Cada vegada més lectors se serveixen dels llibres electrònics per amenitzar la seva ruta cap a la feina en transport públic o evadir-se un parell d’hores abans de dormir. L’any passat, les vendes dels llibres en format digital van augmentar un 37.1%, segons les dades més recents de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya.
No obstant això, no tots els lectors es conformen amb el simple plaer de llegir. N’hi ha que rebutgen ser un mer espectador passiu de la història i prefereixen triar què llegir, com fer-ho i en quants idiomes. Són apassionats d’un altre tipus de llibres: aquells en què les lletres conviuen amb les imatges i el vídeo i la interactivitat hi juga un paper important.
Parlem dels llibres en format ‘app’, una nova manera d’explicar històries que sembla haver trobat la seva raó de ser en el públic infantil. “Les aplicacions integren continguts multimèdia que les fan molt atractives per als nens, [a més de] la música, les animacions i el tenir jocs a part del conte”, explica a HojaDeRouter.com Marga Martínez, directora de Sanoen.
Sanoen és una de les poques editorials espanyoles dedicades a desenvolupar aquest tipus d’aplicacions. L’empresa va iniciar el seu camí el 2010, després d’adonar-se de les poques ‘apps’ educatives per a les tauletes que hi havia al mercat. La fundadora, una escriptora novell de contes infantils, va haver de transformar les històries ja creades “pensant en digital, perquè així realment podies aprofitar totes les possibilitats que ofereixen les tauletes, com la interactivitat, la música o la inclusió de diversos idiomes”.
La petita editorial de la Marga no va ser l’única a adonar-se de com d’atractiu que resultava per als nens el format digital. Segons ens expliquen des de DADA Company, una altra empresa dedicada al desenvolupament de programari i jocs infantils, amb els seus llibres en format ‘app’, la companyia intenta combinar la màgia de l’àlbum infantil il·lustrat amb els videojocs i els dibuixos animats.
Un producte que no res té a veure amb el llibre tradicional. “Pensa en ‘La guerra de les galàxies’, on tens la pel·lícula, el còmic i el videojoc. Cada mitjà té les seves característiques i en aquest tens sons, música, interactivitat o animació”, explica David Yerga, CEO de DADA Company.
També per a adults
Els llibres que trobem a les botigues d’apps’ no són només infantils. En el món de la poesia també hi ha escriptors entusiasmats amb la idea d’enriquir la seva obra gràcies a les possibilitats que ofereix una aplicació. És el cas de Màrius Sempere, el famós poeta que es va animar a llançar una antologia dedicada als conceptes de l’atzar i l’infinit en forma d”app’.
“El llibre que vam idear és infinit. És com un pergamí que va baixant conforme vas llegint i és atzarós perquè sempre que obres l”app’, o fins i tot si agites l’iPad o l’iPhone, els poemes surten en un ordre diferent”, explica Emma Llensa, portaveu d’Ubicuo Studio, l’editorial que va desenvolupar el ‘llibre-app’ de Sempere.
A diferència del que succeeix amb els llibres tradicionals -l’autor s’acosta amb la seva obra a les editorials per aconseguir que la publiquin-, és Situo qui es dirigeix als escriptors per convèncer-los d’explicar la seva història en format ‘app’. Normalment, acaben acceptant. “Segueixen volent publicar primer les seves obres en paper, però els agrada molt experimentar”, afirma Llensa.
No han estat els poetes espanyols o catalans els únics a experimentar amb la tecnologia. Des de fa temps, grans i petites editorials als Estats Units han vist en el format aplicació un nou negoci.
Serveixin com a exemples Chopstick, un dels llibres en format ‘app’ que ofereix l’editorial Razorbill Books -la filial nord-americana de Penguin Random House-, en el qual el lector s’enganxa a la història a través de retalls de diari, imatges o cançons; Oceanhouse Media, una editorial californiana centrada en ‘llibres-app’ infantils; o Sourcebooks, en el catàleg del qual hi trobem ‘Put Me In The Story’, una ‘app’ que permet als pares explicar contes personalitzats als seus fills.
Companyia previnguda val per dos
Tant als Estats Units com a Espanya, la descàrrega d’aquest tipus de literatura resulta més barata que comprar un llibre en format ‘e-book’: entre tres i sis euros. Un preu que no compensa la inversió de les editorials. “El camp de les aplicacions és un camp molt dur i el retorn de la inversió, almenys en el primer any, dubto que l’aconsegueixin el 80% dels desenvolupadors”, afirma Alci. “Una altra cosa és que no esperis recuperar aquesta inversió de forma immediata”.
Edebé va ser una de les poques editorials tradicionals que van decidir apostar per aquesta nova forma de llegir. Des del 2013, la companyia ofereix aplicacions infantils que es caracteritzen per incorporar activitat, jocs educatius, guies per a pares i per la possibilitat que els nens creïn el seu propi conte o realitzin alguna recreació històrica.
Segons ens explica Raquel Majordom, gerent de serveis i plataformes digitals d’Edebé, els llibres electrònics infantils i els llibres en format ‘app’ són dos negocis diferents i hi ha usuaris per a tots dos, però reconeix que aquest últim no llança beneficis de moment.
“En el nostre cas particular, no compensa la gran inversió econòmica que cal fer per desenvolupar-les ni per anar adaptant-les, a posteriori, als canvis de versions de sistemes operatius i dispositius”, confessa.
D’acord amb Majordom, en no ser rendible, la majoria d’editorials espanyoles no aposten per aquest tipus de literatura. Un obstacle al qual se suma la dificultat d’imaginar i escriure ‘llibres-app’. Ens ho asseguren des de l’editorial Anagrama, que ven llibres en format ePub. “No hem considerat aquesta alternativa perquè en ficció literària no és fàcil, i l’autor ha de permetre que s’alteri la seva obra”, assenyala Paula Canal, portaveu de la companyia.
Quan pensen fer-ho? Quan vegin que les grans editorials aconsegueixen grans beneficis amb ells als Estats Units. “Estan esperant que no sigui alguna cosa d’editorials petites, sinó més ‘mainstream‘, que més editorials ho facin”, assegura la portaveu de Situo. Mentrestant, el llibre en format aplicació serà territori de petites editorials amb, això sí, grans idees.