Durant la presentació en roda de premsa, el conseller Bargalló ha definit l’institut escola com “un model de lluita contra la segregació i de resposta a les necessitats d’escolarització”. El titular d’Educació ha defensat que es tracta d’un model que conté elements positius de millora per als centres que l’apliquen: “En els casos que s’ha tirat endavant, ha estat un model d’èxit, s’ha reduït l’absentisme, s’han millorat resultats i han minvat els problemes de convivència”.
Els centres que es desplegaran són majoritàriament l’ampliació d’escoles per la implantació de la secundària, i en tres dels casos per fusió de centres existents –Sant Quintí de Mediona, Empuriabrava i Cornudella–. En cap cas, són centres nous que no existien el curs actual. En total, el curs que ve hi haurà 53 instituts escola –per la suma entre els 28 actuals i els 25 que hi haurà el curs que ve–.
El llistat de centres que el proper curs seran institut escola, ja sigui per implantació de la secundària o per fusió, són els següents:
SSTT
|
Nom
|
Població
|
Baix Llobregat
|
Pepa Colomer
|
El Prat
|
Barcelona Comarques
|
Rafael Alberti
|
Badalona
|
Barcelona Comarques
|
Pere Lliscart
|
L’Hospitalet
|
Barcelona Comarques
|
Sant Quintí de Mediona
|
Sant Quintí de Mediona
|
Barcelona Comarques
|
Baldomé Solà
|
Badalona
|
Barcelona Comarques
|
Sant Jordi
|
Badalona
|
Barcelona Comarques
|
Pallaresa
|
Santa Coloma de Gramenet
|
Catalunya Central
|
Barnola
|
Avinyó
|
Catalunya Central
|
Pompeu Fabra
|
Pont de Vilomara
|
Consorci d’Educació de Barcelona
|
ARTS
|
Barcelona
|
Lleida
|
Magraners
|
Lleida
|
Maresme-Vallès Oriental
|
Montagut
|
Santa Susanna
|
Maresme-Vallès Oriental
|
Pla de l’Avellà
|
Cabrera de Mar
|
Maresme-Vallès Oriental
|
Pallerola
|
Sant Celoni
|
Tarragona
|
Teresina Martorell
|
El Vendrell
|
Tarragona
|
Cornudella
|
Cornudella Montsant
|
Terres de l’Ebre
|
Agustí Barberà
|
Amposta
|
Vallès Occidental
|
Martinet
|
Ripollet
|
Vallès Occidental
|
Montcada
|
Montcada
|
Vallès Occidental
|
Pinetons
|
Ripollet
|
Vallès Occidental
|
Can Llobet
|
Barberà
|
Vallès Occidental
|
Pere Viver
|
Terrassa
|
Vallès Occidental
|
Teresa Altet
|
Rubí
|
Vallès Occidental
|
Sant Esteve
|
Castellar del Vallès
|
Girona
|
Empuriabrava
|
Castelló d’Empúries
|
Una aposta per la continuïtat pedagògica
El model d’institut escola implica que un sol centre pugui oferir diferents nivells educatius fins abastar tota l’etapa d’escolarització, entre els 3 i els 16 anys. Així, segons el departament, “es facilita la integració i un únic projecte pedagògic. Aquest projecte ha de donar una continuïtat formativa, en especial en el pas entre l’etapa de primària i la de secundària. I al seu torn, la continuïtat ha d’afavorir un seguiment de l’evolució dels alumnes”. El conseller Bargalló ha afirmat que el model “compacta l’oferta de 3-16 anys en un únic centre i això permet un projecte educatiu comú, que diferenciï clarament la primària de la secundària però que asseguri la continuïtat del projecte pedagògic del centre”.
Al mateix temps, el fet de compartir el projecte educatiu de centre entre primària i ESO facilita la convivència entre infants i adolescents i l’aprenentatge entre iguals, afirma el Departament. En l’àmbit dels docents, “la continuïtat entre etapes permet un perfil de docent més versàtil i polivalent, i alhora, promou unes metodologies d’aprenentatge globalitzades”.
La planificació dels instituts escola “s’ha fet a proposta dels serveis territorials, coneixedors de la realitat dels diferents territoris, i amb planificació conjunta amb els municipis i la comunitat educativa dels centres”. Prèviament a l’aprovació, “s’ha tingut en compte la viabilitat tant des del punt de vista de previsió de les necessitats d’escolarització com dels espais i equipaments necessaris”.
Xarxa d’Instituts Escola
L’experiència dels 28 instituts escola existents permet conèixer el funcionament i realitats actuals, i és per aquest fet que Bargalló ha anunciat també la creació de la Xarxa d’Instituts Escola, la qual facilitarà el contacte entre centres, tant a nivell virtual com presencial. Així, segons ha dit el conseller, “aquests 25 instituts escola tindran un seguiment especial per tenir cura que continuï el model d’èxit. Volem que el model es conegui i es posi en comú, per tal que tinguem la definició plena del què és l’institut escola”.
En la planificació dels instituts escola, el Departament ha tingut en compte diferents circumstàncies que aconsellaven la seva creació. Per exemple, “la necessitat de dissenyar un projecte pedagògic per la zona, i que suposi una millora dels resultats educatius o una millora de la convivència als centres. També la necessitat d’ampliar l’oferta d’ESO en zones on els instituts tenen una escolarització molt alta; el fet de donar solució a zones allunyades que obliguen a llargs desplaçaments; i ser un element de millora en zones d’absentisme i abandonament prematur”.
El primer institut escola es va crear el 1932, l’anomenat Institut Escola de la Generalitat de Catalunya, situat al Parc de la Ciutadella. El funcionament del centre el determinaven les normes elaborades pel Consell de Cultura de la Generalitat, que fixava, entre d’altres normes, l’edat mínima d’ingrés al centre (11 anys), l’admissió d’alumnat dels dos sexes, el nombre d’alumnes, el pla d’ensenyament i l’organització. Ho complementava un reglament intern que definia trets com ara la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, les sortides fora de l’aula, la supressió de qualificacions i llibres de text o la introducció de l’exercici físic, entre d’altres aspectes.