeix Guerrero, “tindran més eines i indicadors per detectar si l’alumne treballa com hauria de treballar” i, avisa que “els alumnes no hauran de comprar cap dispositiu especial, podran treballar amb les eines digitals habituals, com els ordinadors portàtils o les webcams“.

Una altra de les qüestions per resoldre és la protecció de dades, atès que el sistema utilitzarà eines que obtindran informació molt personal. Guerrero afirma que la “protecció de dades estarà molt treballada i protegida i cumplirà amb tots els aspectes legals. En el cas de secundària i batxillerat, si els alumnes són menors, necessitem ser molt curosos amb els seus drets d’imatge”.

No és casualitat que la UOC participi en aquest nou projecte. La universitat ja fa molts anys que té establert un sistema d’avaluació dels seus alumnes amb un seguiment continuat en línia. Segons la Marta Aymerich “volem propiciar el canvi de paradigma en els processos d’avaluació”. El projecte està pensat perquè en un futur es pugui integrar a altres sectors, com el de les asseguradores o les entitats financeres.