Una ‘hackató’ per a mestres: creativitat al servei de propostes didàctiques

Més de 400 docents han participat a l'Edu_Hack 2016, la primera hackató educativa, que ha deixat desenes de propostes didàctiques amb la tecnologia com a mínim comú denominador

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Imatge dels grups de treball de l'Edu_Hack 2016

Imatge dels grups de treball de l’Edu_Hack 2016 que s’ha celebrat a Barcelona.

“Mai no hagués pensant de relacionar la programació amb les emocions en una mateixa proposta didàctica”. Així s’expressava en Jaume Feliu, professor de Tecnologia de l’institut Salas i Xanri de Sant Quirze del Vallès, després de compartir quasi vuit hores de pluges d’idees, propostes, esborranys i dissenys de projectes educatius amb una professora de Matemàtiques, una educadora social, una psicopedagoga i un professional del sector tecnològic. “Al final ens hem decidit per una proposta didàctica consistent en què els alumnes desenvolupin un videojoc del format ‘tria la teva aventura’, perquè així ells mateixos poden generar i resoldre situacions diverses”, detalla el docent.

Més de 400 professors com en Jaume han participat aquest dissabte a l’Edu_Hack 2016, una jornada de creació col·laborativa de projectes educatius pensats per a l’aula que s’ha organitzat des del programa mschools, un projecte compartit entre el departament d’Ensenyament i la Fundació Mobile World Capital. El format era el d’una hackató, la popular marató per a hackers (consistent en desenvolupar aplicacions o software a contrarrellotge, sovint menys de 24 hores), però aquesta vegada traslladat al terreny docent, en una jornada inèdita a tota Europa.

Només hi havia tres condicions: que els grups de treball fossin interdisciplinars (mestres de diferents especialitats), que la tecnologia tingués presència en la proposta i que aquesta estigués pensada per a tots els alumnes d’una classe. Bé, i que tota la feina s’havia d’enllestir entre les 10 h i les 19 h, moment en què s’havien d’exposar els projectes a la resta de docents.

Videojocs per treballar les emocions, apps per millorar el barri, campanyes de micromecenatge per finançar un congrés sobre el canvi climàtic, geolocalitzacions… Han estat quasi un centenar de propostes les que han sorgit de l’Edu_Hack 2016, la majoria de les quals es penjaran, encara en forma de prototip, al web Toolbox“És important que surtin idees, però tant que estiguin acabades”, valorava durant la jornada Albert Forn, director d’mschools.

“Evidentment la proposta didàctica no està a punt per dur-la a l’aula”, matisava en Jaume Feliu. Faltarà desenvolupar-ne alguns aspectes, com per exemple el d’aprendre a programar codi en el cas dels hipotètics alumnes que hagin de dissenyar aquest videojoc sobre emocions. Però el propòsit de l’Edu_Hack és ser “el punt d’inici” per a molts docents, en paraules de Forns. Una autèntic exercici multitudinari de pluja -i concreció- d’idees que haurà de germinar en els propers mesos. “Volem ajudar els docents facilitant-los espais perquè persegueixin el canvi educatiu, les transformacions metodològiques necessàries”, exposava Forns. Entre elles, la metodologia del mateix Edu_Hack: la co-creació. .

Un altre dels avantatges de la jornada ha estat la possibilitat d’entrar en contacte amb altres docents interessats en innovar. Veure les seves propostes didàctiques, conèixer els seves idees, copiar-les, debatre-les, plasmar-les. En això coincidien la majoria dels assistents en aquesta hackató educativa que, amb tota probabilitat atès l’èxit de convocatòria, es repetirà el curs vinent.