Xatac5: aprenentatge entre iguals a la xarxa

Aquest novembre se celebren els dos anys del naixement d'aquesta iniciativa pionera en l'àmbit espanyol per de conversa a les xarxes sobre la relació de l'educació i les TIC

Jordi Jubany
 
 
 

Xatac5

Xatac5

Seguint una idea que fa temps funciona a l’àmbit anglosaxó, un grup de docents de diferents etapes es troben cada setmana a la xarxa per conversar sobre la relació de l’educació i les TIC. Ho fan al Twitter amb l’etiqueta #Xatac5 els dimecres de les 20 a les 21 hores. Va ser la primera iniciativa a l’àmbit espanyol en fer-ho a Internet de forma totalment voluntària i sense l’impuls d’una institució. Va néixer el 3 de novembre de 2014 amb l’objectiu d’oferir un fòrum de debat, compartir d’experiències i empoderar als docents.

El nucli original de docents està format per Àngels Soriano i Olga Bonet, docents de llengua i literatura, Elena Ojando, professora de la Universitat Ramon Llull i Neus Lorenzo, inspectora d’Educació. Des de fa dos anys cada setmana parlen d’un tema prèviament acordat dins del grup de treball, sempre amb la premissa de crear debat a l’audiència. Cada vegada són més els docents que hi participen activament, i com alguns comenten, observen “des de les barreres” les aportacions que s’hi realitzen.

El seu número de seguidors ja passa els 1600  amb perfils de tots els nivells educatius, fins i tot, estudiants de totes les especialitats del grau d’Educació. Aquesta diversitat de mirades, experiències i àmbits fa que la interacció sigui molt enriquidora. També han realitzat dues desvirtualitzacions o Trobades Educatives presencials, una a Girona 2015, i la darrera a Barcelona aquest 2016. Com a novetat aquest curs han dissenyat un calendari de temes actuals amb aportacions de moderadors convidats. La idea és ben senzilla, oferir la dinàmica de treball als propis protagonistes que participen sovint, així com a experts vinculats al món educatiu.

He tingut l’honor de ser-ne un moderador convidat i ha estat una experiència molt interessant. Les aportacions flueixen a les pantalles com si fossin intervencions a la classe presencial, però en un torrent que queda registrat de dades, dubtes, idees, opinions i experiències. Es genera un escenari d’aprenentatge significatiu entre iguals on establir un debat creatiu, emocional, innovador, diacrònic i sincrònic amb les tres CO: confiança, col·laboració i compromís.

Tots els debats realitzats están enregistrats al perfil de Storify on podem consultar-los. Configura un bon exemple de com les xarxes socials serveixen per a aprendre entre iguals de forma no formal i, en el cas del xatac5, també per al desenvolupament professional. A quines xarxes pertanys? Atreveix-te a visualitzar i a dissenyar les teves connexions. Passa a saludar el dimecres que vulguis i aporta el teu punt de vista sobre l’educació i les TIC. Participa al #Xatac5.

Jordi Jubany
Sobre Jordi Jubany

Jordi Jubany és mestre, antropòleg social i cultural i assessor TIC Contacte: Twitter | Més articles

  • Neus Lorenzo

    Moltes gràcies per la reflexió! 🙂
    Efectivament, el compromís de compartir idees es pot enriquir en l’enregistrament documental per a disposar d’una aportació documentada: què es suggereix?, està motivat per què,? en quin context cognitiu?.
    D’altre banda, la participació oberta és una oportunitat per explorar models de col·laboració emergent i no-jeràrquics en entorns digitals: el flux d’opinions, dubtes, reflexions i elaboracions argumentatives, assenyala un camí per l’estudi de la creació cognitiva i la plasmació comunicativa, més enllà dels models tradicionals..
    És sempre un luxe, poder participar en aquesta experiència conjuntament amb les companyes impulsores, i veure la bona feina dels Moderadors, els Participants i l’audiència educativa!
    Gràcies!
    Neus Lorenzo