Aquest és un article publicat a Agencia Sinc
La contaminació atmosfèrica és una causa comuna de malalties respiratòries i infeccions. Els nens són un dels grups de població més sensibles i hi ha evidència que una alta contaminació de l’aire pot afectar fins i tot el seu rendiment escolar diari, exacerbant les malalties respiratòries, la fatiga, l’absentisme i els problemes d’atenció.
Maurici Vela Baró i Sebastián Miller, investigadors del Banc Interamericà de Desenvolupament (BID), han dut a terme un estudi en el qual quantifiquen les conseqüències negatives de la pol·lució en l’aprenentatge dels nens a Xile.
El resultat més rellevant, segons Miller, és que “la contaminació té un impacte significatiu en l’aprenentatge dels nens i nenes”. En concret, el treball indica que els nivells més alts de PM10 (partícules sòlides o líquides de fins a 10 micres de grandària) i d’ozó estan clarament associats a pitjors resultats en els exàmens.
Miller detalla que Xile té dues característiques que el fan interessant per fer aquesta feina. D’una banda, “té problemes de contaminació atmosfèrica en diverses ciutats i des de fa força temps” i, de l’altra, “té bona informació respecte als nivells de contaminació i als resultats de test educatius estandarditzats per a un període prolongat de temps”. Això permet analitzar l’evolució dels resultats educatius en funció de la contaminació de l’aire aïllant aquesta causa “d’altres possibles”.
L’estudi, publicat per Lacea (Latin American and Caribbean Economic Association), correlaciona les concentracions de cinc contaminants atmosfèrics -material particulat (PM), monòxid de carboni (CO), òxids de nitrogen (NOx), diòxid de sofre (SO2) i ozó (O3)- amb els resultats d’exàmens estandarditzats realitzats a escolars de quart, vuitè i desè grau. Les proves es van dur a terme amb nens de 3.880 escoles xilenes de les regions Metropolitana, Valparaíso i O’Higgins.
Pel que fa al PM10, assenyalen que és un dels principals problemes de contaminació atmosfèrica en aquestes regions de Xile tot i que s’han fet esforços per reduir-la. El material particulat és una de les causes més importants de símptomes respiratoris com irritació a les vies, tos o dificultat per respirar, i també agreuja malalties cròniques i asma.
Pel que fa a l’ozó, és un contaminant molt perjudicial per a la salut humana i tot a nivells baixos de concentració. L’evidència científica indica que la contaminació per ozó indueix la inflamació respiratòria fins i tot en les persones sanes. Així, els resultats de l’estudi pel que fa a l’ozó “són com s’esperaven”, amb una correlació negativa estadísticament significativa en relació amb els resultats de les proves de rendiment acadèmic.
Mesures polítiques amb beneficis secundaris
Els investigadors creuen que prendre mesures per reduir la pol·lució en els municipis més contaminats representaria millores en les qualificacions, concretament, en les proves de lectura i matemàtiques.
D’aquesta manera, les polítiques destinades a reduir la contaminació de l’aire beneficiarien no només a unes millors condicions de salut, en general, sinó que mateix temps produirien efectes positius indirectes en la formació del capital humà del país.
Els investigadors porten aproximadament dos anys treballant en les relacions entre pol·lució i aprenentatge escolar. Com detallen, el Banc Interamericà de Desenvolupament té com a finalitat millorar el nivell de benestar de la població dels seus països membres i, per això, “la investigació sobre temes que impacten la salut i educació s’enquadra en aquest mandat”. En aquest sentit, els estudis que fa el Banc pretenen aportar dades “per permetre als estats prendre millors decisions de política pública”.