Casi a la mateixa hora en què Mariano Rajoy anunciava l’abdicació del rei Joan Carles I, la Comissió Europea feia arribar al Govern espanyol un dels seus informes periòdics amb recomanacions per reactivar l’economia. Va passar desapercebut, però ahir des de Brussel·les es va collar l’Executiu espanyol perquè, entre altres mesures, apugi l’IVA i rebaixi les cotitzacions socials. I no només això, sinó que també hi havia en el document un capítol -concretament el 5- dedicat a recomanacions en matèria educativa.
Així, la Comissió Europea reiterava que Espanya ha de millorar el suport i l’assessorament a aquells grups d’infants i joves que tenen risc d’abandonar els estudis de manera prematura -abans d’acabar el batxillerat o un grau de formació professional-. Cal recordar que Espanya -Catalunya inclosa- és el país líder a la Unió Europea en qüestió d’abandonament, amb un 23%. Quasi un de cada quatre joves entre 18 i 24 anys deixa els estudis a casa nostra sense arribar a graduar-se, una xifra molt superior a l’11% de mitjana de la UE. I també desorbitada en relació als objectius que tots els països de la Unió s’han fixat de cara al 2020, que són els de reduir l’abandonament fins al 10%.
L’informe de la Comissió assenyala que, per combatre-ho, cal potenciar l’etapa de la Formació Professional, que “s’utilitzen de forma insuficient”, tot i que reconeix que s’estan incrementant. Especialment a Catalunya s’ha potenciat en els darrers anys la FP. Des del curs 2010-2012, per exemple, fins a l’actualitat, ha augmentat en 10.000 el nombre de matriculats en aquests estudis de perfil tècnic.
Les recomanacions de la Comissió Europea també tenen paraules per a la llei orgànica de la millora de la qualitat educativa, la denominada LOMCE o llei Wert, que començarà a aplicar-se el proper curs. L’informe considera que, “si s’aplica eficaçment”, pot ser una bona eina per combatre el fracàs escolar. La Comissió centre sobretot el seu discurs, en el cas de la llei, en què el sistema educatiu ha de facilitar “les interconnexions amb el mercat laboral”. I en aquest sentit considera positius elements com les revàlides o la FP Bàsica.