“L’alumnat amb necessitats educatives està patint una doble llista d’espera, primer ha d’esperar mesos i anys a què se li reconegui la necessitat, i després ha de tornar a esperar mesos i anys a rebre els recursos”. Aquesta és, segons Teresa Esperabé, responsable de polítiques educatives de CCOO, la realitat d’una part important de l’alumnat amb NESE, que estaria molt per sobre en xifres del que diuen les estadístiques. A partir d’aquesta constatació, CCOO reclama un increment de la dotació en escola inclusiva per als pròxims pressupostos, que “hauria de doblar la ja anunciada pel conseller”, i la posada en marxa fins a l’octubre d’una campanya de sensibilització (#InclusivaAmbGaranties i #StopLlistesdEspera), a través de la qual esperen recollir històries de vida d’alumnat que no estigui obtenint el reconeixement o els recursos que necessita.
L’alerta de CCOO es basa en una enquesta que ha fet arribar a tots els centres educatius, dels quals han respost 353 (la major part, escoles públiques de primària, però també hi ha instituts, escoles bressol i centres concertats), és a dir, el 7% de la totalitat de centres del sistema. A partir de les respostes obtingudes per aquest grup d’escoles que han contestat el qüestionari, CCOO fa una extrapolació sobre la situació al conjunt del sistema, i arriba a la conclusió que hi ha al voltant de 38.000 alumnes que haurien de ser avaluats pels EAP però no ho estan, i que n’hi ha al voltant de 49.000 que tenen reconegudes les necessitats de suport però no reben els recursos que els fan falta. D’acord amb els centres, els caldrien aproximadament un 60% més d’hores de personal de suport (vetllador). “Recordem que aquest recurs no és el principal ni l’adequat, però sí el més generalitzat i, per tant, el millor per comparar les necessitats amb la realitat existent”, diu l’informe de CCOO.
L’enquesta també permet constatar que la major part dels centres que compten amb un SIEI (antiga USEE) consideren que hauria d’estar més ben dotat (CCOO recorda que al principi les USEE comptaven amb dues docents per 8 alumnes adscrits, que les retallades van convertir en una i mitja i 10 alumnes), que hi ha al voltant de 20.000 alumnes que necessitaria una aula d’acollida però no la té perquè aquest recurs va ser eliminat de la major part de centres, o que el 94% dels centres consideren que seria necessari comptar amb personal sanitari (infermera escolar) en plantilla. Precisament, la setmana passada aquest sindicat va denunciar del risc que s’està vivint en un centre del Vallès Occidental perquè les cures clíniques que necessita un alumne amb una malaltia crònica les està fent el personal vetllador sense cap tipus de capacitació sanitària.
Aquestes dades les han presentat aquest matí els responsables de la Federació d’Educació de CCOO acompanyats de pares i mares d’alumnes amb necessitats de suport educatiu que han explicat les dificultats que es troben perquè els seus fills puguin dur a terme una escolarització realment inclusiva, malgrat el que diuen les cartes de drets dels infants i el famós decret 150/2017. Comissions Obreres reclama que les SIEI tornin a la dotació inicial i que se’n creïn més, que s’internalitzi als aproximadament 2.000 vetlladors i vetlladores que treballen a les escoles i instituts (habitualment són personal extern), que tornin a obrir-se aules d’acollida i que els centres comencin a dotar-se de personal sanitari, ja que l’acord marc al qual van arribar els departamets d’Educació i Salut fa uns mesos ni s’ha firmat encara ni és la solució. “Sembla que aquesta situació no es resoldrà fins que passi alguna desgràcia”, afirma el sindicat.
Segons el darrer Informe sobre els Drets dels Infants del Síndic de Greuges, a Catalunya les hores de vetlladora han augmentat de 23.971 el curs 2010/11 a 32.148 el curs 2017/18. No obstant això, les hores de vetllador han baixat, ja que ara hi ha més alumnat amb NESE: s’ha passat d’1,62 hores per alumne i setmana el curs 14/15 a 1,21 el curs passat. Per la seva banda, el nombre de SIEI s’ha més que duplicat en 10 anys: s’ha passat de 316 SIEI el curs 2010/11 a 764 aquest curs. Als EAP la dotació fa tres anys que està congelada (a causa de la pròrroga pressupostària), ja que actualment el sistema compta amb 567 psicopedagogs, 106 treballdors/es socials i 87 fisioterapeutes, i el mateix passa amb la dotació d’altres serveis com els CREDA (per alumnat amb dèficits auditius), CREDVI (dèficits visuals) i CRETDIC (trastorns conductuals), on es registren increments molt lleugers de professionals i més elevats d’alumnat que han d’atendre.