L’Abdul Jelil es queda mirant fixament la pissarra blanca, on hi ha escrit el principi de l’alfabet llatí. Dubta quina és la següent lletra que toca i algú li recorda que ha d’escriure la que comença el seu segon nom i es decideix per la J. Poc a poc, la pissarra es va omplint de lletres que l’Abdul i els seus companys de classe escriuen, fins a acabar de dibuixar tot l’abecedari.
L’estudi de les lletres és la base de la primera classe de Castellà bàsic i neolectura de La Troca, una escola per adults basada en l’intercanvi de coneixements i en el treball en xarxa amb diverses entitats de Sants. Així, el dilluns 15 va començar el primer curs d’aquesta entitat, que té la Lleialtat Santsenca com a seu i que rep a les seves aules a joves com l’Abdul.
Ell, com tots els seus companys del curs de castellà és nouvingut. Fa un mes que va arribar de Ghana i juntament amb en Mohsine, de Síria, intenten trobar similituds fonètiques als alfabets que els són més coneguts. “El que més ens il·lusiona d’aquest projecte és que veurem passar per aquestes aules gent molt diversa. Tenim l’oportunitat de crear una escola realment transversal”, assegura l’Ester Rams, membre de La Troca.
I és que el dia següent començaran les classes d’alfabetització digital, on “trobarem de tot: persones en cerca de feina, migrats que necessiten ajuts per a fer els tràmits i, sobretot, gent gran”, explica Rams, just després de fer una prova de nivell de castellà a un amic que ha acompanyat el Mohsine a classe i ha decidit quedar-se.
El dilluns, doncs, va ser el tret de sortida d’un projecte que porta més de dos anys gestant-se per un grup de persones que compartien la idea d’una educació per adults diferent, que “trenqués amb la imatge estigmatitzada que la relaciona amb persones analfabetes”, recorda l’Ester. Així, quan es va donar el canvi de govern a l’Ajuntament de Barcelona, van veure que el projecte que tenien al cap podia ser possible.
Sants, territori de referència
El barri de Sants és una zona amb teixit associatiu molt actiu però que per contra compta amb una molt poca oferta formativa per adults. Així que, partint d’aquesta necessitat, l’equip que acabaria donant vida a La Troca va decidir crear una entitat molt vinculada al barri, estudiant les necessitats educatives dels seus veïns i aprofitant les opcions que els donaven les associacions de la zona.
En aquesta línia, l’octubre passat es va celebrar el procés participatiu de La Troca, en el que es va fer una diagnosi de les mancances formatives del barri i es va veure quines eren les àrees en les que els veïns volien formar-se. “Una de les coses que més es va destacar, més enllà dels continguts dels cursos era la forma. Es va ressaltar moltíssim que es volia un model pedagògic diferent, que atengués a les necessitats emocionals dels qui participen”, recorda l’Ester.
Intentant, doncs, que tots els alumnes de La Troca se sentin còmodes, l’entitat es defineix amb el lema “Tothom necessita aprendre i tothom sap moltes coses”. Es pretén trencar la relació clàssica de docent i alumne i es prioritza una xarxa d’intercanvi de coneixements, “perquè totes som moltes coses: som dones, mares, professionals, compradores, veïnes…”.
Degut a totes aquestes identitats van sorgir idees de cursos molt diversos, des de gestió emocional, resolució de conflictes o formació en participació, fins a cursos en drets laborals i socials o realització de tràmits online, passant per la formació acadèmica més clàssica com les classes d’idiomes.
“Els cursos tradicionals són importants, però apuntem a una formació transversal, perquè aprendre a l’edat adulta no només ha de ser només per cobrir mancances acadèmiques. Durant la vida no paren de sorgir-nos necessitats afectives, socials o laborals per seguir estudiant. Volem promoure el plaer d’aprendre”, explica Rams. Així, els cursos d’intercanvi de coneixements que s’ofereixen a La Troca són tan diversos com els de música visual, laboratoris artístics o nutrició.
En la línia de crear un espai completament comunitari, el contingut dels cursos es decideix de manera conjunta i la matrícula és oberta i flexible. “Les classes es poden començar quan es vulgui i, inclús es pot assistir a classes aïllades”, explica Rams qui afegeix que, com que la formació a La Troca és gratuïta -finançada en part per Barcelona Activa-, els diners no suposen una barrera per a formar-se.
Així, dilluns es donava el tret de sortida dels primers cursos de La Troca, que duraran encara cinc setmanes i durant les quals s’aniran polint els detalls per als següents, reforçant la xarxa per a assolir que “les aules siguin totalment transversals i comunitàries. Pel dia en que l’Abdul pugui arribar a aprendre català a la mateixa sala que una senyora gran de Múrcia”.