Pau, l’adolescent trans que acosta la diversitat afectiva-sexual a l’escola

Estudis realitzats per la Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals (FELGTB) revelen que l'assetjament escolar a alumnes amb aquesta opció sexual porta a gairebé la meitat dels qui ho pateixen a plantejar-se el suïcidi. Per combatre aquesta xacra, la FELGTB i CCOO llancen 'Pau', un còmic sobre diversitat afectiva-sexual per a alumnes de Secundària, docents i famílies.

Redacció - El Diari de l'Educació
 
 
 

Fa dècades que ambdues organitzacions col·laboren en l’edició de materials amb els quals donar eines a docents i famílies, principalment, però també noies i nois, sobre diversitat afectiva-sexual, així com respecte a les persones diferents. Aquest curs, a més de renovar alguns altres materials, han editat un nou còmic, Pau, amb el qual volen acostar la realitat de les persones transexuals a noies i nois de secundària, resolent possibles dubtes que els sorgeixin, així com donant claus i eines també a famílies i docents, que explicaran, de fet, amb guies didàctiques per poder treballar aquests temes en classe.

El còmic, de 19 pàgines, recull diverses històries narrades que tenen com a protagonista a Pau, una adolescent trans, acompanyada dels seus companys d’institut. En paraules del secretari general de FE-CCOO, Paco García, aquest còmic neix “amb la pretensió de promoure i de treballar per escoles més inclusives, que siguin espais de convivència que respecten i aproven la diferència”.

Tant des de Comissions com des de la FELGTB insisteixen en la importància que des del Ministeri i les administracions educatives autonòmiques es faci un desenvolupament de les lleis sobre diversitat afectiva-sexual existents i que, en paraules de Uge Sangil, presidenta de la Federació, “no s’estan desplegant malgrat que algunes porten un lustre aprovades”.

LGTBI, la segona causa de ‘bullying’

Des de Federació d’Educació de CCOO també s’insisteix en la necessitat de recuperar recursos econòmics i personals per realitzar una correcta atenció a la diversitat que posi l’accent en l’afectiu-sexual. Entre altres qüestions, perquè els problemes de convivència i d’assetjament a persones del col·lectiu LGTBI són els segons més freqüents, després dels relacionats amb l’aspecte normatiu o no dels cossos, com és el cas de la gordofòbia.

Una formació del professorat que incideixi des de la universitat en la gestió de la diversitat, així com en protocols específics per a aquests casos (protocols que avui dia ja haurien de canviar per oferir marcs més segurs a noies i nois), formació contínua també de caràcter obligatori, més i millor formats equips d’orientació als centres, suport al professorat LGTBI perquè pugui, si vol, sortir de l’armari als seus centres… aquestes són algunes de les eines que han d’implementar-se en el sistema educatiu perquè la realitat de les persones LGTBI sigui substancialment millor a escoles i instituts.

Sobretot perquè, com destaca Uge Sangil, el 43% dels joves (segons un estudi fet en la Comunitat de Madrid) ha pensat en el suïcidi després de patir assetjament. Una d’elles podria ser Paris Espinosa, una jove de 22 anys que va participar fa uns dies a Madrid en la presentació del còmic per donar una pinzellada sobre la realitat de les persones trans als centres educatius.

Espinosa va alertar sobre com de necessari és aquesta mena de materials perquè noies i nois com ella o en situacions semblants vegin que no són les úniques. Altres persones poden compartir la seva situació. A més, pel fet d’oferir informació a la resta de l’alumnat i al professorat, el material els ajudaria a “enfrontar-se” a la diversitat d’una altra manera. “Tant de bo que hi hagués hagut un dia de formació (al centre) i que no hagués hagut d’esperar als 17 anys per saber que no estava sola, ni estava malalta ni tenia un problema”, comentava Paris Espinosa. I afegia: “Donar formació als centres, afirma, hauria de ser obligatori”.

Segons l’esmentat estudi, el 60% d’adolescents madrilenys ha presenciat agressions homòfobes al seu institut i el 15% de l’alumnat LGTBI o percebut com tal pateix ciberassetjament. A Aragó, un informe realitzat per l’organització SOM el 2017 recull que un 75% de l’alumnat LGTBI enquestat afirma tenir por al rebuig i no sentir-se a gust en classe. Més recentment, l’informe publicat per Unicef aquest 2018 amb el títol de STOP Violència Infantil denúncia que durant l’adolescència les joves i els joves són amb freqüència objectiu d’agressions per la seva orientació sexual i la seva identitat de gènere, i el 50% de l’alumnat LGTBI de l’etapa d’educació Secundària ha experimentat bullying i cyberbulling.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*