Per estudiar i explicar les diferències culturals en el rendiment de les proves d’intel·ligència, científics pertanyents al Centre d’Investigació Ment, Cervell i Comportament (CIMCYC) de la Universitat de Granada van realitzar un estudi amb 54 persones d’entre 18 i 54 anys, de les quals 27 eren espanyoles i les altres 27 marroquins residents a Espanya.
Els grups van ser seleccionats amb la intenció que entre tots dos existissin diferències culturals, ja que parlaven diferents idiomes (castellà enfront de l’àrab), religió (cristians enfront de musulmans), tenen diferents tradicions i procedeixen de continents molt diferents (Europa davant Àfrica) .
A ambdós grups se’ls hi van aplicar diferents proves relacionades amb les seves capacitats intel·lectuals, com un test d’intel·ligència no verbal i diverses proves neuropsicològiques, que mesuren funcions com la memòria visual, memòria verbal i funcions executives.
La mateixa prova mesura funcions cognitives diferents
Malgrat que els dos grups estaven igualats en edat, sexe, nivell educatiu i nivell socioeconòmic, els resultats van demostrar que el grup espanyol va obtenir un quocient intel·lectual més alt que el grup marroquí en el test d’intel·ligència no verbal.
A més, les habilitats neuropsicològiques utilitzades en cada subtest de la prova d’intel·ligència van dependre clarament del país d’origen de cada persona. En altres paraules, la mateixa prova pot mesurar diferents funcions cognitives en persones de diferents cultures.
A la llum dels resultats d’aquest treball, els autors indiquen que les proves no-verbals no es poden considerar com a proves lliures de cultura i confirma la importància de validar les proves en el seu context cultural.
Aquest article es troba entre els deu més descarregats i llegits el 2014 a la revista Archives of Clinical Neuropsychology.
Referència bibliogràfica:
Fasfous, A. F., Hidalgo-Ruzzante, N., Vilar-López, R.,Catena-Martínez, A., & Pérez García, M. (2013). Cultural Differences in Neuropsychological Abilities Required to Perform Intelligence Tasks. Archives of Clinical Neuropsychology 28 784–790. DOI:10.1093/arclin/act074