Les entitats de lleure multipliquen les beques per la campanya d’estiu

Les principals entitats de lleure han quadruplicat els diners que destinen a beques per colònies i casals d'estiu, en alguns casos amb campanyes enginyoses com el #Botaxlainfancia

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Imatge del vídeo de promoció de la Fundació Pere Tarrés.

Imatge del vídeo de promoció de la Fundació Pere Tarrés.

L’estiu és un terreny propici per les desigualtats en la infància. Les escoles, en alguns casos garantia d’alimentació saludable i d’espais d’oci educatius, tanquen les portes a finals de juny, i per a moltes famílies, especialment les que tenen pocs recursos econòmics, els mesos de juliol i agost s’albiren com una llarga travessia. Pagar unes colònies o un casal no està a l’abast de tothom, i l’alternativa, a desgrat de molts pares i mares sense ingressos o amb feines precàries, és que els fills es quedin pel barri, amb familiars o, en el pitjor dels casos, jugant al carrer.

Per evitar-ho, les entitats i empreses de lleure han redoblat els esforços en els darrers anys. Sense anar més lluny, les dues principals fundacions que ofereixen activitats de lleure, Fundesplai i Pere Tarrés, han quadruplicat en aquests anys les seves partides destinades a beques.

“No sabem si aquest curs hi haurà més necessitat de beques que l’anterior, però el que és segur és que no n’hi haurà menys”, exposa Núria Valls, subdirectora de Fundesplai, entitat que preveu aportar fins a 300.000 euros en ajudes directes a infants amb dificultats per costejar-se unes colònies o un casal. És la mateixa quantitat que van destinar l’any passat, però un 45% més que el 2013, i tot i així els va quedar un 10% de la demanda sense cobrir.

Una evolució similar és la que ha experimentat la Fundació Pere Tarrés, que ha incrementat en un 236% les ajudes otorgades respecte a la campanya d’estiu de l’any 2010. En total, repartiran 4.100 beques, una bossa que, segons les previsions, compta amb un pressupost de 950.000 euros, més de la meitat provinents del programa ProInfància de La Caixa. “Una de les prioritats és garantir que puguin participar a les activitats als que ja ho fan durant l’any, per mantenir una continuïtat pedagògica”, apunta Rafael Ruiz de Gaunas, director de Formació de Pere Tarrés.

Un dels nous fronts d’aquestes dues entitats, que ofereixen serveis socioeducatius i de lleure a desenes de milers de nens i joves, ha estat la cobertura del més d’agost, quan els casals històricament tancaven per manca de demanda. Actualment, però, no totes les famílies es poden permetre deixar de treballar. Segons Fundesplai, que manté totes les seves cases de colònies obertes aquest mes, i a “preus socials”, un 42% de les famílies que atenen “no es poden permetre ni una setmana de vacances en família”.

La Generalitat repeteix els 600.000 euros per al lleure

Les entitats de lleure estaven neguitoses per si la Generalitat mantindria la partida extraordinària que, ja l’any passat, va destinar a l’atenció a infants i joves en risc d’exclusió durant els mesos d’estiu. Doncs bé, la consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, va informar ahir que sí, que destinaran 600.000 euros a aquesta finalitat. L’inconvenient, tanmateix, és el retard en els pagaments. Segons constatava Fundesplai, per exemple, aquest mes esperen cobrar una partida de 150.000 euros corresponent a l’estiu de 2014.

La novetat enguany serà el manteniment de 70 centres oberts, deu més que l’any passat, durant els mesos d’estiu, amb un pressupost de més d’un milió d’euros. Això permetrà, segons Munté, atendre necessitats socials i nutricionals de 2.020 nens i adolescents de famílies sense recursos. També es preveuen 1.200 beques per a infants en el programa L’Estiu és teu.

#Botaxlainfancia, l’enginy com a última carta

Les entitats de lleure, i en general les que es dediquen al tercer sector i a l’atenció als col·lectius més vulnerables, han hagut de tirar d’enginy per suplir les retallades de fons per part de l’Administració. Una de les més destacades ha estat #Botaxlainfancia, de Fundesplai, que ha convidat a tothom a penjar una foto seva amb aquest hashtag a les xarxes socials, un gest que equival a la donació d’un euro per part d’empreses col·laboradores. Així, aquesta entitat ha aconseguit sobrepassar ja els 10.000 euros, abans de la seva festa anual, el proper 10 de maig.

 

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*