Quines són les principals conseqüències per l’educació d’aquests resultats electorals?
La perseverança en una línia d’actuació en matèria educativa que articula la inequívoca aspiració a una educació de qualitat que s’articuli amb una real igualtat d’oportunitats.
I en el cas de Catalunya, creu que quedarà enterrat el discurs de l’adoctrinament?
Aquest mai va ser el discurs dels socialistes i, per tant, no volem contribuir a una crispació interessada. Els casos indesitjables que puguin produir-se, que tots coincidim que són minoritaris, han de ser tractats amb les eines normatives i legals que disposem.
Li sembla que ara sí que s’obre una oportunitat per tramitar una nova llei d’educació que enterri la LOMCE?
Sens dubte. Al consens de totes les forces polítiques en favor de la derogació de la llei que es va produir durant la legislatura amb majoria absoluta del PP es podria sumar el mateix Partit Popular, ja que, en l’última legislatura, es va sumar a la voluntat de reformar la llei Wert.
Com notaran els docents totes aquestes millores: estaran millor pagats, baixaran les ràtios, tindran més oportunites de formació…?
Els augments en els sous públics i la baixada de les ràtios les han d’haver començat a veure. Les oportunitats de formació del professorat constitueixen una preocupació dels socialistes, que porten temps insistint en la necessitat de posar els mitjans no només perquè el professorat pugui actualitzar els seus coneixements i posar-se al dia en les novetats pedagògiques, sinó també perquè millori el reconeixement social de la seva tasca.
Tot sembla indicar que el PSOE s’haurà d’entendre amb Podemos, i que fins i tot pot haver-hi un govern de coalició. En els seus programes electorals, en l’àmbit educatiu hi ha moltes coincidències (lluita contra l’abandó prematur i el fracàs escolar, pla de xoc contra la segregació, millora FP, etc); segurament la principal diferència és el compromís de Podemos de posar fi als concerts als centres que segreguen per sexe. Hi haurà acord en aquest punt?
Nosaltres estem inequívocament en contra que els centres que segreguen per sexe rebin diners públics, i així ve expressat sense marge d’error o confusió en el programa del PSOE.
L’escola concertada pot respirar tranquil·la?
No té motius per estar preocupada si compleix amb els principis amb els quals ha d’actuar (bàsicament, la corresponsabilitat) una escola que rep fons públics.
Hi ha marge per a la descentralització de l’educació, per exemple en el currículum, com demana ERC, que avui és la principal força de Catalunya?
La veritat és que el marge que queda ja no és molt gran, però la nostra disposició a reforçar l’autogovern no admet dubtes, per la qual cosa estem disposats a estudiar qualsevol proposta que se’ns plantegi.