Les desigualtats fora de l’aula

Quants museus s'han deixat de visitar arreu? Quants centres ja no organitzen colònies o viatges d'estudi, un dels espais més educatius pel que fa a la socialització i al creixement multidimensional de la infància i l'adolescència?

Jaume Carbonell
 
 

L’altre dia, una tècnica del museu romà de Badalona -un espai admirable per comprendre la vida quotitidiana d’aquesta civilització- m’explicava que, en els últims temps, l’assistència d’escolars és manté més o menys estable però amb un canvi important: en vénen més d’escoles concertades de classes mitjanes de Barcelona -que abans anaven a Empúries o a Tarragona i ara s’estalvien un cost més alt d’autocar i tornen a dinar a l’escola- i molts menys de les escoles de Badalona. I han deixat d’anar-hi els de les escoles públiques dels barris socialment més desfavorits.

No disposem de dades sobre el consum cultural dels alumnes dins de la jornada escolar i fora de l’aula, però ben segur que el cas de Badalona no és una excepció. Les retallades també han afectat aquestes activitats. Quants museus s’han deixat de visitar arreu? A Barcelona o a qualsevol altre punt de Catalunya, del País Valencià o de les Illes? Quants centres ja no organitzen colònies o viatges d’estudi, un dels espais més educatius pel que fa a la socialització i al creixement multidimensional de la infància i l’adolescència? I per a molt alumnes de les classes socials més baixes l’accés en aquests bens de cultura només els el permetia l’escola. Ras i curt: el progressiu augment de les desigualtats socials també afecte de ple les oportunitats educatives i culturals.

Hi ha molts altres indicadors que avalen aquesta correspondència. Fixem-nos només en dos casos més: l’assistència a les activitats extraescolars i el consum cultural durant les vacances. En el primer cas cal tenir en compte que en els espais anomenats d’educació no formal s’ensenyen un munt de coneixements, competències i habilitats -artístiques, tecnològiques, d’idiomes, etc- a vegades fins i tot superiors a l’escola ordinària. I ja no parlem de les possibilitats de què disposen uns i altres alumnes –també en aquí hi ha hagut retallades- de rebre un suport extern de reforç i recuperació. D’altra banda, ja ens podem imaginar com viuran les vacances de Nadal els infants de les distintes capes socials. I a qui portaran els Reis algun llibre per llegir?

Jaume Carbonell
About Jaume Carbonell

Ha estat director de la revista Quaderns de Pedagogia i va treballar-hi com a redactor des dels seus inicis el gener de 1975. És professor de Sociologia de l'Educació a la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic. Ha assessorat i dirigit diversos projectes editorials i ha escrit diversos articles i llibres. Treballa en qüestions relacionades amb la innovació educativa, l'escola pública, el professorat, història de l'educació, escola i entorn, i l'educació del futur. More Posts

2 Comentaris on Les desigualtats fora de l’aula

  1. Mònica Nadal // 11/12/2014 a les 11:45 // Respon

    Gràcies per l’article Jaume. Et recomano, per reforçar el teu argument, un article que vaig trobar ahir (és un de moltíssims que expliquen perquè és tant important oferir experiències educatives fora escola de qualitat… http://www.theatlantic.com/education/archive/2014/12/why-the-demise-of-field-trips-is-bad-news/383546/

  2. Marián Ponce Alegre // 11/12/2014 a les 18:01 // Respon

    -Veritas veritatis.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*