El Ministeri activa el pla per adoctrinar els alumnes sobre l’himne, la bandera i la defensa d’Espanya

Fa dos anys el Ministeri d'Educació va ratificar juntament amb el de Defensa un acord perquè els estudiants es familiaritzessin amb els símbols nacionals

Laura Galaup
 
 

Pedro Morenés i Íñigo Méndez de Vigo van signar un acord per millorar el coneixement de la seguretat i la defensa RICARDO A.PÉREZ / MDE

Aquest és un article publicat a eldiario.es

Fa gairebé dos anys, els ministeris de Defensa i Educació van ratificar un acord de col·laboració per desenvolupar mesures perquè els estudiants d’Educació Primària i Secundària es familiaritzessin amb els símbols nacionals espanyols: escut, bandera i himne, així com la defensa d’Espanya. Després de més de 20 mesos sense que els ministeris donessin més senyals de vida, el conveni ha estat activat des de l’estiu passat.

L’acord es va signar el desembre del 2015 i també inclou formació sobre el paper que tenen les Forces Armades per garantir “l’exercici de les llibertats cíviques”. La decisió final d’afegir aquest temari al currículum recaurà sobre els governs autonòmics.

Ara, el Centre Nacional d’Innovació i Recerca Educativa (CNIIE), organisme depenent del Ministeri d’Educació, “està confeccionant un conjunt d’unitats didàctiques, que contenen conceptes relatius a qüestions de seguretat i defensa, a fi de que puguin ser emprades com a orientació pels docents per alguns dels seus projectes o activitats”, expliquen des del departament de Maria Dolores de Cospedal a aquesta redacció després d’una petició d’informació d’eldiario.es al portal de transparència.

El CNIIE va fer una proposta econòmica el mes de juny passat perquè en el que queda d’any s’elaborin materials curriculars del projecte “coneixement de la seguretat i la defensa nacional als centres educatius”, segons figura en el projecte de memòria justificativa de la despesa del material de Secundària elaborada per aquest organisme i facilitada per fonts parlamentàries a eldiario.es. El de Primària va ser facturat aquest mateix mes.

D’acord amb la informació facilitada per aquestes fonts, en les unitats didàctiques també contemplaven la monarquia com a objectiu a incloure en aquest projecte. “Conèixer la figura del Rei com a Cap de les Forces Armades i com a referent dels valors de respectabilitat i dignitat personal”, és un dels punts als quals al·ludeixen. Aquesta redacció s’ha posat en contacte amb el Ministeri d’Educació per a consultar-li aquesta documentació, però no ha rebut resposta fins al moment.

Alguns dels continguts que recull aquest acord ja estaven contemplats en les assignatures dissenyades per la LOMCE com alternatives a la Religió, Valors Ètics (Secundària) i Valors Socials i Cívics (Primària). Segons explicaven en el document, aquests dos ministeris volen que amb aquestes mesures els joves adoptin una “posició activa” i s’incentivin els estudis d’investigació sobre temes de seguretat i defensa.

Aquest acord va ser impulsat després de la Comissió de Defensa del Senat de l’1 d’abril del 2014, a la qual es va instar el Govern central a facilitar als alumnes informació perquè puguin dur a terme els drets recollits en l’article 30 de la Constitució, entre ells “el dret i el deure de defensar Espanya“.

Amb la signatura del conveni realitzada en el seu moment per Pedro Morenés, exministre de Defensa, i Méndez de Vigo, responsable d’Educació, van aprovar la implantació d’unes mesures complementàries que no només es destinaran als alumnes. L’acord contempla que els professors també rebin formació, ja que aquests dos ministeris volen que es “millorin els coneixements” dels docents sobre assumptes relacionats amb la pau, la seguretat i la defensa d’Espanya.

Arran de la signatura d’aquest acord, es van crear tres grups de treball. Un, per a l’elaboració de materials educatius. Un altre, per a la formació del professorat i un tercer, de col·laboració amb les comunitats autònomes. Per ara cap d’aquests tres equips ha conclòs amb la seva tasca.

Formació per a docents

L’equip centrat en la formació docent actualment està estudiant si des de la plataforma en línia de l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (Intef) es poden oferir aquests continguts. Per la seva banda, el grup de col·laboració amb comunitats autònomes començarà el seu camí quan “es disposi de materials i recursos adequats”.

A més, està funcionant una comissió de seguiment en les reunions de la qual hi participen representants civils i militars de Defensa, així com portaveus d’Educació. En les actes d’aquestes trobades, facilitades a eldiario.es a través d’una petició al portal de transparència, els assistents destaquen “la necessitat d’assolir nivells de coneixement” sobre temes de seguretat i defensa que s’equiparin “als existents en els països del nostre entorn”.

Un representant de l’Institut Espanyol d’Estudis Estratègics (IEEE) també va recalcar “la importància que els valors relatius a la transcendent tasca de les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat impregnin els projectes curriculars de forma transversal”.

Crítiques de sindicats i l’oposició

Col·lectius de famílies d’alumnes i sindicats van criticar aquest acord quan es va anunciar fa dos anys. La Federació d’Ensenyament de CCOO va protestar perquè es recuperés part del temari sobre Forces Armades que “estava present en l’assignatura Educació per a la Ciutadania” i es permeti que desapareguin “tots els continguts que educaven els nens i les nenes en igualtat”.

El diputat d’En Comú Podem, Joan Mena, ha demanat informació al Congrés sobre aquest acord i lamenta que el Govern actual hagi “parcel·lat” les unitats didàctiques d’Educació per a la Ciutadania i “només recuperin les que ideològicament els interessen”. “No entenem que se signi un conveni amb Defensa quan el que s’hauria de promocionar és la cultura de la pau i la cooperació”, incideix.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*