“Hem seguit amb sorpresa les notícies sobre l’escola concertada recollides darrerament en els diversos mitjans de comunicació i que fan referència a uns possibles decrets d’admissió d’alumnes i de concerts educatius. Aquests decrets, sempre segons aquestes fonts, incorporaran com a novetats més destacades que el Departament d’Educació passarà a programar tota l’oferta de places no només de les escoles públiques, sinó també de les concertades; és a dir, que decidirà quins grups de la concertada s’obren o es tanquen, sense considerar la demanda ni la manifestació de la voluntat dels pares sobre l’escola que volen per als seus fills i filles”.
Així comença el comunicat que han fet públic aquest matí l’Agrupació Escolar Catalana, l’Associació Professional Serveis Educatius de Catalunya, la Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya, la Federació Catalana de Centres d’Ensenyament de Catalunya i la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, i que va en la línia de les federacions de famílies CCAPAC i Fapel, les quals van anunciar la setmana passada l’inici de mobilitzacions. Segons les patronals, en el Pacte contra la Segregació del Síndic de Greuges, que la major part d’elles han firmat, no es diu en cap moment que aquesta hagi de ser una mesura per revertir la segregació escolar. “Quan s’aborda la programació general de l’ensenyament en l’esmentat Pacte, es recull explícitament que «ha de garantir la qualitat de l’educació, l’equitat en l’escolarització de l’alumnat i la possibilitat d’escollir centre»”.
A banda d’això, en el comunicat es recorda que el decret d’admissió no està encara aprovat, ja que el Departament ha expressat la seva intenció d’aplicar alguns aspectes del futur decret en el pròxim procés de matriculació, al marge de si s’hi arriba o no amb el nou decret aprovat (si bé, amb un matís: sempre que no contradiguin la normativa vigent). En el comunicat s’afirma també que l’escola concertada està infrafinançada “i, per tant, el que no aporta l’Administració recau sobre l’economia de les famílies”.
“No es pot programar l’ensenyament ignorant els drets de les famílies i els titulars –continuen els firmants–. Els poders públics estan obligats a possibilitar l’exercici dels drets per part dels ciutadans. La seva missió no és dirigir l’opció de les famílies obstaculitzant l’exercici dels seus drets, sinó tenir en compte precisament l’elecció que aquests realitzen, sigui quina sigui. I per fer possible l’exercici d’aquests drets en totes les capes socials, amb un ensenyament obligatori i gratuït, és imprescindible el finançament en les mateixes condicions per part de les administracions educatives de totes les escoles”.
El comunicat es tanca amb una reflexió sobre el que es qualifica de batalla ideològica: “Estem immersos en una batalla ideològica en defensa de la llibertat d’ensenyament. Creiem en un Estat de Dret, en una societat democràtica, en els drets inalienables dels pares pel que fa a l’educació dels seus fills i en la neutralitat de les institucions públiques a l’hora de garantir l’exercici dels drets fonamentals de les persones”.