Aquest és un article publicat a Agencia SINC
Un estudi publicat a Proceedings of the National Academy of Sciences ( PNAS ) demostra que el contacte amb la natura té un paper fonamental i insubstituïble en el desenvolupament del cervell. Fins ara l’evidència disponible sobre com influeixen els espais verds encara era escassa.
Per provar l’associació entre la maduració cognitiva i l’exposició als espais verds a la llar i l’escola, un treball dirigit per Payam Dadvand i coordinat per Jordi Sunyer, investigadors del CREAL, centre aliat ISGlobal, ha permès supervisar els canvis en les mesures cognitives cada tres mesos, de gener de 2012 a març 2013, en gairebé 2.600 alumnes de Primària d’entre 7 i 10 anys d’edat a Barcelona.
Durant un període de 12 mesos, l’exposició als espais verds dins i als voltants de les escoles, determinat per dades de satèl·lit, s’ha relacionat amb una millor capacitat mental per manipular de forma contínua i actualitzar les facultats d’informació conegudes. Entre elles destaca la memòria de treball i la de treball superior, respectivament, i una reducció de la manca d’atenció, independentment de la procedència cultural, l’educació de la mare i l’ocupació dels pares.
Cada increment del rang interquartil de la verdor dels voltants està vinculada amb un augment del 5% en la memòria de treball, un augment del 6% en la memòria de treball superior i una reducció d’1% en la falta d’atenció.
La contaminació de l’aire també influeix
“També trobem que la contaminació de l’aire relacionada amb el trànsit representava entre el 20 i 65% de les associacions estimades entre la verdor de l’escola i el desenvolupament cognitiu. Una part de la influència observada d’espais verds en el desenvolupament cognitiu podria estar mediada per la capacitat dels espais verds a la reducció de la contaminació de l’aire que, al seu torn, s’ha relacionat negativament amb el desenvolupament cognitiu”, explica Dadvand.
No obstant això, no es va observar cap relació entre l’exposició a la verdor a les cases i les mesures cognitives.”Donades les creixents taxes d’urbanització mundial, l’expansió dels espais verds a les escoles podrien conduir a millores en el desenvolupament cognitiu dels escolars, que en última instància, poden donar lloc a un avantatge en el capital mental de la població”, conclou Sunyer.
Segons Mark Nieuwenhuijsen, investigador del CREAL, Barcelona és una ciutat amb alts nivells de contaminació de l’aire i relativament poc espai verd. “Aquest estudi proporciona més suport als esforços de l’ajuntament per renaturalitzar la ciutat i reduir l’ús del cotxe mitjançant el foment tant del transport públic com del transport actiu”, apunta l’expert.