Les proves d’avaluació de l’ESO a Catalunya es mantenen diferents a les de la resta d’Espanya tot i el 155

Els alumnes catalans de 4t de l'ESO se sotmeten aquest dimarts i dimecres a uns examens que la Generalitat realitza des del curs 2011-2012. A Catalunya s'avalua el nivell de ciència i tecnologia, però no el d'història i geografia, tal i com preveu l'ordre del Ministeri. A Ensenyament interpreten que el Ministeri no vol encetar un conflicte per les proves d'una llei com la Lomce, que ja s'entén com a amortitzada

Pau Rodríguez
 
 
 

El ministre Méndez de Vigo, a la comissió d’Educació del Congrés / Font: congreso.es

Uns 70.000 alumnes de 4t d’ESO se sotmeten aquest dimarts i dimecres a les proves d’avaluació externa que a Catalunya es realitzen des del curs 2011-2012. Malgrat la intervenció de la Generalitat amb l’aplicació del 155, el contingut dels exàmens serà diferent al que preveu el Ministeri d’Educació per al conjunt d’Espanya d’acord amb la reforma educativa de la Lomce.

De les cinc proves que realitzaran els estudiants catalans, la de l’àmbit de ciència i tecnologia no està prevista pel Ministeri, que per contra estableix que totes les comunitats autònomes han de passar una sobre la Competència social i cívica (corresponent a les assignatures de Geografia i Història) que no és contemplada per la Generalitat. Malgrat les diferències, el departament d’Ensenyament, que es fa càrrec de les proves a través del Consell Superior d’Avaluació de Catalunya, no ha rebut ordres de rectificar.

En la Generalitat interpreten que el Ministeri no ha volgut obrir un conflicte a causa de les proves d’una llei, la Lomce, que ha estat rebaixada pel mateix partit que la va aprovar en solitari, el PP. Primer es van plantejar en forma de revàlida -és a dir, que els alumnes haguessin d’aprovar-la per passar a Batxillerat-, però el Ministeri les va acabar deixant en una prova de diagnosi.

Ja el curs passat, el primer d’aplicació de les proves de la Lomce a final de l’ESO, es va donar la mateixa situació, i el Ministeri no va enviar cap requeriment. Sí ho va fer el 2016 respecte a les avaluacions de 6è de Primària, quan va exigir a Ensenyament que avaluessin la competència cientificotécnica, quelcom que no feien i que van haver d’incorporar el curs següent.

L’encreuament d’acusacions i requeriments entre Generalitat i Ministeri a propòsit d’aquestes proves s’ha reduït a mesura que la Lomce quedava diluïda, sobretot pel que fa a les revàlides. Tot i així, encara hi ha al Tribunal Constitucional un recurs de 2016 de la Generalitat contra l’ordre que regula les proves de 6è, en el qual l’Administració catalana al·legava que les proves envaïen les seves competències en matèria d’educació i règim lingüístic.

El dubte del calendari queda resolt

En el departament d’Ensenyament es van endur una sorpresa dimarts passat quan el Govern va publicar els detalls de la prova en el BOE: fixava la seva data per al tercer trimestre de l’actual curs, mentre que el Consell Superior d’Avaluació de Catalunya ja ho tenia tot a punt per realitzar-les aquesta setmana. Al final, dissabte passat el BOE va publicar una correcció en la qual precisaven que les avaluacions han de fer-se “preferentment” durant el tercer trimestre, en un gest que permet encaixar les proves catalanes al calendari estatal.

Una altra diferència notable és que a Catalunya les proves són censals, és a dir, que les duen a terme tots els alumnes de 4t de l’ESO, mentre que el Ministeri estableix que siguin mostrals (per a un grup representatiu d’estudiants). Tot i així, ja es deixa constància en l’ordre ministerial que regula les proves que si les administracions educatives volen, poden augmentar el nombre d’examinats i fins i tot fer-les de caràcter censal.

Aquesta noticia és original d’eldiario.es

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*