A pesar de les propostes del govern català o estatal, la Formació Professional no és la solució al fracàs escolar, sinó una solució per a qui vulgui fer estudis professionalitzants. És un fet en el que ha insistit molt Òscar Valiente, professor d’Educació a la Universitat de Glasgow i coordinador de l’estudi Els reptes de la Formació Professional a Catalunya: indicadors comparats i propostes de reforma que ha presentat aquest dimecres la Fundació Jaume Bofill.
L’estudi assenyala que actualment els estudis professionals són l’única via d’accés a l’educació de les persones que no han graduat l’ESO. I a Catalunya és el lloc on han detectat que més s’ha dirigit els estudiants amb dificultats en aquest sentit. És la comunitat autònoma amb una major proporció d’estudiants de Cicles Formatius de Grau Mitjà que accedeixen sense el títol de l’ESO, un de cada tres.
“Hi ha molts centres que a partir de 3r d’ESO ja comencen a preparar els estudiants per les proves d’accés a grau mig en comptes d’acabar el currículum”, lamenta Valiente. “El problema del fracàs escolar s’ha de solucionar a l’ESO, estem carregant la FP amb els problemes d’altres nivells educatius”, afegeix.
En aquest sentit, el sociòleg ha carregat contra les polítiques de retallades del govern. “No ajuda als centres de FP el fet d’haver d’atendre un alumnat que no té unes competències que hauria d’haver assolit en l’educació obligatòria, i això és una conseqüència de retallar recursos a la secundària, amb menys hores de professorat i una ràtio més alta no poden atendre les dificultats”, explica.
Els bons resultats de la FP
L’objectiu de la FP, recorda Valiente, és oferir uns estudis professionalitzants, i considera que és un objectiu important. Assegura que els joves que surten al mercat de treball només amb el títol de batxillerat no estan prou preparats. “El batxillerat només et prepara per als estudis universitaris, però no per cap feina”.
L’estudi nega que, com sovint es diu, hi hagi massa titulats universitaris a Catalunya. “El que hi ha és una franja molt gran de la població amb baix nivell de formació”, lamenta el professor.
Tot i això, la demanda d’estudis de Formació Professional està creixent, també entre les persones aturades, que tot i tenir opcions específiques de formació, opten per la formació inicial –els cicles de grau mitjà o grau superior– perquè, segons Valiente, en tenen una valoració més positiva. Aquest fet fa que estigui canviant la realitat dels centres, i estudis de grau mitjà, pensats per a joves entre els 16 i els 18 anys avui en dia tenen una majoria d’estudiants majors de 20 anys.
Un altre element que destaca l’estudi és que la majoria dels graduats en Cicles de Formació de Grau Superior segueixen estudiant quan finalitzen els estudis, en la majoria de casos amb estudis universitaris. En aquesta línia, però, Valiente considera que s’haurien d’adaptar els currículums de la FP, perquè no estan pensats per qui vulgui seguir estudiant.
“És molt bo per a l’economia d’un país i pels seus treballadors saber que si hi ha un canvi de conjuntura estan preparats per seguir estudiant”, conclou el professor.