Més de la meitat dels nens creuen que no tenen prou temps lliure

Una enquesta a prop de 4.000 infants de 10 a 12 anys a Barcelona revela que el 47% no està prou content amb el grau de llibertat que té i el 38%, amb com l'escolten els adults

Pau Rodríguez
 
 
 

Un nen juga sol amb prismàtics / cc by-sa Sharron (Flickr)

Els nens i nenes disposen de poc temps lliure. Almenys així ho veuen ells quan se’ls pregunta per aquesta qüestió. A Barcelona, el 53% dels infants d’entre 10 i 12 anys no se sent prou satisfet amb el temps que té per decidir ell mateix a què el dedica. La quantitat de temps lliure és un dels elements de la seva vida que valoren més negativament, segons una macroenquesta subjectiva que pregunta per primer cop als nens i nenes de la capital catalana com se senten sobre aspectes crucials de la seva vida com la salut, els amics, la família, el barri o la seva escola.

L’enquesta Parlen els nens i nenes: el benestar subjectiu de la infància a Barcelona, de la qual s’han presentat aquest dilluns una sèrie de resultats preliminars, va preguntar a prop de 4.000 nens i nenes de Barcelona, de 52 escoles diferents, sobre la seva satisfacció amb la vida. És la primera vegada que una Administració catalana intenta mesurar el benestar global infantil preguntant-ho als propis nens: el projecte l’impulsa l’Ajuntament de Barcelona i va a càrrec de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, que ha utilitzat un mètode dissenyat per Children’s Word, una iniciativa de recerca que enquesta nens d’arreu del món.

 Una de les conclusions que aporta l’estudi és que els nens i nenes “expressen que volen més temps lliure i guanyar en autonomia personal”, apunta Maria Truñó, directora de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona. El 47% dels infants manifesta no estar prou content amb el grau de llibertat que té –a casa, a l’escola o al carrer–. En aquest sentit, el 38% tampoc no ho està amb com els escolten els adults i el 40% amb la seva vida d’estudiant.

Els autors de l’estudi consideren que un infant “no està prou satisfet” amb un aspecte de la seva vida quan contesta que no ho està “gens”, “poc” o fins i tot que ho està “bastant”. Aquest últim ja el consideren indici de que alguna cosa pot no anar bé en la vida dels nens, ja que quan els infants responen a enquestes subjectives entra en acció el “biaix de l’optimisme vital”. Aquest concepte indica que els nens i nenes tendeixen a valorar les coses molt més positivament que els adults.

Més temps amb la família

Sobre la gestió del temps propi, Laia Pineda, coordinadora del projecte, assegura que “una de les coses que més ens diuen és que voldrien passar més temps amb els seus pares”. “No tot el que els preocupa té a veure amb les condicions materials: a vegades té a veure amb els espais que comparteixes amb la família, on et pot sentir escoltat i tens coses a dir”, prossegueix Pineda.

¿Per què tenen sensació de tenir poc temps? ¿Què consideren que els ocupa massa estona en el seu dia a dia? Una segona fase de l’estudi analitzarà més en profunditat les dades per detectar les causes dels malestars infantils (això ho faran, a més, amb tallers a les escoles on ja van anar a fer les enquestes), però una ullada a les activitast que fan fora de l’escola pot donar algunes pistes. El 71% dels nens i nenes dedica almenys cinc dies a la setmana a fer una estona de deures cada tarda. El 65% dedica alguna estona a mirar la televisió; el 57%, a xerrar amb la família; el 49%, a les xarxes socials, i només un 37% a jugar a videojocs.

“Per als nens i nenes, la seva vida fora de l’escola és molt important, i els adults ho tenim poc present”, apunta Carles Barba, coordinador del projecte Educació a Temps Complet i durant anys implicat en entitats de lleure educatiu. “És un toc d’atenció”, afegeix Barba, que considera que els adults haurien d’escoltar més els nens sobre els seus interessos i desitjos a l’hora de fer activitats fora de l’escola. “Un cop garantit això, el que ens hem de cuidar és que allò que volen fer en el seu temps lliure sigui accessible, que no hi hagi barreres econòmiques”, sosté.

Barba apunta al risc de “sobresaturar les agendes dels nens” a les tardes amb activitats extraescolars, però alhora alerta que en les famílies de classe baixa l’accés al lleure educatiu segueix sent molt dificultós per raons econòmiques.

Satisfacció amb el seu cos, diferències per barris…

L’enquesta de l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona recull moltes dades encara per desenvolupar, però les primeres conclusions conviden a posar el focus en altres problemàtiques a banda de la del temps lliure. Per exemple, el 27% dels nens i nenes d’aquesta edat no està prou satisfet amb el seu cos. Laia Ortiz, tercera tinenta d’Alcaldia de Barcelona, ha expressat en la seva intervenció en la roda de premsa que això hauria de fer repensar “quines imatges es projecten sobre els infants perquè estiguin insatisfets en edats tan primerenques”, en referència als rols de gènere o als estereotips corporals que marquen els cànons de bellesa actuals.

Font: Institut Infància i Adolescència de Barcelona

Una altra dada rellevant és la diferència entre barris de la ciutat, tot i que són més subtils del que es podria pensar. “Tant els infants dels barris de rendes més altes com els de rendes intermèdies i baixes, expressen una satisfacció vital al voltant de la mitjana”, apunta l’estudi. Agrupats en tres grups els barris en funció de la renda, en els més benestants el 73% dels nens està molt satisfet, mentre que en els menys benestants, el percentatge baixa fins al 67%.