Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    13 vides, infinites veus: reflexions educatives des de l’escola de La Model

    Jaume Celaoctubre 23, 20173 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presó Model de Barcelona / Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hi ha llibres que arriben a la teva vida i no se’n van mai més. S’instal·len al menjador de casa, s’asseuen al sofà i comparteixen amb tu temps i espai. Són llibres gairebé íntims, que t’enamoren. En cito uns quants: Les invariants pedagògiques; de Freinet, El tacto en la enseñanza, de Van Manen; L’elogi de la feblesa, d’Alexandre Jollien; Carta a una mestra, de l’escola Barbiana; els punts de l’escola nova, Freire, Korczak, Dewey, Sànchez Enciso, Mèlich, Capdevila, Funes… Tots són llibres que van i vénen, et qüestionen, t’animen i t’incomoden, mai no et deixen indiferent.

    Ara he fet lloc al sofà a 13 vides, infinites veus. Reflexions educatives des de l’escola de la Model. El llibre recull 13 converses entre presos preventius de la Model que van assistir a l’escola i els seus i les seves mestres.

    Conversen sobre el paper que ha tingut l’experiència escolar a les seves vides. Posen damunt la taula experiències que ens permeten entendre quina és la funció de l’educació, quins trets defineixen allò que és essencial de l’experiència educativa, allò que s’ha de donar si no volem que quedi emmascarada. Tretze converses, tretze relats que t’obren tot un món molt proper on text i context s’expliquen mútuament.

    Mireu quin és el primer fragment de la primera conversa. “Per mi, abans, anar a l’escola era anar a l’infern. Ara és el futur, el millor de tot, ho és tot”.

    Reconec que llegir la contundència d’aquesta afirmació em commou profundament, sobretot quan penso en aquelles persones que exerceixen la funció educativa sense tenir massa confiança en el que estan fent. Els 13 alumnes entrevistats- que s’acaben convertint en tretze mestres que dialoguen- retornen una mirada als seus i a les seves mestres, es converteixen en un mirall que dóna una imatge del que estan fent, que no és altra cosa que mantenir viva la confiança en la capacitat de millorar que té l’espècie humana quan se sent acompanyada.

    Alumnes que reconeixen la seva transformació al costat de mestres que se senten i se saben transformats per ells.

    A l’última conversa es crea la metàfora que el llibre és com una simfonia i que les simfonies acaben apropant-se al silenci i el silenci sempre és fecund, si més no jo ho veig així.

    A més de la qualitat del contingut –també hi ha breus articles de diferents persones que comenten el valor del llibre- cal parlar de la bellesa del disseny. És un llibre bell, amb belles il·lustracions que conté unes històries que mereixen veure la llum. Està publicat per la Generalitat de Catalunya.

    Al final de tot hi ha una fotografia dels mestres i de les mestres que han participat en la creació del llibre. Tots somriuen. Tots miren a la càmera, llevat d’una mestra que mira la companya que seu al costat i sembla dir-li que tot això és obra d’una equip, que sense equip la missió queda compromesa. Ens miren amb la placidesa d’aquelles persones que treballen pels altres sense perdre l’esperança, sabent que l’horitzó sempre s’allunya mentre mirem d’aproximar-nos, però això no ens porta a no fer un altre pas, perquè la condició humana és fa més humana quan es dedica a donar sentit a les vides dels altres.

    I acabo aquí perquè sento aquestes veus que em diuen: agafa’ns i torna a llegir-nos. Una crida que obeeixo sense oferir cap resistència

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    EducaBarcelona | Dos mesos després dels atemptats: del terror a la cultura de pau
    Next Article
    Actualitat
    La comunitat educativa s’oposa al 155 i espera que no arribi a les aules
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}