Neix Educació360, una aliança per integrar les extraescolars al model educatiu i garantir-ne l’accés

La Diputació de Barcelona, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Fundació Jaume Bofill presenten al CCCB una xarxa amb una trentena de socis que pretén integrar la feina de tots els actors que ofereixen oportunitats educatives: escoles, educació en el lleure, formacions artístiques...”per a traduir els diferents aprenentatges en competències equivalents”

Sandra Vicente
 
 
 

“És obsolet pensar que només s’aprèn a l’aula. Els infants aprenen a tot arreu, al pati, al menjador…” | CARME SECANELLA

La Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica impulsen Educació360. Educació a temps complert, presentada el dilluns 29 al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. L’aliança pretén impulsar una xarxa formada per centres educatius, institucions, espais d’educació en el lleure, formació artística i espais d’aprenentatge extraescolars en general. L’objectiu és equiparar les competències adquirides a les hores lectives amb aquelles que s’obtenen fora de l’aula, tot creant un clima d’aprenentatge continuat i sense barreres d’accés.

“El projecte neix d’una realitat que ens preocupa i que es contrasta amb dades: les extraescolars, que en principi van néixer per compensar les mancances educatives de les escoles, han tingut tant èxit que s’han acabat convertint en una font de desigualtats”, explica Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill. El projecte proposa anivellar les oportunitats d’accés a aquestes opcions formatives convertint-les en una prioritat de les polítiques públiques perquè “no pot ser que el teu ventall depengui de la renda de la teva família”, denuncia Palacín.

Així, des de la Diputació de Barcelona consideren necessari convertir les extraescolars en sinònim d’equitat. Òscar Pascual, assessor tècnic a la Diputació, assegura que “estudiarem les possibilitats de finançament, subvencions i beques d’aquestes activitats per a garantir-ne l’accés a tothom”. I és que tal com apunta Palacín, “no estem parlant de classes, sinó d’educació: hem d’aprofitar el gran teixit associatiu i aprenentatge en el lleure de Catalunya que, ara per ara, està infravalorat”.

Aprenentatge personalitzat en un model educatiu integrat

Des de Jaume Bofill asseguren que s’ha de canviar la lluita per l’educació -que ja no és només garantir el dret a entrar per la porta d’una escola- pel dret a l’aprenentatge: “és absurd pensar que només s’aprèn en hores lectives, que, a més, són la minoria”. I és que aquest espai representa només un terç de la jornada. Palacín defineix com a “obsolet” el tenir en compte només les matèries lectives i reclama reconèixer els altres aprenentatges per a convertir-los en competències tan vàlides com qualsevol assignatura. “Ens cal englobar tot l’aprenentatge en un llenguatge comú i no separar-ho, perquè els nens no viuen en calaixets”, assegura.

Per a poder fer realitat aquestes propostes cal, segons l’aliança, començar a pensar en aprenentatges personalitzats, en què cada infant es creí la seva pròpia trajectòria contemplant totes les opcions: “l’aprenentatge extraescolar ofereix una qualitat i quantitat d’oportunitats en alça però poc reconegudes i desconnectades del sistema educatiu”, considera Palacín. Per a Pascual, el motiu de les desigualtat en l’accés a aquestes activitats i el seu baix reconeixement al currículum és que “no les vam saber convertir en polítiques públiques. Fa temps, els coneixements que s’obtenien en el lleure eren considerats secundaris, però ara els valors, la sensibilitat i l’autonomia que s’obtenen fora de classe són imprescindibles, tant a nivell personal com laboral”.

“La formació artística hauria de ser reconeguda com una competència més: els nens no viuen en calaixets”. /CARLES PALACIO

Així, per a poder generar una bona oferta pública, Pascual considera que s’ha d’observar de prop la feina que ja s’ha fet a part del territori: “a molts municipis s’han fet moltes coses ja. Hem de donar força a la xarxa de coneixement que ja tenim i convertir-la en propostes públiques”. En aquesta línia, Palacín assegura “que tot plegat ja s’ha intentat, el que necessitem és un clima favorable per a dur-ho a terme”.

Així, Educació360 es començarà a desenvolupar en els propers quatre anys a 12 municipis, que Palacín anomena “laboratoris”. Són àrees que “ja es creuen el projecte i que ens ajudaran a demostrar com es poden resoldre els problemes que vindran”. Es tracta de municipis “dispersos geogràficament i volgudament homogenis per a captar la complexitat del territori”, afegeix.

I, mentre es desenvolupi aquest assaig als ‘laboratoris’, des de la Diputació de Barcelona, asseguren que apostaran per promoure experiències locals, suport a actors que “crearan guies per a poder fer realitat la idea que persegueix Educació360. Documents que expliquin a les escoles com integrar les extraescolars, opcions transversals de reforç escolar o propostes per dinamitzar l’hora del menjador”, exposa Pascual.

“Tothom diu que el que estem intentant és molt important, però algú havia de creure-hi en ferm i treballar per a que es faci possible”, conclou Palacín.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*