Les desigualtats fora de l’aula

Quants museus s'han deixat de visitar arreu? Quants centres ja no organitzen colònies o viatges d'estudi, un dels espais més educatius pel que fa a la socialització i al creixement multidimensional de la infància i l'adolescència?

Jaume Carbonell
 
 

L’altre dia, una tècnica del museu romà de Badalona -un espai admirable per comprendre la vida quotitidiana d’aquesta civilització- m’explicava que, en els últims temps, l’assistència d’escolars és manté més o menys estable però amb un canvi important: en vénen més d’escoles concertades de classes mitjanes de Barcelona -que abans anaven a Empúries o a Tarragona i ara s’estalvien un cost més alt d’autocar i tornen a dinar a l’escola- i molts menys de les escoles de Badalona. I han deixat d’anar-hi els de les escoles públiques dels barris socialment més desfavorits.

No disposem de dades sobre el consum cultural dels alumnes dins de la jornada escolar i fora de l’aula, però ben segur que el cas de Badalona no és una excepció. Les retallades també han afectat aquestes activitats. Quants museus s’han deixat de visitar arreu? A Barcelona o a qualsevol altre punt de Catalunya, del País Valencià o de les Illes? Quants centres ja no organitzen colònies o viatges d’estudi, un dels espais més educatius pel que fa a la socialització i al creixement multidimensional de la infància i l’adolescència? I per a molt alumnes de les classes socials més baixes l’accés en aquests bens de cultura només els el permetia l’escola. Ras i curt: el progressiu augment de les desigualtats socials també afecte de ple les oportunitats educatives i culturals.

Hi ha molts altres indicadors que avalen aquesta correspondència. Fixem-nos només en dos casos més: l’assistència a les activitats extraescolars i el consum cultural durant les vacances. En el primer cas cal tenir en compte que en els espais anomenats d’educació no formal s’ensenyen un munt de coneixements, competències i habilitats -artístiques, tecnològiques, d’idiomes, etc- a vegades fins i tot superiors a l’escola ordinària. I ja no parlem de les possibilitats de què disposen uns i altres alumnes –també en aquí hi ha hagut retallades- de rebre un suport extern de reforç i recuperació. D’altra banda, ja ens podem imaginar com viuran les vacances de Nadal els infants de les distintes capes socials. I a qui portaran els Reis algun llibre per llegir?

Jaume Carbonell
Sobre Jaume Carbonell

Ha estat director de la revista Quaderns de Pedagogia i va treballar-hi com a redactor des dels seus inicis el gener de 1975. És professor de Sociologia de l'Educació a la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic. Ha assessorat i dirigit diversos projectes editorials i ha escrit diversos articles i llibres. Treballa en qüestions relacionades amb la innovació educativa, l'escola pública, el professorat, història de l'educació, escola i entorn, i l'educació del futur. Més articles