La webteca inclusiva, un espai per compartir adaptacions curriculars i estratègies cooperatives

Molts docents i educadors –i també pares i mares– treballen cada any en l’adaptació de materials per alumnes que tenen un pla individualitzat. La qüestió és: tota aquesta feina que es fa només per un alumne és reaprofitable? D’aquest interrogant neix la webteca inclusiva, un “banc de recursos educatius per a la diversitat d’alumnes i aprenentatges” que acaba de presentar Down Catalunya.

Víctor Saura
 
 
 

Pàgina d’inici de la webteca inclusiva.

L’esforç que hi ha darrere l’adaptació curricular d’una unitat didàctica o d’un temari sencer per un alumne amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) podria també servir per ajudar altres alumnes si aquesta adaptació fos fàcil de compartir i localitzar. Hi ha molta feina feta en aquest sentit que només ha servit per un alumne, quan potser podria servir per altres. D’aquestes hipòtesis surt un projecte en el qual Down Catalunya va començar a treballar fa dos anys i que ara acaba de presentar. El seu nom és webteca inclusiva i està inspirat en el conegut slideshare, amb la diferència que està orientat en exclusiva a recollir qualsevol documentació vinculada a l’escola inclusiva i que el tipus d’arxiu que es pot pujar per compartir no només pot tenir el format de power point, sinó que també accepta arxius en word o pdf.

“Tenim molt clar que una educació inclusiva de veritat no consisteix a adaptar materials, sinó que atendre la diversitat passa per canviar la metodologia i l’organització del centre –comenta Pilar Sanjuan, presidenta de Down Catalunya i mestra d’educació infantil–, però també és cert que hi ha molt material dispers i vèiem la necessitat de crear una eina per compartir experiències i recursos”.

Down Catalunya és una coordinadora que aplega nou entitats catalanes que treballen amb persones amb síndrome de Down (Aura Fundació, Astrid-21 de Girona, Andi-Down Sabadell, Down Lleida, Down Tarragona, Fundación Reto, Barcelona Down, Família Amic i Cromosuma) i les tècniques d’aquestes entitats que compten amb programes de suport escolar han estat testant el portal durant els darrers mesos, i hi han pujat materials que havien treballat amb els seus usuaris. Ara l’obren al públic i animen tots els docents, educadors d’altres entitats, i també a mares i pares (moltes vegades són aquests els qui acaben adaptant la lliçó del llibre de text després de sopar) a fer-se’l seu. Per penjar qualsevol tipus de material que altres puguin trobar interessants per als seus alumnes o fills primer cal registrar-se com a usuari. Llavors ja es pot pujar, però el material no es publica automàticament sinó que el supervisa i valida un pedagog de l’entitat.

“Això no està pensat només per als infants i joves amb síndrome de Down o discapacitat intel·lectual, sinó que ens agradaria que fos útil per tot aquell alumnat que pugui tenir qualsevol mena de dificultat”, subratlla Sanjuan. Com més materials, estratègies i experiències s’hi pugin més utilitat podrà tenir per tothom, assegura Down Catalunya al seu web.

Pilar Sanjuan, en una trobada de famílies a Port Aventura | Foto: Fundació Port Aventura (cedida per Down Catalunya)

A la webteca inclusiva la cerca es fa per paraules clau (igual com l’slideshare), però també es pot buscar a partir de diversos camps: per estratègies educatives (curriculars, metodològiques, organitzatives, d’avaluació, o d’educació no formal), per etapes formatives i cursos, per àmbits temàtics o per nivell de lectoescriptura de l’alumne. Per això cada vegada que algú puja material ha de respondre a tots aquests conceptes a fi que quedi ben classificat, i fins i tot se li demana que expliqui breument alguna cosa sobre l’alumne per al qual es va fer l’adaptació o l’objectiu que es perseguia amb una dinàmica o estratègia concreta. “Jo sempre dic que allò que és imprescindible per algú és beneficiós per un altre, no hi ha dos alumnes iguals, i per tant no hi ha cap material que es pugui copiar i enganxar d’un a un altre, però pot ser un punt de partida perquè un docent readapti un material determinat a la realitat concreta del seu alumne i del seu centre”, afegeix la presidenta de Down Catalunya i mare d’un jove amb síndrome de Down.

La voluntat, afegeix Sanjuan, “és facilitar que tot l’alumnat pugui aprendre al màxim de les seves possibilitats i que ho facin junts”, i per això insisteix que les adaptacions curriculars (i en especial, de llibres de text) són només el pas més elemental. “Cal organitzar l’aula i planificar l’aprenentatge de forma cooperativa per poder fer educació inclusiva i sobretot cal perdre la por, esperem que això pugui ajudar”, sosté Sanjuán. A banda de l’apartat d’intercanvi, el portal incorpora un fòrum per resoldre dubtes o buscar solucions cooperativament. “Esperem –afegeix– que entre tots ens ajudem mútuament i que aquell mestre que tingui dubtes sobre com realitzar alguna adaptació, com fer una planificació multinivell o com incorporar diferents plantejaments avaluatius trobi bons consells en aquest fòrum”.

1 Comment on La webteca inclusiva, un espai per compartir adaptacions curriculars i estratègies cooperatives

  1. Maria Josep Filgueiras Martí // 04/01/2019 a les 11:52 // Respon

    L’adaptació dels materials i les activitats de l’aula és una gran eina per a la inclusió. Ens permet treballar amb el model d’ensenyament a diversos nivells per incloure a tots els alumnes, incorporant objectius individuals en la programació de l’aula. Ens permet mostrar a l’alumne un material atractiu igual al de la resta de companys i fomenta la motivació aprenent amb el grup classe i no amb programes paral·lels.
    Sens dubte compartir les adaptacions fetes per un alumne donarà moltes pistes per readaptar-les a les necessitats d’un altre alumne dins el seu grup classe.
    Gràcies per la iniciativa

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*