L’Hospitalet reuneix quatre mirades alternatives als patis escolars

Demà i dissabte, la cooperativa LaFundició organitza les jornades 'Quin pati volem?', amb la participació dels col·lectius Basurama, Makea, Lemur i de l'artista i educadora Cristina Fraser. Les jornades tindran un caràcter pràctic i seran el punt de partida de la transformació dels patis de l'Escola Prat de la Manta i l'Institut Escola Gornal.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Procés de treball de Basurama amb la comunitat educativa de l’IES Miguel Delibes per al disseny i la construcció col·lectives d’elements de joc al pati del centre.

La innovació educativa no es limita a l’aula. Tal com diu el pedagog Francesco Tonucci, la presència de nens i nenes en un espai és un indicador de la seva qualitat com a espai públic i habitable per a la resta de la societat. Més encara, la possibilitat de decidir i participar efectivament en el disseny i construcció dels espais que habitem és la manera més autèntica d’exercir el dret a la ciutat que tenim tant adults com infants.

Les jornades Quin pati volem?, adverteixen des de LaFundició –una cooperativa que impulsa i gestiona projectes culturals i educatius–, “no només pretenen estimular el debat amb tota la comunitat educativa de L’Hospitalet (incloent l’alumnat) sinó que es proposen com un punt de partida per encetar un treball efectiu per transformar els patis de l’Escola Prat de la Manta i l’Institut Escola Gornal, així com el de tots els centres que es vulguin sumar a la iniciativa”.

Durant els últims tres cursos l’equip de LaFundició ha treballat amb l’alumnat de l’Escola Prat de la Manta, i en estreta col·laboració amb el seu equip docent, en projectes d’investigació-acció participativa que s’han adreçat a entendre i intervenir l’espai públic des de la perspectiva dels nens i nenes, reclamant alhora el seu paper en la construcció de ciutat. L’elaboració de rutes guiades pel mateix alumnat, acompanyades d’uns mapes creats per elles i ells, o l’organització de programes de ràdio enregistrats a l’espai públic, són alguns dels resultats d’aquests processos d’investigació en el qual la creativitat juga un paper fonamental.

Per la seva banda, l’Institut Escola Gornal ha fet recentment el pas d’escola a institut escola i es troba en un moment de canvi i renovació, motiu pel qual s’ha sumat a la iniciativa, després que el curs passat col·laborés amb LaFundició en un projecte sobre la llengua romaní que va finalitzar amb l’edició d’un diccionari il·lustrat.

Imatge del treball de Lemur amb alumnes de l’Escola Can Fabra per intervenir en el pati de l’escola. Acció realitzada en el marc del programa Cohabitar del Centre d’Art Contemporani de Barcelona – Fabra i Coats.

A les jornades es compartiran coneixements i es debatrà sobre el paper educatiu dels patis escolars i com transformar-los amb la participació de tota la comunitat educativa i dels mateixos infants. Així, es plantejaran qüestions com: són els patis espais estimulants, de descoberta i que fomentin la curiositat i els vincles? Són espais igualitaris i coeducatius? Quin paper tenen els nens i nenes en el disseny i construcció dels seus espais de joc? Els patis són o han de ser un espai públic (sobretot en una ciutat amb molta densitat de població com L’Hospitalet)? O els espais públics poden ser espais de joc?

Per dinamitzar els debats, Lafundició ha convidat a col·lectius i persones com Basurama, Makea, Lemur o Cristina Fraser, els quals, a banda d’aportar una visió crítica sobre la manera com es construeixen els espais que habitem (entre ells, els espais educatius), tenen una gran experiència pràctica en impulsar processos de disseny i construcció participatius.

Basurama, col·lectiu que ha realitzat més de 100 projectes a quatre continents a partir de deixalles, presentarà el treball de disseny col·lectiu de zones de joc al pati de l’IES Miguel Delibes i com ha estat el procés d’homologació d’aquestes zones de joc (les estrictes normatives sobre aquests elements són un dels principals obstacles que es troben per dissenyar i instal·lar elements de joc no estandaritzats i produïts de manera no industrialitzada). A banda, el col·lectiu presentarà la seva guia «Com intervenir  un pati escolar».

Projecte artístic de Cristina Fraser i Malarko Hernández, articulat simultàniament com a escultura i ‘adventure playground’ per la commemoració dels 30 anys dels Lost Gardens de Stoke-on-Trent.

Cristina Fraser, artista i educadora anglesa establerta a L’Hospitalet, explicarà què són els adventure playgrounds de Londres, espais de joc autoconstruïts i autogestionats per nens i nenes, una corrent arquitectònica i pedagògica desenvolupada al Regne Unit i a diversos països d’Europa des de mitjans del segle passat.

Per la seva banda, Lemur i Makea mostraran exemples de com ajudar els infants a convertir-se en actors clau en els processos de transformació. Makea és un col·lectiu que des de 2006 treballa en processos participatius de construcció i reapropiació de l’entorn més proper, mitjançant la transformació o reutilització de materials descartats o en situació d’abandonament i a través de metodologies de disseny obert. Pel que fa a Lemur, organització interdisciplinària que va néixer a Barcelona el 2011, el seu treball als patis escolars es fonamenta en la comprensió dels usos que els nens i nenes fan de l’espai construït, com s’hi mouen i quina mena d’interaccions s’hi donen.

Les jornades, que comptaran també amb diversos tallers adreçats a nens i nenes i les seves famílies, a més d’un dinar popular per finalitzar, són possibles gràcies al suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso i de l’Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural de la Generalitat de Catalunya.

2 Comentaris on L’Hospitalet reuneix quatre mirades alternatives als patis escolars

  1. Pere PuÑetes // 21/02/2019 a les 21:31 // Respon

    Potser, ho dic només com a hipòtesi, potser a l’Hospitalet s’hauria d’invertir més en atendre les necessitats de l’alumnat que queden per cobrir (diagnòstics EAP, derivacions CESMIJ, logopèdia, vetlladores, reforços…) que potser, emfasitzo el potser, siguin prioritàries… Potser. Ara, no queda tan bé per a la foto, però faria molt de bé en l’alumnat. Permetria que aquest avancés acadèmicament i no se l’estampés contra el mur del fracàs escolar… I més amb el marró que amb el decret d’escolainclusivasenserecursos ens ha caigut damunt… Potser, potser… Ho apunto, insisteixo, com a possibilitat. Sé que no està dins de la concepció de l’escola com a piscina de boles de goma xaxi piruli, però… No sé… Qui sap… La desigualtat en les escoles de l’Hospitalet és alarmant, paradigmàtica i esfereïdora.

  2. Pitu Fernàndez. elnousafareig.org // 22/02/2019 a les 18:42 // Respon

    Una iniciativa interessant que crida l’atenció sobre la necessitat d’actuar en aquests espais y de debatre sobre les moltes possibilitats educatives que poden arribar a tenir més enllà dels 30 minuts d’esbarjo. Deixem de parlar de l’hora del pati i parlem de la vida al pati. Parlem només d’un canvi de disseny? O parlem de la integració d’aquest espai en el projecte educatiu de l’escola?

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*