Què hi pinta la banca a les escoles?

Carta oberta d'un professor d'economia al conseller Bargalló en la que li demana la supressió del programa d’educació financera a les escoles catalanes (EFEC), ja que entén que "planteja continguts esbiaixats amb finalitats comercials"

Pedro Gozalbo
 
 
 

Una sessió del programa EFEC a l’Institut Verge de la Salut | Foto: Blog EFEC

Benvolgut conseller d’Ensenyament,

M’adreço a vostè amb la confiança que serà del seu grat que un professor li faci arribar la seva opinió sobre un tema educatiu.

Comença mandat i són moltes les coses que segur li estan demanant. Probablement, ja li han dit que això d’Escolanova21 és una oda al neoliberalisme que deixa l’escola catalana en mans privades. Que l’aplicació dels decrets de plantilles i de direccions està asfixiant la participació democràtica en els centres educatius. Que als claustres ja no s’opina o que molts instituts s’estan convertint en petits «cortijos»  fruit del tu sí, tu no, del dit de torn.

Portem ja molts governs implementant polítiques educatives de caire neoliberal que generen cada cop més i més segregació escolar. De fet, durant els últims anys, Catalunya ha tingut el percentatge d’inversió pública en educació més baix dels països de la UE, un 2’8% del PIB[1], molt lluny d’aquell 6% promès[2]. La formació del professorat ha quedat oblidada i el Departament manté alguns programes que són realment perillosos. És per això que avui li escric, per demanar-li la supressió del programa EFEC, el programa d’educació financera a les escoles catalanes.

L’altre dia, des del seu compte de Twitter, va respondre a la campanya de la Plataforma per una educació en economia crítica i plural amb un «m’agrada». Va sorprendre que el nou conseller d’Ensenyament respongués a la campanya Què pinta la banca a les escoles catalanes?, que havien iniciat les entitats que formem part de la PLEEC per denunciar el programa EFEC.  Programa, estimat conseller, que la Generalitat sosté amb molt d’èmfasi.

L’any 2012 la Generalitat de Catalunya inicia el programa EFEC seguint les indicacions de l’OCDE, la UE, el Banc d’Espanya, la CNMV per promoure la cultura financera. El govern d’Artur Mas decideix implementar aquest programa amb un model que –ens diuen– és pioner a la resta de l’Estat. És constitueix, així, un partenariat públic-privat entre la Generalitat i l’Institut Estudis Financers perquè treballadors de la banca imparteixin tallers d’educació financera als instituts de Catalunya.

L’Institut Estudis Financers (IEF), que té entre els seus patrons als principals bancs del país i a la Generalitat, és qui s’encarrega de donar forma als continguts dels cinc tallers del programa. Els bancs aporten els treballadors-voluntaris que van als instituts a fer els tallers. La Generalitat, per la seva part, posa al servei de la banca tot l’alumnat de 4t d’ESO i dona tot el suport institucional al programa EFEC als mitjans de comunicació. Són un equip de tres: l’IEF, la Generalitat i la patronal bancària.

Uns i altres han volgut transmetre’ns la idea de: «qui millor que la mateixa banca per ensenyar educació financera als instituts? Ells són els qui saben». És l’argument de l’expert per deixar-nos tranquils i contents. Sorprenentment hem hagut d’escoltar importants representants del Govern explicar directament als joves i als mitjans de comunicació que aquest programa és bo per tothom. Que els treballadors-voluntaris estan encantats de compartir un temps amb la joventut. Però no és difícil pensar que qui realment està feliç és la banca per tenir l’oportunitat de netejar la seva imatge després de la crisi i vendre la idea als joves de: «Confieu en nosaltres i farem realitat els vostres somnis».

Tanmateix, tots no estem tan contents amb l’EFEC. En el moment de començar a impartir-se els tallers, alumnat, famílies i professorat vam denunciar que el programa plantejava continguts esbiaixats amb finalitats comercials. Tot seguit, vam defensar que l’educació econòmica-financera l’han d’impartir els docents d’economia a través de matèries que presenten currículums que desenvolupen el pensament crític sobre el món econòmic i empresarial.

Ens sembla del tot inapropiat que les entitats financeres promoguin campanyes a favor dels seus interessos comercials als instituts. Ha de saber senyor conseller que el programa EFEC no deixa de ser una campanya de màrqueting de la banca per captar possibles clients futurs. Per això, que la Generalitat doni suport al programa EFEC qüestiona els principis ètics dels responsables que ho fan possible. Allunyant-se d’allò que hauria de ser l’objectiu principal de l’ensenyament econòmic: promoure el raonament crític sobre els problemes econòmics i analitzar les seves causes i conseqüències.

Per tot això, milers de persones i més de 50 entitats socials i cíviques –com la federació de pares i mares FAPAC, sindicats, associacions de professorat i altres– participem a la Plataforma per una educació en economia crítica i plural, la PLEEC. Defensem un model educatiu públic de qualitat al que tothom pugui accedir, que desenvolupi un pensament crític en l’àmbit de l’economia i en tots els àmbits del coneixement, que faciliti viure de manera autònoma i responsable en un món millor.

Ara que comença aquesta nova etapa, té l’oportunitat de dibuixar com ha de ser l’escola. Fem-ho junts. Comenci per suprimir el programa EFEC, que ni el volem, ni el necessitem. Aturem l’EFEC Sr. Bargalló!


[1] Reptes de l’Educació a Catalunya 2015. Fundació Jaume Bofill a partir de les dades d’Eurostat (2014).

[2] Previst per la LEC per al 2017.. Font: Fapac. http://www.fapac.cat/2016/10/05/la-inversi-en-educaci-catalunya-la-m-s-baixa-deuropa

Pedro Gozalbo
About Pedro Gozalbo

Professor d’Economia. President de l’Associació d’Ensenyants d’Economia i Empresa (EEE). Membre de la Plataforma per una Educació en Economia Crítica i Plural, PLEEC. Contact: Twitter | More Posts

6 Comentaris on Què hi pinta la banca a les escoles?

  1. Moltes gràcies Pedro. Queda molt ben explicat. A les sessions a les quals he assitit fins ara, s’ha parlat sense cap prevenció sobre els plans de jubilació privats. La resta, informacions i curiositat que els alumnes tenen a l’abast.
    Sobre el primer paràgraf, no sé si mai podré treballar prop de casa sense fer la pilota i mostrar lleialtat a un equip directiu sense plaça en el centre i amb un projecte educatiu fantasma.
    Costarà molt revertir la situació i trobar solucions. Potser obtaré per la solució personal i inconfesable; per l'”Ande yo caliente..” tan estès.
    Gràcies,

  2. Salvadoret // 08/07/2018 a les 20:32 // Respon

    Açò que es denuncia a l’article és la punta de l’iceberg. L’educació financera és només un aspecte en un sistema educatiu en què els bancs i les entitats financeres i altres poders econòmics dicten a l’escola els mètodes, els continguts i l’avaluació. Qui finança si no Escola NOva 21 i molts dels programes educatius en auge? CaixaBank, BBVA i altres. No ens sembla sospitós això? Però clar, anar contra la voràgine pedagogista promoguda pels grans poders econòmics és hui en dia lluitar contra l’impossible. Tot això passarà factura: a nosaltres i a les futures generacions.

  3. Antonio Lopez // 11/07/2018 a les 5:53 // Respon

    Jo utilitze a les meues classes els recursos didàctics (finanzasparatodos.es) elaborats pel Banc dEspanya, la CNMV, etc i és un bon material en totes les llengües de l’estat però el done jo que soc professor d’economia i dins de les meues assignatures quan i com considere oportú

  4. Els plantejaments sobre l’educació financera que fa són molt raonables, però és força sectari aprofitar per, sense més, dir despectivament que Escola Nova 21 és “una oda al neoliberalisme que deixa l’escola catalana en mans privades”. Mai cap moviment havia aplegat tants centres públics en un procés de canvi: potser seria bo que s’apliqui una mica el pensament crític i llegeixi què explica la UNESCO.

  5. Joan RICART NICOLAU // 14/07/2018 a les 8:14 // Respon

    Perdoneu, jo he estat voluntari d’aquest programa i NO comparteixo el que dieu. Jo mai he fet publicitat de cap marca ni producte financer i el feedback que sempre he obtingut de tutors i alumnes ha estat excel·lent i positiu, tant en escoles públiques com en concertades, fins i tot en escoles de zones de barris obrers i amb alta immigració. Sempre m’han expressat que el programa se’ls feia curt i que ho consideraven necessari. Vosaltres sou pedagogs i professors, es cert, i per tant sabeu que en el mon actual falta molta cultura financera i que les finances formen part del dia a dia (des que vaig a prendre un frankfurt fins que em plantejo la compra d’un cotxe). També sabeu que l’escola ha de preparar per la vida i per tant si les finances formen part de la vida i l’escola ha de preparar per a la vida entendreu que em posicioni en favor d’aquestes sessions, almenys aquestes ja que no hi han fora d’això. Si no fos per aquestes sessions avui en dia sortirien de l’escola sense saber ni que és l’interès ni com es compta. (ho dic amb coneixement de causa ja que tinc dos fills que han acabat l’escola obligatòria i arran de les preguntes que sempre m’han fet els alumnes) És de llàstima que nois d’ESO no tinguin clar que és una nòmina, que són els impostos, que es la Seguretat Social, …) Per tant o l’escola posa classes de formació financera o algú ho haurà de fer. Ah i com que no sóc professor no sabeu el que em costa preparar-me les sessions de la manera més pedagògica possible – per cert els tutors sempre m’han ajudat a conduir la sessió (des d’aquí també gràcies a ells)

  6. Ana ÚbedaTirado // 23/07/2018 a les 16:20 // Respon

    Totalment d’acord amb el Pedro, l’escola té la RESPONSABILITAT DE PROMOURE EL PENSAMENT CRITIC SOBRE ELS PROBLEMES ECONÒMICS reals i existents I ANALITZAR LES SEVES CAUSES I CONSEQÜÈNCIES. No cal de cap manera ensenyar a alumnes de quart d’ESO cap producte financer amb tant de temps, tenen moltes matèries en les que profunditzar, entendre i treballar, inclús necessiten el seu temps per fer altres activitats de lleure més interessants que els hi toca fer en aquesta etapa de la seva vida.
    Potser als inventors d’aquest programa de màrqueting bancari els hi podriem proposar que professors voluntaris passessim a fer unes classes d’ ètica a veure quin gir potser es proposa fer la banca… Una mica de més transparència i sentit comú si us plau! Bon estiu a tothom.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*