Benvolgut conseller d’Ensenyament,
M’adreço a vostè amb la confiança que serà del seu grat que un professor li faci arribar la seva opinió sobre un tema educatiu.
Comença mandat i són moltes les coses que segur li estan demanant. Probablement, ja li han dit que això d’Escolanova21 és una oda al neoliberalisme que deixa l’escola catalana en mans privades. Que l’aplicació dels decrets de plantilles i de direccions està asfixiant la participació democràtica en els centres educatius. Que als claustres ja no s’opina o que molts instituts s’estan convertint en petits «cortijos» fruit del tu sí, tu no, del dit de torn.
Portem ja molts governs implementant polítiques educatives de caire neoliberal que generen cada cop més i més segregació escolar. De fet, durant els últims anys, Catalunya ha tingut el percentatge d’inversió pública en educació més baix dels països de la UE, un 2’8% del PIB[1], molt lluny d’aquell 6% promès[2]. La formació del professorat ha quedat oblidada i el Departament manté alguns programes que són realment perillosos. És per això que avui li escric, per demanar-li la supressió del programa EFEC, el programa d’educació financera a les escoles catalanes.
L’altre dia, des del seu compte de Twitter, va respondre a la campanya de la Plataforma per una educació en economia crítica i plural amb un «m’agrada». Va sorprendre que el nou conseller d’Ensenyament respongués a la campanya Què pinta la banca a les escoles catalanes?, que havien iniciat les entitats que formem part de la PLEEC per denunciar el programa EFEC. Programa, estimat conseller, que la Generalitat sosté amb molt d’èmfasi.
L’any 2012 la Generalitat de Catalunya inicia el programa EFEC seguint les indicacions de l’OCDE, la UE, el Banc d’Espanya, la CNMV per promoure la cultura financera. El govern d’Artur Mas decideix implementar aquest programa amb un model que –ens diuen– és pioner a la resta de l’Estat. És constitueix, així, un partenariat públic-privat entre la Generalitat i l’Institut Estudis Financers perquè treballadors de la banca imparteixin tallers d’educació financera als instituts de Catalunya.
L’Institut Estudis Financers (IEF), que té entre els seus patrons als principals bancs del país i a la Generalitat, és qui s’encarrega de donar forma als continguts dels cinc tallers del programa. Els bancs aporten els treballadors-voluntaris que van als instituts a fer els tallers. La Generalitat, per la seva part, posa al servei de la banca tot l’alumnat de 4t d’ESO i dona tot el suport institucional al programa EFEC als mitjans de comunicació. Són un equip de tres: l’IEF, la Generalitat i la patronal bancària.
Uns i altres han volgut transmetre’ns la idea de: «qui millor que la mateixa banca per ensenyar educació financera als instituts? Ells són els qui saben». És l’argument de l’expert per deixar-nos tranquils i contents. Sorprenentment hem hagut d’escoltar importants representants del Govern explicar directament als joves i als mitjans de comunicació que aquest programa és bo per tothom. Que els treballadors-voluntaris estan encantats de compartir un temps amb la joventut. Però no és difícil pensar que qui realment està feliç és la banca per tenir l’oportunitat de netejar la seva imatge després de la crisi i vendre la idea als joves de: «Confieu en nosaltres i farem realitat els vostres somnis».
Tanmateix, tots no estem tan contents amb l’EFEC. En el moment de començar a impartir-se els tallers, alumnat, famílies i professorat vam denunciar que el programa plantejava continguts esbiaixats amb finalitats comercials. Tot seguit, vam defensar que l’educació econòmica-financera l’han d’impartir els docents d’economia a través de matèries que presenten currículums que desenvolupen el pensament crític sobre el món econòmic i empresarial.
Ens sembla del tot inapropiat que les entitats financeres promoguin campanyes a favor dels seus interessos comercials als instituts. Ha de saber senyor conseller que el programa EFEC no deixa de ser una campanya de màrqueting de la banca per captar possibles clients futurs. Per això, que la Generalitat doni suport al programa EFEC qüestiona els principis ètics dels responsables que ho fan possible. Allunyant-se d’allò que hauria de ser l’objectiu principal de l’ensenyament econòmic: promoure el raonament crític sobre els problemes econòmics i analitzar les seves causes i conseqüències.
Per tot això, milers de persones i més de 50 entitats socials i cíviques –com la federació de pares i mares FAPAC, sindicats, associacions de professorat i altres– participem a la Plataforma per una educació en economia crítica i plural, la PLEEC. Defensem un model educatiu públic de qualitat al que tothom pugui accedir, que desenvolupi un pensament crític en l’àmbit de l’economia i en tots els àmbits del coneixement, que faciliti viure de manera autònoma i responsable en un món millor.
Ara que comença aquesta nova etapa, té l’oportunitat de dibuixar com ha de ser l’escola. Fem-ho junts. Comenci per suprimir el programa EFEC, que ni el volem, ni el necessitem. Aturem l’EFEC Sr. Bargalló!
[1] Reptes de l’Educació a Catalunya 2015. Fundació Jaume Bofill a partir de les dades d’Eurostat (2014).
[2] Previst per la LEC per al 2017.. Font: Fapac. http://www.fapac.cat/2016/10/05/la-inversi-en-educaci-catalunya-la-m-s-baixa-deuropa