‘Que l’escola t’acompanyi’, o com intentar capgirar l’absentisme escolar cronificat de Badalona Sud

Els barris de Badalona Sud enceten el curs amb una campanya contra l'absentisme escolar, un problema cronificat a la zona ja que afecta al 40% de l'alumnat de Primària i el 60% de secundària. La intenció és aconseguir que tota la comunitat s'impliqui en la tasca de donar valor a l'assistència a classe.

Víctor Saura
 
 
 

Comerciants adherits a la campanya ‘Que l’escola t’acompanyi’ | Foto: Centre Sant Jaume (Fundació Carles Blanch)

Els programes de prevenció de l’absentisme i promoció de l’escolarització formen part de l’ADN del Consorci Educatiu Badalona Sud, creat el 2006 per la Generalitat i l’Ajuntament de Badalona precisament per coordinador i promoure polítiques educatives en un territori de màxima complexitat social. Parlem dels barris de Congrés, Sant Roc, El Remei, La Mora, Artigues i Gorg, amb una elevada presència de població gitana i immigrant. Segons les estimacions fetes pel Consorci, publicades al Pla integral de transformació 2017-2022, l’absentisme afecta el 40% dels alumnes de Primària i el 60% de Secundària. És a dir, quatre de cada deu alumnes de Primària i sis de cada deu de Secundària deixen d’anar a escola pel cap baix un cop per setmana.

“És la problemàtica més cronificada que tenim en aquest territori”, comenta Pilar Vallès, la gerent del Consorci Badalona Sud, que ho atribueix al fet que “són barris amb una exclusió social extrema, en els quals viuen famílies que no comparteixen valors socialment molt acceptats, com per exemple que portar els fills a l’escola és important”. El pla integral dóna altres indicadors sobre aquests barris: l’economia submergida és la forma habitual de vida; el 12% de la població gitana que hi viu és analfabeta; un de cada quatre menors atesos per l’EAIA de Badalona (Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència) viuen aquí; el CAP de Sant Roc és un dels deu del país amb indicadors socioeconòmics més desfavorables, etc.

En aquest context, el Centre Sant Jaume (Fundació Carles Blanch), que treballa amb el Consorci en els plans de prevenció de l’absentisme i que té també una UEC (Unitat d’Escolarització Compartida), juntament amb tres de les escoles del barri (les públiques Baldomer Solà i Josep Boada, i el concertat Col·legi Lestonnac de Badalona), ha arrencat el curs amb la campanya Que l’escola t’acompanyi, amb la qual volen fer un gir propositiu al problema de l’absentisme. “La idea és aconseguir que l’ambient social del territori sigui que l’escola és fantàstica”, afegeix Vallès. A banda d’aquests centres, Badalona Sud compta també amb un institut públic, d’alta complexitat, l’Eugeni d’Ors, i amb dues escoles concertades més, “on la problemàtica no és ni de bon tros tan preocupant”.

Primer dia de classe a l’escola Josep Boada | Foto: Centre Sant Jaume

“Un missatge esperançador”

“Volem enviar un missatge esperançador –explica Sílvia Sala, cap de gestió del Centre Sant Jaume i responsable de la campanya–, la gràcia és que tot el barri es faci seva la campanya i digui que l’escola és bona perquè t’ajuda al teu projecte de vida, i per això la icona és un avió de paper, que és el paper que tens a les teves mans i amb ell pots fer el que vols, però has de saber que per ajudar-te a enlairar-lo no estaràs sol”. “El missatge que l’escola és bona normalment qui el dóna és la mateixa escola; ara volem que el doni tota la comunitat, i per això estem treballant per implicar tothom, perquè és tota la comunitat qui educa”, afegeix Sala.

La campanya, doncs, consisteix a fer que en primer lloc els comerciants de la zona, la gent del Mercat de Sant Roc, els membres de les diferents associacions de veïns o els professionals que per exemple atenen al CAP, etc, tothom s’hi adhereixi, com a entitat o particular, a través de la web quelescolatacompanyi, i a partir d’aquí s’aniran duent a terme accions de sensibilització durant tot el curs 2018/19 (activitats a l’aula amb participació de famílies, al carrer amb participació de la comunitat, una exposició itinerant, etc). Les empreses i serveis adherits han de fer difusió de la campanya (repartint tríptics, penjant cartells o a través de les seves xarxes socials), i a canvi reben un segell com a “centre compromès amb l’escolarització”.

Us deixem el vídeo de l’Andreu, de 12 anys, amb el qual s’ha volgut personificar la campanya.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*