Va ser amb la visita d’una persona de l’Institut Guttmann que havia perdut mobilitat a les mans quan uns alumnes de Quart d’ESO del col·legi Frangoal, de Castelldefels, es van fer la pregunta que ha marcat el seu últim curs a l’institut. ¿Es podria desenvolupar una pròtesi o una extensió robotitzada assequible per a tothom –les actuals no són precisament econòmiques– que es controlés amb la ment gràcies a sensors? La resposta va quedar més que clara el 5 de juny passat, quan van rebre el premi mschools App Awards a la millor aplicació mòbil –de les 200 que s’hi havien presentat– relacionada amb l’Internet de les Coses.
Els protagonistes d’aquesta història són en Joel Romero, la Sònia Benítez i en Mario Vázquez, els tres alumnes inventors de Bio-Control, l’aplicació per a mòbils que permet configurar la sensibilitat o la potència d’una pròtesi que va connectada, a través del dispositiu, a una diadema que mesura les ones emeses pel cervell. Tot el circuit és obra seva. “La societat depèn cada cop més de les màquines, estem canviant a una velocitat impressionant i depèn de nosaltres conduïr-la cap al bon camí”, proclama entusiasmat en Joel. Precisament l’internet de les coses –la robòtica, el control de dispositius– és el que centrarà les activitats del TechCamp, els campaments tecnològics que se celebren aquesta setmana i en què hi participen 30 alumnes guanyadors dels App Awards.
“Són unes colònies que no només busquen que es diverteixin, que també, sinó que es formin i aprenguin una mica més enllà del que han fet a classe”, explica Albert Forn, director d’mschools, que afegeix que part d’aquesta formació la impartiran experts de la indústria. Els campaments són, de fet, el tancament del cercle del programa mschools, que s’aplica des de fa tres anys als instituts catalans, i que consisteix en què els alumnes, per grups, desenvolupen una app al llarg del curs. La iniciativa ve impulsada per Mobile World Capital Barcelona i compta amb la complicitat del departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA. En l’última edició hi han participat 18.000 escolars.
Les colònies són també un reconeixement a la feina esforçada d’equips com el d’en Joel, la Sònia i en Mario, que valoren de forma molt positiva aquesta matèria. “No és com la resta d’assignatures, on ens tenen reclosos en una aula, sinó que aquí ens motiven a sortir, valoren el nostre potencial, participem, aprenem més”, enumera en Joel. I no només aprenen sobre tecnologia. “Hem après molt a treballar en equip, perquè al principi ens costava trobar enfocaments comuns del projecte”, explica la Sònia, fins que van descobrir que eren precisament les seves diferències el que podien explotar a l’hora de repartir-se les tasques. Ella es va fer càrrec de la coordinació i la recerca, mentre que en Joel va assumir la part tecnològica i en Mario, la creativa.
I és que el programa mschools no només preveu el desenvolupament tecnològic de l’app, sinó tot el que envoltaria la creació d’una aplicació d’aquestes característiques en un entorn comercial: disseny de marca, publicitat, comunicació, model de negoci… “Per molt bona que sigui la proposta, no servirà de res si no la podem anar millorant amb el temps o si té un preu abusiu”, sosté en Joel.
El fet de començar i acabar un projecte real, és a dir, que es podria perfeccionar i comercialitzar, també és un al·licient per als estudiants. I una filosofia que es reprodueix al TechCamp. En els vuit dies que dura l’estada –del 23 al 31 de juliol– als participants se’ls proposa desenvolupar un propotip de domòtica basat en l’internet de les coses. Es tracta de programar objectes quotidians de la llar perquè responguin a un microcontrolador que recull informació de diferents sensors, com el control de llums, finestres o temperatura.
“Esperem aprendre moltíssim”, aventuren aquests tres joves. I en acabat, ja al setembre, el seu camí se separarà -cursaran estudis postobligatoris en diferents centres-, però asseguren que se seguiran veient per perfeccionar el Bio-Control.