Benjamí Moliné, Llorenç Planes i Joan Bonals: L’escola compromesa amb el món (Graó)
Ara que la innovació està tan de moda és imprescindible repensar perquè eduquem i quin ciutadà volem. Aquest llibre va de valors, acompanyat de significatives propostes pràctiques. És, per tant, un llibre amb un enfocament transversal, que ens parla de ciutadania amb la mirada posada en el desenvolupament de quatre dimensions: la personal, la relacional, el desenvolupament social, i el mediambiental. Quins coneixements, competències i valors han d’adquirir els i les joves en cadascuna d’aquestes quatre dimensions? D’això va aquest llibre, emmarcat en l’Educació pel Desenvolupament i especialment necessari en aquests temps d’incertesa que estem vivint.
David Bueno: Neurociència per educadors (Rosa Sensat / Octaedro)
No és ben bé una novetat, ja que el llibre en català es va editar l’any 2017, però l’incloem en aquest recull perquè l’edició en castellà, a càrrec d’Octaedro, sí que s’ha publicat en el darrer any. Potser per entendre el gran impacte que ha tingut el llibre del genetista i divulgador de la neurociència només cal llegir el seu llarg subtítol: tot allò que els educadors sempre han volgut saber sobre el cervell dels seus alumnes i mai ningú s’ha atrevit a explicar-los-hi d’una manera comprensible i útil. A David Bueno se l’ha entrevistat diverses vegades en aquest diari, l’última de les quals va ser el maig de l’any passat.
L’edició en castellà d’aquest llibre es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Enric Prats: L’escola importa (Eumo)
Reflexions molt variades i meditades sobre la situació de l’educació a Catalunya, escrit pel professor de la UB Enric Prats, al qual aquest diari va entrevistar fa unes setmanes. Un llibre gourmet, a l’estil dels menú-degustacions dels millors xefs (ara un entrant de legislació, ara un sorbet de professorat, ara unes delicatessen d’avaluació, currículum i innovació…), que no és convenient empassar-se de cop, sinó que s’ha d’anar assaborint a petits tasts.
Enrique Javier Díez: Neoliberalismo educativo (Octaedro)
Un llibre radical i contundent, a favor de l’educació pública, universal, laica, inclusiva, coeducativa, ecològica, integral i democràtica. Valors que, segons l’autor, professor de la Universidad de León i coordinador de l’àrea federal d’educació d’Izquierda Unida, es troben en perill davant l’onada neoliberal que està intentant controlar l’educació. Va venir a Barcelona a l’octubre i vam aprofitar per entrevistar-lo.
Aquest llibre forma part de la col·lecció de llibres d’El Diario de la Educación i es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Francesco Tonucci: Manuel de guerrilla urbana (Graó)
Què té el Tonucci que sempre encisa? En aquest cas no es tracta del llibre de vinyetes còmiques iròniques a què ens té acostumats. En aquest darrer llibre, Tonucci va més enllà i, basant-se en la Declaració dels Drets de l’Infant, fa una crida a infants i joves a rebel·lar-se contra els adults, als quals acusa d’hipòcrites en tant que reconeixem i estem d’acord amb els Drets de l’Infant, però que en realitat no respectem. Les propostes de rebel·lió que apunta estan pensades perquè els i les mestres les treballin a l’escola i així educar nenes i nens conscienciats, crítics i capacitats per reaccionar contra la injustícia. El llibre va acompanyat d’una selecció de vinyetes representatives.
Ignacio Calderón Almendros: Reconocer la diversidad. Textos breves e imágenes para transformar miradas (Octaedro)
L’educació inclusiva es practica a Espanya només de paraula, sostenia en aquesta entrevista l’autor d’aquest llibre, el professor de la Universidad de Málaga Ignacio Calderón Almendros. Els diversos capítols de Reconocer la diversidad, alguns basats en reflexions, altres amb anècdotes o episodis que han tingut lloc dins o fora d’Espanya, conviden el lector a canviar la mirada sobre la diversitat, un exercici que l’autor considera imprescindible per fer possible la inclusió.
Aquest llibre es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Jaume Carbonell: L’educació és política (Octaedro)
Jaume Carbonell combina les seves dues ànimes de periodista i pedagog per aprofundir en la idea que els debats socials i polítics –l’actualitat, en definitiva– han d’entrar a l’escola, perquè l’alumne d’avui sigui demà un ciutadà amb esperit crític (el que alguns anomenen la competència global). El llibre està molt marcat per l’any 2017, ja que Carbonell (entrevistat pel diari fa uns mesos) transporta les seves reflexions i entrevistes tant als atemptats de Barcelona i Cambrils com al referèndum de l’1 d’octubre, dos moments que van impactar amb força sobre el professorat i l’alumnat.
Aquest llibre es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Jaume Cela: Picotejades pedagògiques (Rosa Sensat)
Aquesta vegada en Cela ens convida a convertir-nos en pacífiques gallines que picotegen el menjar que troben. Ara és una llavor, ara un cuc. Sense cap mena d’ordre, potser seguint només la necessitat de sentir-se alimentades. En aquest llibre hi trobareu, per tant, ara un record, ara una anècdota, ara una vivència, ara una experiència…, relacionades amb l’educació, però ben lluny de qualsevol dogmatisme, de qualsevol veritat tancada. Més aviat són aportacions que naveguen entre dubtes i vacil·lacions i amb molt poques certeses. Però sempre amb ganes de compartir allò que ha viscut amb els lectors.
Jaume Funes: Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito (Columna)
L’incloem també, malgrat que ja és gairebé un clàssic, perquè en realitat es va publicar amb posterioritat al darrer Sant Jordi. Va arribar a les llibreries els primers dies de maig de 2018. Funes aborda l’adolescència, l’etapa de la vida que més el captiva, ja que, com deia ell mateix en un article publicat al Blog Aprenentatge i Servei, “educar adolescents és un repte permanent d’educació en valors”. El vam entrevistar el maig de 2018: “Les adolescències canvien constantment amb una única constant: adults desconcertats”.
Jaume Trilla: La moda reaccionaria en educación (Laertes)
El catedràtic de la UB Jaume Trilla, que també va ser entrevistat recentment per aquest diari, carrega contra els sectors educatius espanyols i catalans que, d’una manera més o menys deliberada, propugnen un retorn al passat. El llibre és un compendi de coses que s’han dit i escrit al llarg dels darrers anys en relació a aspectes com la disciplina, el posar límits, la suposada falta d’autoritat dels mestres, la separació per sexes, la separació per nivells de desenvolupament, els uniformes, la recuperació d’algunes assignatures del currículum, l’assignatura de religió catòlica… i que Trilla engloba dins d’una mateixa tendència: la moda reaccionària.
Juan Sánchez-Enciso: Al cor de l’aula El factor humà a l’educació (Rosa Sensat)
Aquest llibre breu i essencial no parla d’objectius didàctics, ni de competències o estratègies d’aula, ni de l’avaluació dels alumnes. És un llibre sobre el més important de l’ofici docent, el factor humà: les mirades, els gestos significatius, les emocions, els silencis, el tacte fi, les atmosferes, les pors i les desconfiances, l’art de dir i compartir la paraula… Juan Sánchez-Enciso concentra 37 anys d’experiència docent per retornar a allò que és primordial: la necessitat de ser reconeguts com a subjectes actius per a l’adquisició de coneixements i per a l’establiment de vincles que ens ajudin a viure.
Juanjo Vergara: Narrar el aprendizaje. La fuerza del relato en el aprendizaje basado en proyectos (SM)
El segon llibre d’aquesta llista sobre l’Aprentatge Basat en Projectes (APB), escrit pel pedagog i mestre (i autor de molts altres llibres) Juanjo Vergara, al qual entrevistàvem també fa uns mesos en aquest diari. Es tracta d’una mena de continuació d’un llibre anterior, Aprendo porque quiero, amb el qual aprofundeix en les tècniques del treball per projectes i on posa especial èmfasi en la necessitat de construir un relat per a cada aprenentatge. L’objectiu és que els alumnes se sentin completament envoltats i involucrats en l’escenari educatiu.
Josep Maria Vilalta: Construint la Catalunya del Coneixement (1985-2015) (editorial UOC)
Un llibre imprescindible per obtenir una visió panoràmica i tridimensional del sistema universitari i de recerca català, coordinat i en gran part escrit per Josep Maria Vilalta, secretari executiu de l’ACUP, al qual vam entrevistar fa unes setmanes. Recull a més uns apunts escrits per cadascun dels consellers de la Generalitat que han tingut responsabilitats en matèria d’universitats en els darrers vint anys.
Mar Esteve Ràfols: Aventures d’aprenentatges (Eumo)
La professora de Blanquerna (URL) Mar Ràfols aprofundeix sobre el treball per projectes a partir de les seves experiències com a directora de l’escola Epiqueia, una petita escola rural situada a Mediona (Alt Penedès). No és un llibre sobre tècniques ni mètodes, s’adverteix, sinó sobre reflexions basades en la teoria i sobretot en la pràctica. Els infants com a protagonistes del seu aprenentatge des del primer moment, si bé el llibre es focalitza en els cicles mitjà i superior de primària.
Mar Romera: La escuela que quiero (Ediciones Destino)
La presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci ens proposa en aquest nou llibre un viatge que ens transporta des del record de la nostra educació fins al present educatiu dels nens i nenes d’avui. Amb la vista sempre posada en la societat que volem construir, l’autora planteja preguntes claus que una família ha de fer-se abans de decidir quina és l’escola que vol per als seus fills, però també interpel·la als docents al voltant de l’ofici d’educar. A Mar Romera també la vam entrevistar el setembre passat.
Maria Jesus Comellas: T’escolto, t’entenc, t’estimo… i per això t’educaré sense sentir-me culpable (Columna)
Comellas reclama tornar al sentit comú, a no sobreprotegir els nens, a deixar que s’avorreixin, a no carregar-los de deures o activitats i deixar que descobreixin el món, però amb responsabilitat i sense ser-ne els protagonistes reis, sinó formant part d’una família i un entorn on, a més dels drets, també tenen els seus deures d’infants. Un llibre dirigit als pares del segle XXI que se senten perduts enmig de teories i noves maneres d’educar els fills: per què no recuperar el sentit de ser persones adultes que eduquen i abandonar el sentiment de culpa causat per pensaments com que no els estimem si els renyem?
També de Maria Jesus Comellas, El Diari de l’Educació i Octaedro han publicat l’any passat ‘5 raons per aprendre durant tota la vida’, llibre que es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Pedro Uruñuela: La gestión del aula (Narcea ediciones)
El subtítol d’aquest llibre ho diu tot: “Todo lo que me hubiera gustado saber cuando empecé a dar clase”, ja que el llibre té un punt autobiogràfic. Uruñuela ha estat mestre, inspector i al Ministeri d’Educació va ser responsable del Pla Estatal de Convivència entre 2004 y 2008. Per això en aquest llibre, concebut a modus de manual pràctic per mestres i professors, l’autor lamenta la poca atenció que es presta des de l’Administració, tanto en l’àmbit legislatiu com el formatiu, a la disrupció a l’aula i que les classes vagin de forma fluida. El Diario de la Educación el va entrevistar a propòsit d’aquest llibre fa unes setmanes.
També d’Uruñuela, El Diario de la Educación i Octaedro han publicat l’any passat ‘Aprender a convivir desde el centro educativo’, llibre que es pot adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Pere Pujolàs: Aprender juntos, alumnos diferentes (Octaedro)
El professor de la UVic Pere Pujolàs ens va deixar el 2016, però va deixar una petjada molt forta en tot el moviment per una escola inclusiva. Els seus treballs i experiències sobre aprenenatge cooperatiu els ha publicat ara Octaedro en dos llibres, aquest on es combina la teoria i la pràctica, i Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo, que firma també el professor José Ramon Lago, i que està més centrat en la metodologia CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre per Cooperar) que ha ideat i posat en pràctica el Grup de Recerca sobre Atenció a la Diversitat (GRAD), que ara coordina Lago i en el seu dia va fundar Pujolàs.
Aquests llibres es poden adquirir gratuïtament a la web d’Octaedro amb el val de compra dels subscriptors d’El Diari de l’Educació
Philippe Meirieu: Educar després dels atemptats (Rosa Sensat)
Malgrat que és un llibre escrit després dels atemptats gihaidistes de 2015 i 2016 a França, el considerem novetat perquè en català el va publicar Rosa Sensat el juny de l’any passat. Meirieu demostra un cop més el seu gran coneixement del fet educatiu. Al llarg dels vint capítols del llibre, s’endinsa en la pràctica educativa: la gestió de les creences, la laïcitat i els símbols, el currículum comú, l’avaluació, l’autoritat dels docents… I no es limita a preguntar-se i a preguntar-nos què podem fer des de l’educació enfront tant de l’islamisme gihaidista com del replegament identitari, sinó que apunta diverses vies per començar a fer camí. El Diari de l’Escola d’estiu el va entrevistar aprofitant la seva estada a Barcelona per presentar el llibre.
Marc Smith: Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje (Narcea)
The Emotional Learner és el títol original d’aquesta obra, escrita per un mestre britànic que va tenir força impacte al seu país. Smith explica per què els mestres han de prestar atenció a les emocions, partint de la seva pròpia experiència, però sobretot com afecten les emocions en els processos d’aprenetatge. Molt enfocat també en els adolescents, Smith parla d’avorriment, ansietat, motivació, curiositat, etc.