Montgat es manifesta per demanar una nova escola

Unes 300 persones s'han mobilitzat a la localitat del Maresme per reclamar l'obertura d'un institut-escola. Ara compta només amb dues escoles de Primària i un institut.

Jaume Carbonell
 
 

Marxa per reclamar un institut-escola.

Marxa per reclamar un institut-escola.

Prop de 300 persones han protagonitzat aquest diumenge una marxa pacífica al ritme de batucada per Montgat per reclamar un nou institut-escola per aquest municipi del Maresme. Colorejada pel groc de samarretes i globus, la comitiva d’infants i famílies ha transcorregut pel tram de carretera comprès entre les estacions de Montgat-Nord i Montgat. La convocava la Comissió Escola Nova, integrada per les AMPA dels centres educatius públics -una escola bressol, dues escoles d’Infantil i Primària i un institut-, que treballen conjuntament amb l’Ajuntament per trobar una solució definitiva que vagi més enllà de les habituals improvisacions i pedaços dels darrers anys. A la pancarta que presidia la manifestació i a les enganxines s’hi podia llegir: Per una educació de qualitat. Nou Institut-Escola. La protesta ha avançat amb alguns crits esporàdics com “escola nova ja!”, i al final, s’ha llegit el manifest, s’han recollit signatures -ja en porten unes 600-, i s’han fet jocs, música i botifarrada.

Miriam Vicente, membre de la Comissió, explica que de manera urgent, pel setembre del 2017, volen que entri en funcionament una nova escola i que “després es construeixi un institut, per donar continuïtat a l’escolarització”. “La situació de massificació és insostenible, a moltes aules hi ha 28 i 30 alumnes”, lamenta. En el manifest s’amplia el memorial de greuges. “ L’escola Salvador Espriu acull dues clases per curs -quan es va crear fa 40 anys va ser concebuda només per una sola línea-, amb instal·lacions precàries, manca d’itineraris adaptats, amb aules de reforç instaurades als mateixos passadissos del centre”, proclamen en el document. “I l’Escola Marina -l’any pasat va celebrar deu anys- va ser dissenyada per allotjar-hi dues línies d’Infantil i primària, per tirar endavant un projecte innovador, però sembla ser que Serveis Territorials pretén que l’escola segueixi la mateixa trajectòria que va patir l’escola Salvador Espriu, massificant-la amb la corresponenT pèrdua d’espais destinats a música, ciències, informática, etc”, prossegueix el manifest. El curs passat l’oposició de la comunitat educativa va frernar l’intent d’instal·lar un mòdul prefabricat “per tornar a triplicar novament un grup de P-3 a l’escola Marina, però actualment assumirà 75 alumnes més dels previstos”.

L’alcaldessa Rosa Funtané i el regidor d’Ensenyament Dimas Ramírez diuen que “Montgat és una excepció dins del Maresme, on el més habitual és sentir parlar del tancament d’aules, perquè és un dels pobles que ha mantingut un creixement sostingut -s’ha passat dels 7783 habitants l’any 1988 als 11.501 actuals- i, després d’uns anys de crisi, es torna a reactivar la construcció amb la previsió immediata de nous habitatges privats i socials”. Sostenen que això ho avala un recent estudi demogràfic de la Diputació de Barcelona encarregat pel propi Ajuntament. La raons d’aquest creixement les tenen molt clares: “La proximitat a Barcelona, la situació vora el mar i el fet que continui sent un poble amb força vida i identitat”.

La Generalitat reconeix el dèficit de places escolars i l’Ajuntament ja ha obert una via de negociació amb la directora de Serveis Territorials per la construcció d’una nova escola, per a la qual ja disposa d’un solar. L’equip de Govern accepta provisionalment que els tretze infants que s’han quedat sense plaça a P-3 s’escolaritzin a l’escola Marina, però es comprometet també a lluitar per la creació de la nova escola pel curs 2017-18. Tot i això l’alcaldessa vol destacar que les escoles de Montgat “tenen una alta qualitat educativa com ho mostren, per exemple, els bons resultats obtinguts en les proves de competències bàsiques”. A l’octubre tenen una nova reunió amb els Serveis Territorials, una data d’on hauria de sortir una solució.