Al volant de 200 docents de l’Escola la Maquinista, l’Escola Molí de Finestrelles, l’Escola l’Esperança, l’Escola Baró de Viver, l’Institut-Escola el Til·ler i l’Institut Doctor Puigvert van començar ahir el seu curs escolar d’una manera ben singular. Tots ells van ser convocats a un claustre conjunt d’aquests sis centres del districte barceloní de Sant Andreu, que va tenir lloc a l’Institut Doctor Puigvert, amb l’objectiu de “teixir un equip fort” i “donar impuls al projecte d’educació comunitària +Educació Sant Andreu“.
El claustre va servir, sobretot, per explicar als nous docents que s’incorporen ara a aquests centres en què consisteix el projecte, que fa uns mesos va obtenir la primera Beca Carles Capdevila ‘Innovar per Educar’, que atorga el diari Ara i la Fundació Bancària ‘La Caixa’. En la seva intervenció en el claustre, les diferents directores dels centres van subratllar la importància del premi, ja que ha ajudat a revitalitzar aquesta iniciativa nascuda el curs 2011/12.
El projecte +Educació va sorgir de l’Escola la Maquinista, al barri del Bon Pastor, amb la idea d’ampliar les oportunitats educatives dels infants i joves dels centres integrants (i de les seves famílies), en especial en el temps del lleure, però també no només. Durant aquests anys s’ha intensificat el treball en xarxa entre els diferents centres i amb la resta d’agents educatius i culturals del barri (centres cívics, ateneus, biblioteques, associacions). S’han apropat les activitats culturals del barri als infants i s’han organitzat activitats lúdiques i esportives intercentres.
El curs passat va sorgir d’aquest moviment la creació d’una cooperativa sense ànim de lucre, que porta el nom de +Educació, i que és ara l’encarregada de dinamitzar el projecte. “Aquest és un gran projecte on intervé una societat que vol aprofundir en valors i temàtiques com l’aprenentatge, la inclusió, la cohesió, la proximitat, la participació, la diversitat, l’empoderament i la comunitat”, senyala Berta Pascual, una de les cooperativistes, però no obstant això “les seves impulsores veien que poc a poc anava minvant l’impuls inicial perquè un projecte així no pot funcionar sempre a base d’hores extres i voluntariat dels docents”. La cooperativa es dedica ara a coordinar el projecte i buscar els recursos per sostenir-lo.
Al claustre conjunt d’ahir van assistir també el comissionat d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Miquel Àngel Essomba, el qual va reconèixer que projectes com aquest “em fan posar la pell de gallina”, així com el director de l’Aliança Educació 360 a Temps Complert, Carles Barba, el qual va fer una detallada explicació dels objectius d’aquesta aliança impulsada per la Fundació Bofill, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i la Diputació de Barcelona. El projecte +Educació Sant Andreu va ser un dels seleccionats per la crida que va fer en el seu dia Educació 360, i ara hi col·laboraran directament.
A banda de les ponències del claustre, el matí va servir també per fer una dinàmica de treball consistent a barrejar en petits grups a mestres dels diferents centres, dinamitzats per algun dels responsables del projecte, a fi de fer aflorar noves idees de col·laboració, i en acabat posar-les en comú.