Maria Teresa Codina, Doctora Honoris Causa per la UVic-UCC

La Universitat de Vic investirà la fundadora de l’Escola Thalita i Rosa Sensat el proper 5 de juny en referència a la seva tasca i aportacions a la renovació pedagògica. La concessió s fa a proposta de la Facultat d’Educació, que enguany celebra el seu 40è aniversari

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Maria Teresa Codina serà anomenada Doctora Honoris Causa per la Universitat de Vic

La mestra Maria Teresa Codina serà anomenada Doctora Honoris Causa per la Universitat de Vic el proper dia cinc de juny, coincidint amb el quarantè aniversari de la Facultat d’Educació d’aquest centre. Codina serà apadrinada pel degà de la Facultat, Eduard Ramírez, i el professor i exdegà, Joan Soler. El nomenament es farà a causa de la tasca de la mestra en la renovació pedagògica de Catalunya, ja que “ella i la seva generació van ser els impulsors dels fonaments de l’educació activa del primer terç del segle XX, amb una gran influència en la transició i la primera etapa de la democràcia”, segons afirma la Universitat de Vic.

Aquest serà el primer Doctorat Honoris Causa de Codina, que va ser la fundadora de l’Escola Thalita i l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Thalita va ser una “fita important en el moviment de renovació pedagògica”, que en ple franquisme va treballar per recuperar la tradició catalana anterior al 1939. El centre va proposar una metodologia basada en el treball en equip, la relació amb l’entorn, la participació de mestres i famílies i, tot plegat, en llengua catalana.

Pel que fa a Rosa Sensat, va ser el 1965 quan Codina i sis persones més van fundar l’Escola de Mestres, convertida avui en associació. Igualment, Codina és reconeguda per la seva lluita pel dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats, degut a la seva tasca a l’escola Avilar Chavorrós al barri de Can Tunis i, més endavant, al centre d’ensenyament secundari adaptat Xavó-Xaví. Degut a aquest bagatge, Codina va rebre l’encàrreg del Departament d’Ensenyament de dirigir programes d’acció especial, educació compensatòria i educació en la diversitat.
Entre les seves publicacions destaquen Educar en temps difícils. Talitha, 1956-1074 (Eumo Editorial, 2008); la publicació col·lectiva La renovació pedagògica a Catalunya des de dins (1940-1980) (Rosa Sensat/Edicions 62, 2001); Gitanos de Can Tunis 1977-1983: Crónica de un proceso educativo (Mediterrània, 2000), i El adolescente marginal: Escuela y trabajo (Rosa Sensat, 2001).

Ha estat mereixedora del premi Ramon Llull d’experiències pedagògiques (1979), el Premi Ramon Fuster a la seva trajectòria professional (1995), el Premi Hidalgo de Presència Gitana (1983) i el I Premi Catalunya d’Educació (2001).

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*