Una setmana de lluita mobilitza les escoles de cara a la manifestació del 29-M

Instituts i escoles de tot el territori organitzen tancades, xerrades, assemblees i altres activitats més simbòliques sota el lema "Ni LOMCE, ni LEC, ni retallades".

João França
 
 
 

Una pancarta a la manifestació de la vaga educativa del passat octubre / EDU BAYER

Una pancarta a la manifestació de la vaga educativa del passat octubre / EDU BAYER

Les escoles i instituts catalans es passaran la setmana escalfant motors per la manifestació convocada el dissabte 29 per l’Assemblea de Docents i els sindicats USTEC, CCOO i CGT sota el lema “Ni LOMCE, ni LEC, ni retallades”. Per això, s’ha organitzat una setmana de lluita que es materialitza de diverses formes en diversos centres del territori. “Preteníem mobilitzar els diversos centres tots alhora de manera que sigui una visibilització més gran de les nostres accions, que sovint fa cadascú a la seva escola, i alhora sigui útil per coordinar els centres per zones”, explica Sandra Furundarena, de l’Assemblea de Docents. Per això cadascun dels centres que s’hi ha sumat ha respost a la seva manera i dins de les seves possiblitats. Alguns, com l’Escola dels Encants de Barcelona, han apostat per participar-hi d’una forma més simbòlica. El centre, que de moment només arriba fins a segon de primària, ha optat per un acte simbòlic cada dia d’aquesta setmana groga: el dilluns, un llaç o corbata groga, el dimarts, els alumnes faran flors grogues, el dimecres, portaran samarretes grogues i el dijous, mocador groc. Els nens i nenes, explica Agnès Barba, directora del centre, “estan molt sensibilitzats amb la manca de recursos i prenen consciència de no malgastar, tot i que en el tema de si estan repartits de manera justa o injusta o com s’utilitzen encara no hi entren”. On els estudiants són més grans, com en els instituts, s’han implicat activament en la setmana de lluita. El dimecres i el dijous hi ha convocada una vaga d’estudiants a la que s’han adherit alguns centres. Tot i que en el cas de l’Institut Valldemossa, del districte de Nou Barris, només un dels dos dies, per un acord entre el professorat i els estudiants del SEPC que organitzaven la convocatòria.

Implicació dels estudiants

“El dijous els alumnes fan vaga i el dimecres la idea és que sigui una jornada reivindicativa, i aprofitar-la per conscienciar l’alumnat”, assegura el cap d’estudis Jordi Escuder. Les activitats –passi de pel·lícula, xerrada i taller de pancartes– seran voluntàries i hi participaran els estudiants que tenen permís dels pares, explica. “Si n’hi ha que estan a favor de la LOMCE o de les retallades en educació, podran fer classe normal, però la immensa majoria ja han portat l’autorització dels pares”, diu. Escuder remarca la feina dels estudiants: “Tenim un sindicat força actiu des de l’any passat, que fa una mica d’enllaç entre tots per fer alguna cosa conjunta, que engresquen l’alumnat i porten idees”. I el seu no és l’únic centre on tenen el protagonisme en aquesta setmana. A l’Institut Ferran Tallada, del districte d’Horta-Guinardó, Toni Femenia, estudiant d’animació sociocultural i representant de l’associació d’alumnes del centre, explica que a nivell lectiu s’han fet explicacions sobre la LOMCE i la LEC i aquest dimarts professors, famílies i estudiants estan convocats a una xerrada-assemblea sobre el tema. La principal activitat, però, la duen a terme amb altres centres del barri, bàsicament de primària. “El dijous fem una concentració amb altres centres d’Horta-Guinardó i com que són tots més petits, els estudiants d’animació han preparat una paròdia del que la LOMCE i la LEC perquè els nens vegin d’una forma lúdica què és i com els afecta”, explica Femenia.

Tancades als centres

S’ha posat molt èmfasi en aquesta coordinació entre zones, sobretot pel que fa a les accions més sonades: les tancades als centres. A l’Institut Valldemossa, per exemple, no s’hi tancaran, però es plantegen passar la nit del dimecres a un altre centre del districte: l’Institut Escola Turó de Roquetes. Empar Navarro, professora del Turó de Roquetes, explica que el dimecres faran una assemblea de professors i posteriorment es quedaran a dormir al centre. Estan a l’espera de saber si s’hi sumaran les famílies, que ho han de decidir, i els estudiants, que fan vaga el dimecres i el dijous. Al districte de Sant Andreu, Agnès Duch, mestra de l’Escola Ramon y Cajal, explica que les activitats de la setmana de lluita estan emmarcades en el context de les reivindicacions locals. “Al districte de Sant Andreu han ampliat les ràtios a 27 i han posat nous grups de P3 a algunes escoles i per això el 27 de cada mes ens mobilitzem juntament amb altres entitats del barri”, diu Duch. En aquesta ocasió han fet coincidir la seva reivindicació local amb el context general i la comunitat educativa del districte convoca a una tancada el divendres fins al vespre a l’Escola Pompeu Fabra, a on, a part d’activitats més lúdiques, se celebrarà una assemblea on es discutiran qüestions com la insubmissió a la LOMCE.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*