Llegir ens dóna vida

Llegir és un plaer per tots els nostres sentits i estats emocionals, i ens ajuda a créixer amb imaginació i entusiasme. Per poder entendre la vida de forma constructiva i entomar els entrebancs

Clara Darder / Pere Darder
 
 

Ja tenim Sant Jordi a sobre i el seu simbolisme de lectura i amor per a tothom. A Catalunya gaudim d’aquest dia amb entusiasme, comprant llibres i regalant roses, veient aquells i aquelles a qui estimem. Un dia com aquest mostrem els nostres sentiments amb més facilitat, doncs socialment s’afavoreix.

Per nosaltres, la majoria, la festa només consta d’un dia però per múltiples professions, la nostra Diada, té una feina anterior de quasi sis mesos. Si parlem dels escriptors, de tot l’any, doncs és el dia que han de tenir algun exemplar de publicació recent, a les prestatgeries, de les llibreries conegudes. Quina diferencia amb aquells que el dia anterior pensem en quin llibre ens comprarem demà i ja està. Això, si som dels que ens comprem un llibre per Sant Jordi, perquè cada vegada llegim menys. I segons el nostre parer aquest és un greu error. Els llibres haurien d’estar més presents a la nostra vida, i amb ells la lectura. Una gran ignorada últimament. Sí, llegim i escrivim, estem comunicats tothora i arreu amb els nostres smartphone, però ens hem oblidat d’enfortir la nostra ment a través de la lectura de ficció.

Alguna vegada us heu preguntat què passa quan llegim? Ja sabíem que llegir ens engrandeix, però descobrir aquests nous conceptes ens ha fet sortir corrents per comprar-nos més llibres d’històries fantàstiques i novel·les excitants. Us ho expliquem. Si llegim millorem la creativitat en tots els aspectes de la nostra existència, posant imatges als pensaments per elaborar nous projectes i línies de vida. Projectant futur, gaudint de noves creences per a que després ens aflorin les idees amb més facilitat. Les neurociències estan investigant sobre la quantitat de neurones i quines parts de la nostra ment s’activen quan llegim textos creatius, remarcant que el cervell treballa i s’estimula de manera significativa respecte als textos merament informatius. Llegint augmentem el pensament seqüencial i la capacitat d’atenció, millorant la visió del món i l’optimisme envers els altres i les nostres vides.

També activem el llenguatge, a nivell lectoescriptor i les estructures neurològiques del cervell vinculades a les emocions i vivències experiencials. Llegint sentim el que els passa als nostres personatges i podem aplicar-ho a les nostres vides resolent conflictes propis. Augmentem el nostre reg sanguini, estimulant el sistema límbic fet que ens ajuda a ser més empàtics en les relacions amb els nostres i estranys, incentivant l’intercanvi i l’autoseguretat, així com l’autoestima. Per tant, llegir ens fa millors persones, més competents, augmentant les ganes de viure.

I com podem transmetre als nostres fills i filles aquest hàbit tan saludable que tant ens nodreix? Primer de tot predicant amb l’exemple, si els adults llegim davant dels infants, els nostres petits també ho faran. També podríem gaudir de la lectura, llegint o explicant els contes d’abans d’anar a dormir; inventant-nos relats entre tota la família per després dibuixar-los i crear imatges mentals; llegint en veu alta -tant infants com adults- per millorar la dicció i la nostra estructura neuronal; gratificant les bones lectures amb petons i abraçades; escenificant les històries per augmentar més encara la creativitat, l’expressió corporal i la imaginació en grup; promovent que escullin els seus llibres per millorar el seu criteri propi i la capacitat d’elecció, davant la lectura i també la vida; parlant de les emocions que apareixen en els relats per poder exterioritzar les nostres i convertir-les en espais de reflexió familiar. Us animeu a fer-ho amb els vostres infants?

Llegir és un plaer per tots els nostres sentits i estats emocionals, i ens ajuda a créixer amb imaginació i entusiasme. Per poder entendre la vida de forma constructiva i entomar els entrebancs, tenint més enginy i competències en la resolució de conflictes, augmentant la resiliència per poder seguir endavant. Qui s’anima a llegir-se un bon llibre aquesta setmana?

Clara Darder / Pere Darder
Sobre Clara Darder / Pere Darder

Clara Darder és directora de Projectes de la Fundació Propedagògic i terapeuta familiar i Gestalt. Pere Darder és Doctor en Ciències de l'Educacioper l'UAB. Cofundador del Institut Escola Costa i Llobera, i de AM Rosa Sensat. ExPresident del Consell Escolar de Catalunya. Més articles